Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU-krav om smart fartsskriver Nye krav gjelder for alle busser og lastebiler registrert etter 15. juni 2019 og som omfattes av kjøre- og hviletidsregulert transport. Statens vegvesen har gitt et par særnorske unntak fra EU-kravene. |
||||||||||||||||
Smart fartsskriver er en videreføring av dagens digitale fartsskriver. Den kan blant annet kommunisere indikasjoner på overtredelser til kontrollutstyr langs vegen under kjøring. Fartsskriveren kan også kobles sammen med satellittnavigering i kjøretøyet, og på sikt med ITS-teknologi (intelligente transportsystemer). – Fordelen med nye fartsskrivere er at det gis bedre og mer effektive muligheter for utvelgelse til, og for kontroll av kjøre- og hviletid. Det forteller Henning Harsem, avdelingsdirektør i tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet. Overgangsperiode 15 år Unntak fra krav om registrering Unntak fra kravet om kalibrering Kjøretøy som omfattes av dette unntaket plikter likevel å fremstille kjøretøyet for første gangs kalibrering hos godkjent fartsskriververksted så snart dette er mulig. Unntaket vil bare ha virkning i nasjonal transport. Nye GEN2 fartsskriverkort Samtlige GEN2 fartsskriverkort kan også brukes på dagens digitale fartsskriver. Hva er nytt med GEN2 fartsskriverkort?
Dagens GEN1 fartsskriverkort, med unntak av verkstedkortet, kan benyttes i den smarte fartsskriveren, men kun for å registrere kjøre- og hviletid.
|