Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rapport: Flere utenlandske enn norske turbusser Etter å ha avdekket at det var flere utenlandske enn norske busser på norske veier i fjor sommer, vil NHO Transport gjenta fjorårets aksjon og kartlegge omfanget av utenlandske turbilers virksomhet i Norge denne sommeren. |
||||||||||||||||
Bare siden midten av mai 2019 er det kommet inn over 2600 registreringer med en stor overvekt fra spesielt Litauen (900 registrerte busser), men også Polen og Estland (500 registrerte busser hver). Ifølge bransjeorganisasjonen finnes det i dag ingen offisielle data om utenlandske turbilers virksomhet i Norge, bortsett fra den oversikten de sel skaffet seg i fjor. De mener det derfor er vanskelig å iverksette effektive tiltak for å skape mer likeverdige konkurranseforhold mellom norske og utenlandske aktører. Ber om hjelp – Vi håper flest mulig bidrar med registreringer også i år sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Torstein Jystad. – Dette vil gi et best mulig faktagrunnlag som gjenspeiler omfanget utenlandske turbusser i Norge, og vi vil derfor kunne dokumentere i tall de utfordringene bransjen står ovenfor, fortsetter han. – Dokumenterer systematisk kabotasje Registreringen visete 1.764 ulike busser, noe som var flere enn det var norske busser på veiene. De fleste utenlandske bussene kom i 2018 fra Polen og Litauen, hvor noen ble registrert helt opp til 18 ulike anledninger. – Det er derfor godt dokumentert at det foregår systematisk kabotasje i turbussektoren, fastslår Jystad. Etter fjorårets telleaksjon fikk NHO Transport utarbeidet en rapport som bekrefter inntrykket av at mange etablerer seg i Norge om sommeren for å dekke «incoming-markedet». --------------------------------------------------------- Rapporten, som kan leses i sin helhet her (PDF), viste blant annet følgende funn:
|