Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det legendariske billøpet som med få unntak har vært kjørt årlig siden 1923 har en unik status og inngår sammen med Monaco Grand Prix og Indy 500 i bilsportens «Triple Crown» som kun er vunnet av én fører – britiske Graham Hill. Flere har prøvd å gjenta hans bragd uten å lykkes, foreløpig sist ut er Fernando Alonso som stiller til start for Toyota i årets 24-timersløp. Det som gjør årets Le Mans spesielt sett med norske øyne er at vi har en nordmann på startstreken, Porsche-fører Dennis Olsen (23). Han er den første nordmann i løpet siden Harald Huysman kjørte sitt tredje og siste løp der i 1991. Dennis har gjort en strålende karriere siden han ble plukket opp som Porsche Junior høsten 2015 – du kan lese det meste på vår samleside: www.bilnorge.no/dennisolsen. Kort fortalt markerte Dennis seg fra første løp i den tøffe Carrera Cup Deutschland i 2016 da han endte på en flott tredjeplass i mesterskapet og ble årets Rookie (debutant). Året etter gikk han til topps i den tyske cupen samtidig som han sikret seg andreplass i den prestisjefulle Porsche Supercup i sin første hele sesong der. Dermed hadde Dennis mer enn innfridd de tøffe forventningene som ble stilt, og Porsche belønnet ham med fabrikkontrakt. I 2018-sesongen gikk Dennis fra å konkurrere individuelt til å bli en lagspiller. Han delte bil med andre førere i langdistanseløp verden rundt, og opptrådte gjerne som coach for mindre rutinerte førere som ville lære av den dyktige nordmannen. I år har han et meget tett program med kjøring på alle kontinenter, og en bedre start på sesongen enn å være med på vinnerlaget i det klassiske 12-timersløpet på Bathurst i Australia kunne han ikke fått. Men for Dennis er den kommende helgen årets høydepunkt – å få delta i det mest prestisjefulle billøpet i verden. Personlig er dette noe jeg har gledet meg til lenge, Dennis hadde mange intense fighter med Sven Müller da de konkurrerte mot hverandre i Carrera Cup Deutschland. Begge kjempet innbitt, det var ofte millimeter mellom bilene, men de var aldri ufine mot hverandre. Jeg husker godt jeg sa til Dennis’ far, Roy Espen: – Jeg håper en dag å få se de to dele bil på Le Mans. Den drømmen skal innfris i helgen, og gjett om jeg gleder meg! Porsche stiller med fire fabrikkbiler og tolv førere i den raske GTE Pro-klassen, og Dennis (23) skal kjøre for det Porsche betegner som juniorlaget (startnummer 94) sammen med nevnte Müller (27) samt franskmannen Mathieu Jaminet (24). Når det gjelder bil og utstyr skal i prinsippet de fire Porsche-teamene ha like muligheter, så vet vi av erfaring at mye skjer i løpet av et døgn på Le Mans. – Jeg kommer til Le Mans som nybegynner, og er en av svært få nordmenn som har kjørt her. I tillegg er dette første gang jeg kjører Porsche 911 RSR for det offisielle fabrikkteamet, så det er helt spesielt for meg å være her, sier Dennis Olsen. – Jeg har forberedt meg til løpet i simulator. På den måten har jeg ikke bare gjort meg kjent med den spesielle banen, men også lært mye om å kjøre effektivt og ta best mulig vare på dekkene. Det har vært nyttig, konkluderer Dennis. Den første kvalifiseringen for 24-timersløpet ble kjørt onsdag kveld, og der var Dennis’ team tredje raskest av Porschene og nummer fem totalt i klassen, kun 0,7 sekunder bak bestetiden. I kveld er det nye muligheter med to pass kl. 19.00-21.00 og kl. 22.00-00.00. Det er ofte i det siste passet de beste tidene blir satt. Selv om kvalifiseringen ikke betyr all verden i et så langt løp, er det likevel stor prestisje blant førerne å være raskest. Fredag er det parade inne i Le Mans by, mens selve løpet starter lørdag kl. 15.00 og varer til samme tid søndag. Både Eurosport og Viasat sender løpet direkte, og jeg skal i alle fall få med meg det meste. Les mer om årets løp og deltagerne på Wikipedia.
|