Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dobler bremselengden på våt vei Er det farlig å slite ned de piggfrie vinterdekkene om sommeren? Ja, mener dekkbransjen. Omfattende målinger gjort av bladet Bil viser at bremselengden på våt vei dobles. |
||||||||||||||||
– Piggfrie vinterdekk om sommeren burde vært forbudt! Kraftsalven kommer fra Dekkmanns Torleiv Dalen Haukenes etter at bilen endelig har stoppet. Instrumentet viser 55,28 meter bremselengde fra 80 til 0 km/t på det våte partiet av asfalten på Vålerbanen. Den burde vært det halve. Testbilen var i dette tilfellet utrustet med godt slitte, men likevel fullt lovlige piggfrie vinterdekk med nordisk gummiblanding og av premium kvalitet. Dekkene som var med i testen er de to mest solgte piggfrie vinterdekkmerkene i Norge. Det skulle vise seg å være liten bremselengdeforskjell mellom de to merkene. – Piggfrie vinterdekk med nordisk gummiblanding er utviklet for å gi maksimalt grep på snø- og islagt vei under lave temperaturer. Derfor svekkes dekkenes yteevne betydelig på sommerføre, påpeker Dekkimportørforeningens leder, Jon Erik Ludvigsen. I dag er det ingen restriksjoner mot å kjøre piggfritt hele året bare mønsterdybden ikke underskrider tre millimeter. For sommerdekk er kravet 1,6 millimeter før dekket må skiftes. Ludvigsen ser at det er lang vei å gå før et eventuelt forbud mot piggfritt om sommeren lar seg innføre. Men det hindrer ikke dekkbransjen å informere om risikoen med å kjøre med de samme dekkene året rundt. – Våre tellinger viser at 18-25 prosent av alle personbileiere lar være å sko om bilen i sommerhalvåret. Piggfriandelen om sommeren er lavest der piggdekkandelen er høy om vinteren, som i Nord-Norge, sier Ludvigsen. Så til målingene hvor to biler utrustet med helt normale sommerdekk i standard VW Golf-dimensjon ble testet mot to normalslitte, piggfrie vinterdekk. Testen ble kjørt med én til to millimeter vann på asfalten (normalt regnvær) og i 16 varmegrader. Bremselengde ble målt fra 80-0 km/t med VBOX/Racelogic testutstyr kalibrert for nøyaktighet på én centimeter. Alle øvelser ble repetert ti ganger. Her er gjennomsnittet av målingene:
Selv om sommerdekkene har bedre styrepresisjon og bedre bremseevne enn de piggfrie vinterdekkene, viser testen at forskjellen ikke er betydelig på tørr asfalt. Det er først på regnvåt vei at bremselengden øker kritisk, og som i testen dobles.
|