Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilen ble nettopp avduket på Nürburgring. Ikke bare er det en bane hvor bilen har høstet heder og ære, men denne helgen er et par hundre tusen fans samlet der for å overvære det årlige 24-timersløpet. Nå har ikke dette 24-timersløpet samme internasjonale status som det som gikk på Le Mans forrige helg, men for tyskerne er dette det store. Det er det også når det gjelder deltagelse med rundt 200 biler på startstreken – tre ganger så mange som på Le Mans! Inntil 250.000 mennesker rigger seg opp med mat og drikke for hele helga langs den drøyt 20 kilometer lange Nordsløyfa. Og de kommer igjen og igjen, år etter år. De ivrigste kommer til Nürburg flere dager før løpet for å sikre seg den beste utsikten. Jeg har vært så heldig å få overvære begge disse klassikerne flere ganger, og jeg kan på det varmeste anbefale at du tar en tur. Mens fabrikkteamene dominerer de grommeste klassene på Le Mans, er det bare såkalte privat-team på Ringen. Men ikke la deg lure – fabrikkene er sterkt involvert med ekspertise og deleforsyning. Og de låner gjerne ut sine førere til de beste teamene. Ekte racingfans bør unne seg å dra på et av disse løpene minst én gang i livet. Spesielt nå som vi har norske førere som er med i verdenstoppen og kjører for å vinne disse klassikerne. Dennis Olsen og Christian Krognes sitter begge i potensielle vinnerbiler denne helgen. Men det jeg skulle fortelle om er den nye racerbilen – Mercedes-AMG GT3 som nettopp ble avduket. Forgjengeren har gjort det strålende på Nordsløyfa siden debuten i 2015, og den er absolutt med i toppstriden denne helgen også. At den er solgt i over 130 eksemplarer gjør den til en av de mest vanlige i klassen. Derfor er nykommeren selvsagt tuftet på all erfaring fra forgjengeren, men forbedret på en rekke områder. Ikke bare har Mercedes-AMG laget en bil de hevder er raskere enn forgjengeren, den skal også være mer driftssikker, bedre beskyttet, samt enklere og rimeligere å vedlikeholde. Det må jo låte som musikk i ørene til de potensielle kundene (som er profesjonelle racing-team). Blant tiltakene for å redusere kostnader er at 6,3-liters V8 motoren ikke trenger å overhales like ofte som før. Fronten er optimert med hensyn til aerodynamikk, men den gir også bedre beskyttelse for radiatoren og utsatte komponenter som motor, aksel, styring osv. Hver omdreining en mekaniker må foreta med en skiftenøkkel i depotet betyr tapte tideler på banen, så den nye Mercedes-AMG GT3 er gjort mer servicevennlig på en rekke områder. For eksempel kan nå frontsplitter og bakving reguleres raskere, luftfilter skiftes raskere etc. En ny egenskap i GT3-bilen er en Drop Start-funksjon: Så snart bilen slippes ned fra de innebygde luftjekkene som er standard i GT3, startes motoren automatisk uten at føreren foretar seg noe som helst. Nye tideler spart. At den har et uttrykk som sier «Fløtt deg!» er jo heller ingen ulempe – selv stillestående ser den ut som en vinnerbil. De mange detaljene som skiller GT3 fra gatebilen er ikke der for syns skyld – de er viktige aerodynamiske detaljer som sørger for redusert luftmotstand og økt marktrykk hvilket betyr enda raskere rundetider. Mercedes-AMG setter sin ære i å levere det det definerer som en ferdig utviklet bil som er klar for konkurranser. Bilen som er vist på Nürburgring i dag skal nå testes ut grundig ut året. De første teamene får biler som er klare til 2020-sesongen, og dersom du lurer er prislappen 399.000 euro ekskl. avgifter for en bil klar for sprintløp. Dere som er spesielt interessert finner de tekniske detaljer her – videreformidlet på engelsk.
*FIA homologation, depending on BoP classification
|