img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
103 bilder i galleri
Ny Renault Master og Trafic på veien
Tidligere i vår fikk vi se og ta på, men ikke høre eller kjøre, nye Renault Master og Trafic. Nå er bilene lansert, og det var først og fremst de nye motorene spenningen var knyttet til.

I utgangspunktet er verken Trafic eller Master helt nye. De er oppdaterte. Likevel vil de oppfattes som nye. Mye på grunn av den moderniserte fronten med Renaults nye profil. En mer aggressiv grill, nye og moderne LED-frontlys med Renaults dagslys-profil i overkant, samt endring av støtfangeren.

Lasterommet er det samme, og det gjelder også for det meste av understellet i begge bilene. 

På innsiden er trivselsfaktoren stor. Det er lagt vekt på at sjåføren skal ha det personbil-lignende. Jeg sitter godt i begge, har fint utsyn, god og riktig justering av førerposisjonen for bein og armer i forhold til rattet.

Instrumentene er lettleste og til dels ganske moderne. De er hentet fra Renaults personbiler.

Mye gjenkjennes fra tidligere, men det er foretatt en kraftig modernisering. Master har klasseledende ekstra lagringsplasser, med blant annet 150 liter firkantet plass under passasjersetet.

Renault har tilrettelagt for trådløs lading av mobil, samt moderne multimedia og kanskje mer viktig – plass til å arbeide med PC.

Det er en fiks detalj at et «flysetebord» trekkes ut av dashbordet. Om man burde spise så mye på det uten daglig vask får være opp til den enkelte, poenget er at du både kan ha lunchen din der og sende rapporter uten å måtte ha datamaskinen eller matpakken på fanget.

Trafic er en mindre modell og har naturligvis noe mindre plass innvendig. Likevel er det godt med plass og stor trivsel.

Renault lager sine varevogner i samarbeide med Nissan. Det betyr et stort globalt salgsområde hvor forskjellige markeder skal ha dekket sine behov. Når markedsandelene er så store at dette samarbeidet er ledende i LCV-markedet, må det bety at bilene er gode.

I vårt marked er Trafic og Master oppdatert til personbilstandard og kommende EU-normer når det gjelder utslipp og sikkerhetsutstyr.

Parkeringsassistanse med ryggekamera, lysassistent, nøkkelfri start, regnsensor og hastighetsholder og fartsbegrenser har vi vendt oss til. I tillegg er det sidevindassistanse, blindsonevarsling, fotgjengervarsling og nødbremseassistanse. Begge bilene har altså alt det vi forventer av 2020-modeller.

Renault er ikke alene i dette markedet, der for eksempel Mercedes-Benz Sprinter og Volkswagen Crafter er toneangivende for store varebiler i Norge.

Trafic på sin side har Toyota og de franske søsknene, som nå også vil inkludere Renaults tidligere partner Opel, som tøffe konkurrenter. Opel Movano oppdateres og presenteres samtidig som Master, før øvrig i et fortsatt samarbeide med Renault.

Svaret på konkurransen er at Renault også har oppdatert motorer og girkasser. EU har nye krav til utslipp fra 2021, og motorene til Renault er tilpasset disse.

En typisk motortrend er å bruke AdBlue som tilsetning for å rense utslippet, men samtidig også å øke volumet på motorene.

Der Master og Trafic gikk med 1,6-litere, er volumet nå to liter. Dette gir, med ny dieselteknologi, lavere utslipp og forbruk, men høyere effekt både når det gjelder dreiemoment og antall hestekrefter. Dessuten er det lansert en ny dobbeltclutch-automat.

For norske kunder er dette en god nyhet. Vi liker volum, hestekrefter og mye utstyr. Særlig i Trafic med 170 hk og 380 Nm dreiemoment fra 1500 o/min.

Bestselgeren i Norge blir nok dci 145, som også beskriver antall hestekrefter. Dreiemomentet er litt redusert til 350 Nm, men kreftene kommer ved samme lave turtall som i den sterkeste utgaven.

Den nye automatgirkassen fungerer sømløst, selv om den ikke er like rask i skiftene som Volkswagens. Med denne kassa blir Trafic som å kjøre en høyreist, moderne personbil. 

Også her er det ekstra lasteplass i kabinen, og midtsetet kan omvendes til å være lunch-PC-bord.

Å beskrive lasteevnen er vanskelig, fordi bilen leveres i så mange variasjoner, med lastekapasitet fra 3,2 til 8,6 m3. Og i tillegg til dette kommer mange andre variasjoner av bilen. Blant annet kommer det utgaver som er tilpasset minibuss og limousin-markedet.

Master har et hakk sterkere motorutførelse med topputgaven dci 180 hk og 400 Nm dreiemoment fra 1500 o/min. Master er også tilpasset et annet last- og bruksområde med kapasiteter fra 8 til 22 m3 og 2,8 til 4,5 tonn med last.

Dette merkes, men fortsatt er det en slags personbilfølelse når den kjøres både i by og på landeveien i hele 500 forskjellige varianter, sier Renault.

Ingen av bilene er nye, men likevel er de helt nye.

For kundene betyr dette en kombinasjon av velprøvet teknikk og servicekunnskap i kombinasjon med ny teknologi på utslippsområdet. Dessuten utvilsomt mer kraft, og akkurat dette er avgjørende i det norske markedet som byr på andre utfordringer enn flatbygdene nede i Mellom-Europa. 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer