img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Etterspør smartere varelevering
Drammen kommune undersøker mulighetene for en løsning der varer som skal inn til byen først samles på en eller flere sentraler i utkanten, og transporteres inn til sentrum med et redusert antall godsbiler. Målet er mindre trafikk i sentrumsgatene.

**Artikkelen ble opprinnelig publisert i bladet YrkesBil nr. 5-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få det viktigste bransjestoffet først**

Tanken om å samle gods på såkalte hub’er i utkanten av store byer, for deretter å pakke det om og sende varene inn til sentrum med færre og kanskje mindre godsbiler, er noe som diskuteres mange steder for tiden.

At det tas til orde for stadig strengere regulering av bilkjøring i sentrumsområder gjør ikke temaet mindre aktuelt.

Oslo er bare ett eksempel. Nylig åpnet logistikkselskapet DB Schenker Oslo City Hub på Filipstad, hvor tre elektriske varesykler og åtte elektriske MAN eTGE varebiler skal stå for mange av leveransene innenfor Ring 3. Målet er å redusere utslippene i området med 80 prosent.

I Drammen ser kommunen det også interessant å gjøre alvor av alt snakket, ved å tilrettelegge for en effektivisering av vareleveringen.

Flere utfordringer
Kommunen har derfor gjennomført en markedsdialog for anbud med tittelen «Grønn varelevering», der de etterspurte «en tjeneste som samler varer fra transportører som skal inn til bysentrum, fortrinnsvis gjennom et konsolideringssenter lokalisert i Drammensområdet, og effektiviserer leveringen slik at mengden biler inn i sentrumsgatene reduseres».

– Inspirasjonen kom som følge av flere prosjekter der kommunen er involvert. Disse prosjektene har fokus på hvordan vareleveringen kan gjøres mer effektiv og miljøvennlig, forteller miljørådgiver Kirsten Kleveland i Drammen kommune til YrkesBil.

Hun viser til undersøkelser gjort av vareleveringen i Drammen sentrum, som avdekket noen utfordringer i bybildet og reiste noen spørsmål:

• Bymiljø – Hvordan lage et hyggelig miljø som legger til rette for handel og rekreasjon?

• Trafikksikkerhet – Hvordan kan man bedre myke trafikanters opplevde og faktiske trygghet i sentrumsgatene?

• Utslipp – eksisterer det en tjeneste som minimerer fotavtrykket?

– Vi har også hentet inspirasjon fra tilsvarende prosjekter i andre europeiske byer. Her finnes det gode eksempler fra byer i vårt naboland Sverige, samt byer i Nederland og Danmark, for å nevne noen, sier Kleveland.

Transportørundersøkelsen, der kommunen observerte trafikken i til sammen 12 dager i sentrum, viser at varetransport til virksomheter i bysentrum fører til utfordringer på alle disse punktene:

• Store lastebiler har store blindsoner og skaper stort potensial for farlige situasjoner ved manøvrering i bygater med mange myke trafikanter.

• Lastebilene må ofte parkere på uheldige steder i veibane og på fortau, grunnet mangel på vareleveringslommer, eller krav om å stanse innenfor en viss distanse fra kundens butikk iht. bransjestandard for varelevering. Dette fører til dårlig fremkommelighet for øvrig trafikk, og kan føre til uheldige forbikjøringer til fare for eksempelvis myke trafikanter som skal krysse gaten.

• Biler med vareleveranse må ofte kjøre inn i gågater og stå foran butikkfrontene. Dette gjør at butikker ikke blir like synlige og mindre innbydende for kunder, og at myke trafikanter må gå rundt store kjøretøy som står i gågatesoner og på ledelinjer for blinde og svaksynte.

• Varetransportbilene er normalt store og dieseldrevne, og må kjøre mye med stopp og stans gjennom byen fra kunde til kunde. Kjøring i et trangt bysentrum med gateløp tilrettelagt for mange behov, blir tidkrevende for transportørene.

Vil bane vei
På bakgrunn av resultatene i undersøkelsene av vareleveringen i sentrum, ønsker kommunen å tilrettelegge for et system som reduserer antallet varetransportbiler i sentrum. Kommunen er en stor innkjøper som mottar mye varer i løpet av en uke.

«Både som tilrettelegger for innbyggerne og som virksomhet skal kommunen ta et ansvar for å gå foran og finne løsninger på byens utfordringer. Som en oppfølgning til kartleggingen av trafikken i byen, vil kommunen derfor arbeide for å redusere omfanget av unødvendig varetransport», heter det i anbudsutlysningen.

En måte å gjøre dette på er å samle varene som skal inn til byen på færre biler gjennom sentrum. Kommunen etterlyste derfor aktører som kan levere en slik løsning, på tvers av vareprodusenter og transportører.

Kommunen understreker at hensikten er å få i gang en løsning med miljøgevinster som også gagner byen som helhet. Blant annet ble biler med «Euro 6-motor eller bedre» etterspurt.

Åpent for alle
Gjennom markedsdialogen ble det klart at det er mange ulike initiativ på gang.

– Selv om kommunen i utgangspunktet ønsket å inngå en avtale for egen drift, med rådhuset som testvirksomhet, kan det også være aktuelt å samarbeide med det øvrige næringslivet for å få til en løsning som utvikles sammen med transportørene, forteller innkjøpsrådgiver Ida Marie Skistad.

– Målsettingen er å få til en helhetlig samkjørt vareleveringstjeneste innenfor bysentrum, slik at den totale trafikkmengden reduseres. Det er da en forutsetning at transportørene får en løsning som også er tilpasset deres behov.

Kommunen jobber derfor videre med å se på ulike modeller for gjennomføring, og er i en fase hvor de utreder mulighetsrommet.

Avventer restriksjoner
Kleveland understreker at det verken er vedtatt eller planlagt noen restriksjoner for varelevering i byen i forbindelse med dette prosjektet per nå. Det søkes derfor etter en løsning som kan implementeres i bybildet slik det ser ut i dag.

– Dagens varelevering er allerede tidsregulert på torget og i gågatene. Dette blir imidlertid ikke alltid overholdt, noe som fører til at det kjøres store biler i gågaten og på torget i perioder med mange myke trafikanter i disse områdene. Noe av årsaken er nok at det tar tid å levere varer i sentrum, og at transport som kommer langveisfra ikke alltid rekker tidsvinduet. Denne problemstillingen er også en av årsakene til at vi ønsker å kunne tilrettelegge for bedre løsninger for både næringslivet og byens innbyggere før vi vurderer flere restriksjoner, forklarer Kleveland.

– Når kan prosjektet være i gang?

– Det er vanskelig si noe konkret om tidsaspektet. Vi ønsker selvfølgelig å komme i gang fortest mulig, men hovedfokuset er å få til et best mulig resultat, sier Ida Marie Skistad.

– Det er åpenbart at dialog med næringslivet er viktig, så vi får vurdere hvordan vi best organiserer dette fremover.

NY STRATEGI: Dagens varelevering i Drammen er allerede tidsregulert på torget og i gågatene, men det blir ikke alltid overholdt. Nå ønsker innkjøpsrådgiver Ida Marie Skistad og miljørådgiver Kirsten Kleveland i Drammen kommune å teste ut en ny, grønn og smart vareleveringsstrategi. Foto: Drammen kommune

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer