img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
97 bilder i galleri
Europas nyeste varebilflåte
FRANKFURT, ADACs off road senter: Opel Vivaro er helt ny. Movano er modernisert med ny front, nytt interiør og nye motorer. Combo er allerede årets «van of the year» 2019. Alle tre lanseres nå også med firehjulsdrift.

Vivaro er helt ny i Opel-strukturen. Den er basert på personbilplattformen og har dermed gode kjøreegenskaper.

Alt det nye påbudte sikkerhetsutstyret (fra 2021) er på plass. Det betyr blant annet fotgjenger/syklist-gjenkjenning, filholder, nødstopp i lav hastighet og andre sikkerhetsdetaljer som nå er vanlig i personbiler.

Her er det også multimedia, navigasjon og headup display. Dessuten de nye motorene fra 1,5 til 2,0 liter med 102 til 177 hk. Den sterkeste med 400 Nm dreiemoment. Motorene er godkjent for 6d-Temp normen.

Du kan velge i lengder fra 4,6 via 4,95 til 5,3 meter. Lasteevnen er 1400 kg og den tauer 2,5 tonn. Kapasiteten innvendig varierer, men er typisk i stor størrelse 6,6 m3.

Vivaro kommer kun i en høyde på 1,9 meter, noe Opel mener er viktig pga. parkeringshus, firmagarasjer eller der det er lav takhøyde, men den kan til gjengjeld laste lange gjenstander på inntil 4,02 meter.

Det er også verdt å merke seg at Vivaro kommer som elektrisk varebil i 2020.

Opel-dashbordet gjenkjennes, og det samme gjelder for brytere og hendler. Personlig synes jeg den manuelle seks trinns girkassen er litt tungrodd, mens 8-trinns automatkassen til gjengjeld er meget god.

Styringen er faktisk ganske bra, og fortsatt hydraulisk. Bremsene er litt «franske», som betyr at de er ufølsomme. Enten er de på eller så er de av, men dette er absolutt en vanesak i bruk.

Kjørestillingen kan diskuteres i forholdet ratt og pedaler, men at bilen kjører godt er hevet over tvil. 

Opel fortsetter foreløpig sitt samarbeid med Renault, der Opel Movano og Renault Master er samme varevogn teknisk, men ikke i utseende og interiør.

På samme måte som at Master har fått Renaults nye frontprofil, har Opel gjort det samme. Nå er det LED-lys foran, ny grill og støtfanger.

Innvendig har den fått nye instrumenter og ny skjerm over midtkonsollen. Det er mengder av små og store praktiske lasterom og dessuten kan passasjersetet forvandles til arbeidsområde. Et eget serverings- arbeidsbord er også skult i dashbordet.

Jeg liker at skjermen/bakspeilet viser hva som skjer bak bilen, ikke bare under rygging, men også under vanlig kjøring (ekstrautstyr). En annen fin ting er at bilen leveres standard med automatisk nedblendbart hovedlys og sidevind stabilisator.

Movano har Renaults nye motorer, som betyr at de går meget rent. Alt tilgjengelig sikkerhetsutstyr, som i personbiler, følger også med. Det som derimot ikke er personbillignende er lastebil-kjørestillingen, med beina rett ned og rattet i flat stilling.

Det er standard med støtdempet førersete, som er greit. Dette kan strammes slik at det ikke fjærer. Sidedørene er så store at en europall kan lastet direkte inn fra siden. Nytt LED-lys i lasterommet er også en god funksjon.

Til tross for kjørestillingen, er den store bilen lettkjørt til tross for at også i denne bilen er girsjaltingen tung. Det er vanskelig å forstå hvorfor.

Den store varianten av varebilen har 17 m3 lasteplass. Bilen veier 4,5 tonn, tåler 2,5 tonn last og kan taue 3,5 tonn. Vi kjørte bilen tom med den nye 180 hk biturbodieselen, som er sterk med 400 Nm dreiemoment og økonomisk med 0,72 på mila.

Foreløpig leveres den kun med seks trinns manuell girkasse, men en ny automatkasse med clutch er på vei.

Kundene kan også velge mellom for- og bakhjulsdrift, der den bakhjulsdrevne også kan leveres med differensialsperre. Opel sier at den vil kunne leveres med 4x4, men modellen ble ikke vist under introduksjonen.

Combo er omtalt tidligere i YrkesBil. Nå har vi også kjørt personbilutgaven Combo Life sammen med den nye Zafira. Dette kommer vi tilbake til i BilNorge.

Opel er kjøpt av PSA-gruppen (Peugeot og Citroën), som bruker 4x4-spesialisten Dangel.

Det betyr at PSA bruker en frittstående produsent til å produsere og forandre grunnmodellene til å bli firehjulsdrevne, og Opel har fått lov til å tjuvstarte med 4x4 og diffsperre.

Søstermodellen Toyota Proace bruker allerede Dangel, men så vidt vi vet ikke med den nye diffsperren på bakhjulene.

Firehjulsdrift på varebiler er ettertraktet vare i Norge. Vi kjørte offroadløypa med både Combo og Vivaro (Zafira).

Riktig nok var det hetebølge i Europa og dermed tørt. Terrenget måtte delvis vannes til gjørme, og fremsto dermed på enkelte steder som ekte norsk vår- eller høstaktig hytteveistandard.

Løypa viste seg å være ille nok for en vanlig varebil, det hadde ikke fungert, men ikke mer utfordrende for varebiler med ekstra høy bakkeklaring enn at jeg trodde det skulle holde med tohjulsdrift.

Jeg tok feil, og ble stående. Bilene kjører til vanlig med tohjulsdrift. Man kan sjalte inn firehjulsdriften og til slutt diffsperren i fart. Det betyr i praksis drift på minst tre hjul, som er bra. Jeg kom meg enkelt løs igjen.

Hvordan dette fungerer på snø og is får vi først oppleve til vinteren. I gjørma fungerte det fint, og i resten av «offroad-naturen», men med et forbehold om at bilene ble kjørt uten last.

Vivaro imponerte for øvrig med virkelig god svingradius mellom granleggene i skogen. Dette overrasker, for 4x4 spiser ofte litt av evnen til å svinge brått.   

Norske håndverkere vil ha 4x4. Dangel har vært en trofast samarbeidspartner for PSA tilbake til syttitallet. Systemet er enkelt, men det fungerer.

Det «nye» Dangel-systemet er et klassisk enkelt viskose-4x4-system med fordelingskasse, endret mellomaksel, et annerledes bakhjulsoppheng, og sterkere stabilisatorstag.

Bilene får noe høyre bakkeklaring, som synes i hjulbuene. Dessuten omplassering av dieseltank og AdBlue påfylling (Vivaro). Vekten øker med over 80 kilo, mens ytelsene og forbruket forblir omtrent det samme.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer