img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Fornyet og elektrisk Ducato
TORINO, ITALIA: Fiat har oppgradert sin største varebil og viser samtidig en helelektrisk utgave. 1.950 kilo nyttelast, modulære batteripakker og inntil 360 kilometer rekkevidde (NEDC) lover italienerne for Ducato Electric, men du får ikke kjøpe den før neste år.

Fiats svar på elektrifiseringen som skjer i varebilsegmentet ble vist frem for fagpressen i et glohett Torino denne uken.

Verdenspremieren foregikk samtidig som den oppgraderte 2020-modellen av de diesel- og gassbaserte Ducato-variantene også ble presentert.

En viktig forskjell er imidlertid at diesel- og gassversjonene er kundeklare i løpet av de nærmeste månedene, mens de som vil ha batteribil må vente til et godt stykke ut i neste år før de første bilene blir tilgjengelige.

Dermed fikk vi i pressen kun prøvekjøre bilene med forbrenningsmotor i denne omgang, mens det nærmeste vi kom elbil-prototypen var «se og ta på».

Utviklet selv
Med Ducato Electric vil Fiat ta opp kampen mot andre store elektriske varebiler som Maxus EV80, Mercedes-Benz eSprinter, Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Ford Transit All-Electric og Renault Master Z.E.

Peugeot Boxer og Citroën Jumper ble også nylig presentert i elektriske utgaver. Men selv om disse bilene i utgangspunktet er teknisk identiske med Ducato (med unntak av motorprogrammet) er Fiat påpasselige med å understreke at de elektriske versjonene blir forskjellige.

– Her har FCA og PSA jobbet frem løsninger uavhengig av hverandre når det gjelder batterier, ladesystem og motor, så elversjonen av bilene blir forskjellig. Ducato Electric er et komplett FCA-produkt, sier Domenico Gostoli til YrkesBil. Han er prosjektleder for Ducato Electric og ansvarlig for elektrifisering av nyttekjøretøy i Fiat Professional.

Når man ikke kommer først til festen, gjelder det jo å ha noen partytriks på lur, dersom man skal få noe oppmerksomhet.

Og det var en selvsikker og offensiv Fiat-organisasjon som entret scenen i hjembyen.

– Elektriske kjøretøy utgjorde 0,8 prosent av bilsalget i Europa i fjor, så markedet har ikke tatt av helt ennå kan man si. Men med stadig strengere restriksjoner for utslipp i mange byer, samtidig som økende e-handel gir store behov for varedistribusjon, mener vi Ducato Electric er helt riktig bil som kommer på et helt riktig tidspunkt, sa Stéphane Gigou, øverste sjef for Fiat Professional.  

Domenico Gostoli, prosjektleder for Ducato Electric og ansvarlig for elektrifisering av nyttekjøretøy i Fiat Professional, sammen med produkt- og markedssjef for Fiat Professional i FCA Norway, Dag Brekken. 

Valgmuligheter

De skryter av at elbilen har beholdt Ducatoens «best in class» lastevolum på mellom 10 og 17 kubikkmeter og en nyttelast på 1.950 kilo.

Elversjonen skal leveres i alle de samme tre høyde- og seks lengdeversjoner som Ducato-familien ellers, og skiller seg ikke nevneverdig utseendemessig fra sine fossile søsken. Elektrisk minibuss står også på programmet.

Elmotoren yter 90 kW og 280 Nm.

Domenico Gostoli mener de modulære batteripakkene, som er plassert under gulvet i lasterommet, på mellom 47 og 79 kWh vil være blant Ducatoens sterke kort mot mange av konkurrentene.

– Vi har ikke laget én løsning som passer alle. I stedet satser vi på at hver enkelt kunde skal kunne bestille den løsningen som passer sitt behov best. Kundene kan velge mellom rekkevidder på mellom 220 og 360 kilometer, sier han.

Men merk at han da oppgir rekkevidden etter den lite realistiske NEDC-standarden, så det gjenstår å erfare hva de reelle tallene blir. Er prestasjonene i nærheten av tallene som oppgis vil det være svært konkurransedyktig. Toppfarten er imidlertid begrenset til 100 km/t for «å optimalisere energibruken».

Gostoli nøler litt når vi spør hvorfor rekkevidden ikke oppgis etter WLTP-standard, og hva den i så fall ville blitt, men svarer til slutt:

– Jeg vil tro rundt 300 kilometer på det meste, men elektriske nyttekjøretøy som denne vil hovedsakelig bli brukt i bysentra og der vil man realistisk sett ikke være så langt unna NEDC-tallene.

– Hva med vinterforhold?

– Vi tilbyr batterier på opptil 79 kWh for å kunne opprettholde god rekkevidde også under tøffe vinterforhold, forsikrer han.

Fiat opplyser at flere ladekonfigurasjoner blir tilgjengelige, uten å gå veldig i dybden på disse. Det antydes at du skal kunne lade opp 100 kilometer rekkevidde på under 30 minutter med en DC-hurtiglader og cirka en time med AC-lader.

7.000 i året
Mens PSA er åpne om at det er BD Auto i Tyrkia som leverer den elektriske drivlinjen i Peugeot Boxer og Citroën Jumpy, vil ikke Gostoli opplyse hvem som leverer de ulike elbilkomponentene til Fiat.

– Bilen er designet og kontrollert av FCA Group. Den er bygget ved produksjonslinjen i Sevel Sud-fabrikken i Sangro, Italia, og så er det en underleverandør som monterer den elektriske drivlinjen i et lokale rett på utsiden av FCAs fabrikk, sier han.

– Grunnen til at vi gjør det slik er at produksjonen i Sevel Sud-anlegget er en Joint Venture med PSA, og siden vi ikke har utviklet de elektriske versjonene sammen kan vi ikke produsere Ducato Electric i de samme lokalene, forklarer prosjektlederen.

Gostoli opplyser at produksjonskapasiteten for Ducato Electric er opptil 7.000 kjøretøy per år.

– Når produksjonen starter regner vi med å nå full kapasitet i løpet av de to første månedene. Vi starter med rundt 60 pilotkunder i Europa som får de første bilene i januar, mens de første ordinære leveransene starter etter første halvår 2020, sier han og antyder at norske pilotkunder kan bli aktuelt.

Fiat opplyser at de i over ett år har samlet inn data fra en stor europeisk kundegruppe med over 4.000 lette nyttekjøretøy som har rullet over 50 millioner kilometer.

– Det vi har sett er at veldig mange har et bruksmønster som passer perfekt for elektriske kjøretøy, og vi bruker dataene aktivt i utviklingen av våre nye elektriske varebiler, sier Gostoli og bekrefter dermed at flere av merkets modeller er i ferd med å elektrifiseres.

Viktig Norges-bil
Ducato Electric blir åpenbart en viktig modell for den norske importøren. 

Produkt- og markedssjef for Fiat Professional i FCA Norway, Dag Brekken, bekrefter at forhåndssalget i Norge også starter ved årsskiftet og at de første bilene vil kunne leveres i starten av andre halvår 2020.

– Dette blir en veldig spennende bil for oss. Jeg mener det bør være potensial for å selge rundt 30-40 biler allerede neste år, sier Brekken til YrkesBil.

Prisen er foreløpig ikke kjent.

Fornyede motorer og ny automatkasse
Som nevnt ble også en oppgradert versjon av Ducato med forbrenningsmotor presentert i Torino denne uken.

Euro 6d-TEMP-motorer og helt ny 9-trinns automatgirkasse er blant de viktigste nyhetene i 2020-modellene, i tillegg til noen kosmetiske grep og påfyll av følgende førerassistentsystemer:

Blindsonevarsling, «kryssende trafikk bak bilen når du rygger»-varsling, nødbremsassistent, trafikkskiltgjenkjenning.

Motorfamilien er i bunn og grunn den samme som tidligere, men alle variantene er fintunet og optimalisert med tanke på forbruk og utslipp. En såkalt «ECOpack» som benytter Start&Stop-teknologi, «intelligent dynamo» og elektronisk kontrollert drivstoffpumpe skal bidra til forbedringene, i tillegg til at disse nå for første gang bruker Adblue.

At Ducato nå endelig kommer med en skikkelig automatgirkasse er på høy tid, om modellen skal klare å henge med konkurrentene.

Dagens versjon kan leveres med en «Comfort Matic», som er en robotisert manuell sekstrinnskasse, men den kan ikke måle seg med flere av konkurrentenes automatløsninger.

Den nye nitrinns automatkassen, som er utviklet av ZF og FCA i samarbeid, er imidlertid «ekte vare». Fiat skryter av at den takler 450 Nm i 180-hesters versjonen.

Etter å ha fått prøvekjøre nyheten er det ingen tvil om at girkassen gir Ducato et realt løft. Myke, nærmest "sømløse" skift kommer omtrent der du forventer det. Kassen jobber raskt og uanstrengt både i tett Torino-trafikk og på kuperte, svingete veier utenfor byen.

Føreren kan velge mellom tre ulike programmer som gir girkassen ulike skiftestrategier: Normal, Eco og Power. Ikke all verdens til stor forskjell, men jo da, det merkes. Bortsett fra et par anledninger hvor jeg lurte på hvorfor kassen i Eco-modus ikke giret opp, men i stedet ble liggende på relativt høyt turtall i lengre tid i en femtisone på flatmark, virket strategiene logiske.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken har Fiat levert kun 25 nye Ducato varebiler i Norge i løpet av første halvår. Kanskje en nydelig automatgirkasse kan sette fart i salget, inntil den elektriske hjelpen kommer?

Du kan lese mer om Ducato-nyhetene og prøvekjøringsinntrykkene i utgave 8 av bladet YrkesBil som kommer ut i august. Ikke abonnent? Bli det her!





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer