img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Gavepakke fra Solaris
Solaris har levert en glimrende gavepakke til alle som syns trikk er jernalder: En trolleybuss med plass til 200 personer.

Kapasitet er det siste, krampaktige argumentet jeg blir møtt med når jeg har en av mine hat-trikken-tirader.

Akkurat der har det vært dårlig med motargumenter.

Ellers har det vært min alvorlige overbevisning siden de tok vekk de siste avanserte, strømlinjede lettvekts Strømmen-trolleybussene fra Oslos gater at dette var et stort skritt tilbake.

Etter det er trolleybussen stort sett gått i glemmeboken. Og – underlig – nå som elektrifisering igjen begynner å bli et tema, er det batterielektriske busser man av en eller annen grunn går for.

Dette skjer til og med innenfor urbane områder der man skulle tro det var ganske enkelt å hive opp noen flere ledninger for å unngå ladeinfrastruktur, unødig vekt og unødvendige komponenter i et kollektivkjøretøy som også har god bruk for den plassen batteriene tar.

Selvfølgelig er batterielektriske å foretrekke i stedet for trikker, men det er vanskelig å forstå hvorfor de er bedre enn trolleybusser som har ubegrenset rekkevidde (så lenge det finnes et ledningsnett), som har en høyere energieffektivitet og som unngår alle de etiske og end-of-life problemene moderne batterier er belemret med.

Hvorfor denne aversjonen mot trikken?

Man må være politiker for å tro at en trikk på 60 tonn er mer effektiv enn en buss på 20 (selv ikke i Norge er den strømmen som brukes til å trekke i gang 40 tonn unødig og ekstra tomvekt gratis).

Det er åpenbart at det er dyrere å vedlikeholde gater med skinner, enn skinnefrie gater. (Forskjellen i kostnader er imidlertid umulig å få greie på. 1:10? Kvalifisert gjetting).

Dette vedlikeholdet betyr ikke bare at hele bydeler (Grefsen i Oslo nå) er avstengt i halvannet år, eller utilgjengelige forretningsområder (snakk med butikkdrivere i Bogstadveien i Oslo).

Vedlikeholdet betyr også blant annet støy, trafikkproblemer og dieseldrevne entreprenørmaskiner som aldri har vært i nærheten av en Euro-standard med hensyn til utslipp.

Dessuten, når en trikk må stanse på grunn av en personbil som har parkert idiotisk tar det ikke lang tid før hele sentrum står stille.

Fleksibel kommunikasjon – ikke akkurat.

Og da behøver vi ikke engang nevne skinner som syklistenes største trussel eller fortauskanter høyere enn Honnørbrygga foran Oslo Rådhus.

Hva var det jeg skulle snakke om?

Jo – den nye Solarisen.

Vel og bra at de viste en hydrogenfyrt buss med det nyeste Ballard-anlegget på kollektivtransport-samlingen i Stockholm nylig – nå har de absolutt alle drivlinjer.

(saken fortsetter)

De har også jobbet videre i trolley-tradisjonen sin (den startet i 2001) og har altså vist en dobbelt-leddet Trollino.

Den har ligget og vaket i Solaris sine produksjonsplaner lenge, men den forrige sjefen, Andrea Strecker, hadde åpenbart lagt den ganske langt ned i skuffen.

Så kommer den nye sjefen, Javier Calleja, som har fått med seg to til fra den nye eieren i styret, og presenterer en virkelig super-Trolley.

Denne bruker hyllevarer i form av en ny utgave av ZFs AxTrax aksler (som tidligere ikke kunne brukes i trolleybusser pga. likestrøm/vekselstrøm-problematikk).

I tillegg har man hentet en vekselstrøm-inverter og strømavtagere fra sitt normale trolleybuss-program, men har innført et fullstendig nytt «galvanisk skille» i inverteren som gjør at også denne nye drivlinjen kan godkjennes av Europas transportmyndigheter.

Bussen har for øvrig de samme 87 kWh LTO-batteriene som de andre trolleybussene derfra. Det betyr at selv med fullt lass kan bussen kjøre 30 kilometer dersom strømnettet skulle være nede, eller bussen må finne en alternativ rute.

Prøv det med trikken!

Mateusz Figarszewski, som er sjef for E-mobility og utvikling hos Solaris, sier til YrkesBil blant annet at denne 24 meters bussen har en kapasitet på 200 passasjerer og veier 38 tonn full-lastet – litt over 20 tonn tom!

Og alle som er skeptiske til ny teknologi: Her finnes det egentlig ikke noe nytt, bortsett fra ny, smart tenking.

De første trolleybussene ble levert til Gdynia i 2001 – i dag består flåten av 103 velisolerte, tungt utstyrte trolleybusser som går akkurat like stille som de gjorde for nesten 20 år siden. Og det er ingen tegn som tyder på at de må skiftes ut snart.

24-meteren går på prøve i Gdynia frem til 19. juli.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer