Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Proterra ble startet for 15 år siden. Tanken var å bygge batterielektriske busser etter at amerikanske kollektivtransportmyndigheter hadde begynt å etterlyse alternative drivlinjer. Det tok imidlertid mange år før de første bussene derfra ble levert. Ikke før i 2010 ble den første ordren effektuert: 31 busser til Foothill Transit i Pomona, California. Nærmeste nabo er LA. Les også: Verdens lengste non-stop buss Etter det har hovedkontoret hele tiden ligget i Silicon Valley (enkelt å rekruttere fagfolk fra Tesla og start up-selskaper), mens produksjonen skjer i Greenville, South Carolina. I dag har de 60 % markedsandel i USA, uten at det betyr noen kjempevolumer. Den siste bestillingen på 25 busser til Edmonton får totalen opp i rett under 400 busser, akkumulert. Det er åpenbart mange som tror selskapet har en fremtid. Blant investorene finner vi både Daimler og i-venture selskapet til BMW. Nå ønsker åpenbart eierne å se om det er enda flere som har trua. Ryktene sier nemlig at de planlegger å gå på børs. I første omgang står det i hvert fall tunge interesser bak. De samme ryktene utpeker nemlig både JPMorgan Chase & Co, Morgan Stanley og Deutsche Bank som tilretteleggere for IPO-en. De som tror på ryktene tror også at IPO-en vil være på plass i løpet av året.
|