img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
LUKS saksøker Oslo kommune
– Vår tålmodighet er definitivt slutt. Prosessvarsel ble sendt Oslo kommune for noen uker siden, og stevning vil bli levert i første halvdel av august, sier Sven Bugge, daglig leder i Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS).

– Vi kan ikke akseptere hvordan arbeidsforholdene forverres mer og mer for distribusjonssjåfører som gjør en jobb for oss alle i det offentlige rom, legger han til.

– Den utviklingen vi nå ser, startet etter byrådserklæringen i 2015. Her var prosjektet «Bilfritt byliv» et element. Dette hørte først hjemme under byråd for miljø og samferdsel, men ble etter et års tid flyttet til byråd for byutvikling, og er siden da blitt til et program som er under gjennomføring, sier Bugge (til høyre på bildet) videre.

Da man begynte å utarbeide planer for Bilfritt byliv, ble det opprettet en rekke kontaktgrupper som kunne ha meninger omkring dette – blant annet LUKS.

– Vi måtte få klarlagt kommunens policy for arbeidsmiljø for distribusjonssjåfører innenfor dette konseptet, og sendte inn våre spørsmål skriftlig – men uten respons.

– I dag kan vi se tilbake på en tre år lang lidelseshistorie der vi jevnlig har etterlyst svar, men uten å få noe, sier Bugge sammen med Jürg Berger (til venstre), som er fagsjef logistikk.

Det har heller ikke hjulpet å gå helt til topps:

– Vi hadde møte med Raymond Johansen i september i fjor, men heller ikke fra ham har vi ennå fått svar – og nå er det gått ni måneder siden da.

– Hva er egentlig ankepunktet deres?

– Tidlig i prosjektfasen presiserte vi at kommunen har et samordningsansvar når den endrer betingelsene så sterkt for vareleverandørene, og spesielt der problemene blir aller størst. I denne sammenhengen mener vi at kommunen har brutt både arbeidsmiljøloven, arbeidsplassforskriften og byggherreforskriften, og dette har de altså i løpet av tre år ennå ikke gitt svar på.

– Underveis i prosessen har vi gjentatte ganger prøvd å påvirke prosjektet gjennom byråd for miljø og samferdsel og programmet gjennom byråd for utvikling. Noen detaljer har vi fått dem til å gå med på, mye annet uten hell.

Resultatet ble til slutt at LUKS måtte engasjere advokat, og dette førte til levering av prosessvarsel.

– Til dette fikk vi i alle fall svar, der kommunen mener at de ikke har et slikt samordningsansvar, og tar forbehold om å studere prosessvarselet nærmere «i løpet av august», sier Bugge og Berger.

– Etter så lang tid uten konstruktive tilbakemeldinger er vi ikke villige til å vente på dette, og stevningen leveres til Oslo tingrett i første halvdel av august.

– Får vi ikke nå en positiv tilbakemelding, må domstolene nødvendigvis avgjøre denne saken. Resultatet vil være avgjørende for hvordan det offentlige kan behandle sjåfører som gjør jobben sin i det offentlige rom, understreker de. LUKS har selv gått opp ruter for varelevering i Oslo sentrum som dokumentasjon.

– Bransjestandard for varelevering presiserer at det skal være maksimalt 50 meter fra lovlig biloppstillingsplass til leveringssted for varen. I dette ligger selvsagt at det helst bør være kortere, sik at maks-grenser ikke blir normalen, mens kommunens syn er at alt innenfor 50 meter er OK. Dermed ignorerer kommunen, mot bedre vitende, den negative effekten av summasjon av belastning, sier LUKS.

– Vi har sett på området rundt rehabiliteringen av Storgata, og hva som vil bli situasjonen der. Allerede er det i Stenersgata, Chr. Kroghs gate og noen tilstøtende gater, med ett eneste unntak – Flyvefisken butikk – for alle aktuelle firmaer i området mellom 120 og 220 meter å gå mellom nærmeste lovlige biloppstillingsplass og varemottakene.

– Dette er helt hinsides langt utenfor enhver norm, og innebærer kort sagt at alle vareleveringsforhold i området er ulovlige. Dette mener vi er et resultat av at kommunen ikke har tatt det samordningsansvaret kommunen etter vår mening helt klart har, slår LUKS fast.

– Fortauet blir ofte eneste løsning for distribusjonsbilene. Dermed presses myke trafikanter, inkludert barnevogner og folk med begrenset bevegelsesevne ut i kjørebanen, der det svært mange steder nå blant annet befinner seg anleggsmaskiner og fremkommeligheten er begrenset, legger Jürg Berger til.

Vi har forelagt saken for Oslo kommune for kommentar. Byrådssekretær i byrådsavdeling for miljø og samferdsel, Sindre Buchanan svarer slik:

– Vi er opptatt av at varelevering og annen nyttetransport skal frem, og at det skal skje på en trygg måte. Dette jobbes det løpende med. Vi har mottatt et prosessvarsel fra LUKS (Leverandørenes utviklings- og kompetansesenter), som mener at kommunen har et samordningsansvar etter arbeidsmiljøloven for de som leverer varer i byen. Dette forventer vi å svare på i august.

– Tidligere har vi gitt tilbakemelding om at vi er uenige med LUKS om at kommunen har et slikt samordningsansvar.

– Kommunen har hatt mye dialog med LUKS, blant annet om tilrettelegging i enkelte byggeprosjekter og andre endringer i sentrum. Når vi i arbeidet med å skape mer plass til mennesker i sentrum har fjernet ordinære parkeringsplasser, har det blitt mer plass både til varelevering, HC-parkeringsplasser, sitteplasser og andre ting som skaper byliv, skriver Buchanan. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer