Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota Gazoo Racing bekrefter nå at deres GR Supra GT4 skal realiseres etter påtrykk fra interessenter som første gang møtte den kule bilen på årets Genève-utstilling. Bilen fikk sin ilddåp i 24-timersløpet på Nürburgring i juni men potensielle kunder må vente til 2020 før de får lagt sine hender på et eksemplar. Toyota hevder i en pressemelding at de øker sitt fokus på motorsport for å tilfredsstille entusiaster verden rundt, samtidig som det skal hjelpe dem til å bygge enda bedre og mer pålitelige biler. GR Supra GT4 er basert på gatebilen GR Supra, og den er utviklet og skal bygges av Toyota Motorsport GmbH. GT4-kategorien er meget populær på alle kontinenter takket være overkommelig pris og enkelt reglement som gjør det mulig for mange å realisere sine racing-drømmer. I det europeiske GT4-mesterskapet er det meget tøff konkurranse med rundt 40 biler til start i hvert løp, og der har vi to nordmenn som hevder seg meget bra, Marcus Påverud og Mats Siljehaug som begge skal i aksjon på Zandvoort i Nederland denne helgen. Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men GT4-biler har i utgangspunktet standard motor og girkasse, mens det tillates små endringer med hensyn til chassis og aerodynamikk. Målet er at samtlige biler skal ha tilnærmet like ytelser. GT4 er klassen under GT3 som kjøres av noen av verdens beste GT-førere, deriblant norske Dennis Olsen og Christian Krognes. GT3-bilene er meget teknisk avanserte, og siden GT-racing tradisjonelt er en sport for såkalte «gentleman racers» igangsettes fra neste år en ny serie med betegnelse GT2. Selv om tallet tilsier noe annet, skal denne serien inn mellom GT3 og GT4. Mens GT3-bilene i dag har rundt 550 hester, kan GT2-bilene få inntil 700 hester. De kan gå minst like fort rett frem, men bilene blir vesentlig tyngre slik at de ikke kan konkurrere med GT3 når det gjelder rundetider. Audi benytte Goodwood-festivalen til å vise en prototyp av sin R8 i GT2-versjon og sier de kan ha en bil klar for sine kunder i løpet av 2019. Audi R8 LMS GT2 har V10-motor uten pustehjelp og byr på 640 hestekrefter. Det antydes en pris på 338.000 euro eksklusive avgifter. Målgruppen blir primært racingteam, skjønt en og annen velbemidlet entusiast vil nok også leie plass hos et av de mange firmaene som tilbyr slikt ved Nordsløyfa for å leke seg et par ganger i året.
|