Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Han var blant de raskeste på den frie treningen, men slet med å sette en god tid i kvalifiseringen. – Det er slik det har vært i hele år. Jeg slipper sent ut på banen siden jeg ikke har sanket poeng, sier Stian Paulsen. – De fire første forsøkene måtte jeg sette ned farten på grunn av gulflagg rundt banen. Neste forsøk ble hindret av rødflagg sekunder før jeg fikk satt en tellende tid. Jeg fikk en ny runde, men da klarte jeg ikke å samle meg. Dermed ble det bare startspor 19 i de to løpene, noe som er et meget vanskelig utgangspunkt i et startfelt på over 30 biler. – I lørdagens løp ble jeg presset ut i første sving, skadet dekket og ble stående. Slikt skjer når man starter så langt bak, og jeg legger ikke skylden på noen, sier Stian. I søndagens løp hadde den rutinerte nordmannen en oppvisning få, om noen, i feltet har mulighet til å kopiere. Han fikk nemlig favorittforholdene sine, stikk i strid men konkurrentenes preferanser. – Det begynte å regne litt, mens samtlige hadde slicks på bilene. Dette er forhold Stian elsker og behersker som få. Etter å ha fått en meget bra start hvor han tok seg forbi mange konkurrenter før første sving, plukket han den ene etter den andre, runde for runde. Når det gjenstår et par minutter av løpet befinner han seg helt oppe på en sensasjonell fjerdeplass. – To av de foran meg hadde hengende en straff over seg, så jeg er i prinsippet på andreplass. Jeg ligger bak han som vant løpet til slutt da plutselig støtdemperen på venstre forhjul knekker så jeg må bryte, sier Stian. – Jeg har aldri sett en demper ryke på denne måten før. For å si det som det er, så ble jeg ikke overrasket. Vi hadde virkelig trengt seier eller pallplass nå, men vi har hatt stang ut i hele år, derfor ble jeg ikke overrasket når det skjedde. Å være med i pallkampen etter å ha startet i posisjon 18 skal egentlig ikke være mulig i et tøft startfelt som dette. Det er et godt bevis på at Stian hører hjemme i toppen av denne serien, hadde han bare fått mulighet til å sette noen bedre tider i kvalifiseringen, uten å bli flagget av hele tiden. – Nå må det jobbes, for kassa er tom. Neste løp for meg blir sesongfinalen på Monza i oktober. TCR Europe har løp i Tyskland og Spania, men disse kommer jeg ikke til å kjøre. Vi visste at det ville bli slik om vi ikke fikk samlet inn mer sponsormidler, konkluderer Stian.
|