img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bussturen minutt for minutt
Kanskje noen allerede har fått tak i deler av Cyberpunk 2077, eller fremdeles holder på med World of Warcraft eller endelig har oppdaget Fortnite. Men det man virkelig bør spille nå, er sim-spillet Desert Bus.

Det er egentlig en sprø historie. 

I 1995 var det to muntre herrer, Penn Jillette og Teller – tryllekunstnere – som moret seg med å lage noen enkle sim-spill. Nærmest som en parodi på noen av de spillene som fantes da, og samtidig som et innlegg mot alle dem som mente at videospill var ødeleggende for kropp og moral.

Men spillene deres kom aldri lenger enn til noen anmeldere, utgiveren gikk konk.

Så for 12 år siden dukket Bussen opp fra ingensteds, og noen fant ut at de skulle lage en veldedighetsgreie av den. Man skulle få spons og forsøke å gjennomføre hele øvelsen. Litt som å løpe for kreft eller maraton mot sult.

Det opprinnelige spillet som het Desert Bus het plutselig Desert Bus for Hope.

Man kan vanskelig si at spillet virkelig tok av, men i løpet av noen år klarte man tross alt å samle inn en million dollar.

Og det var ikke fordi spillerne var dyktige, men fordi omgivelsene klarte å holde dem våkne.

For det er hele greia med denne simulerings-øvelsen. Man skal kjøre en buss fra Tucson, Arizona, til Las Vegas, Nevada.

Det er langt: 580 kilometer.

Bussen er treig, den gjør ikke mer enn litt over 70 km/t. Så hele turen – også på skjermen – tar åtte timer.

Det er ikke noe som skjer, bortsett fra en vei som går rett fram. Av og til får du et insekt klint på ruta, det henger en wunderbaum i speilet og dingler, du passerer noen busker, og noen tumbleweeds ruller over ørkenlandskapet. 

Ikke mye avveksling, med andre ord.

Det er ikke noe musikk eller lyder, bortsett fra i introen. Det er ikke noen virtuelle passasjerer eller andre distraksjoner, selv om du kan åpne og lukke døren. Og hvis du trykker på START, tuter bussen.

Tro heller ikke at du møter noen eller blir forbikjørt, det er definitivt ikke noen annen trafikk på veien.

Litt etter at du har kjørt fire timer begynner det å bli mørkt, og da er det mørkt helt til du begynner å nærme deg, da lysner det litt igjen.

Så kan du ikke pause underveis, da går det rett tilbake til start. Og hvis du sovner og kjører av veien, blir du tauet tilbake til Tucson – også i sanntid.

Med andre ord, hvis du er to timer fra målet når du drar av, kommer tauebilen og bruker seks timer på å taue deg tilbake til start.

Selve greia er at denne gamle bussen har en tendens til å dra til høyre, så du må sitte og korrigere hele veien. Og du må holde deg alert!

Det er selvfølgelig en premie. Etter at du har gjennomført turen – åtte timer i sanntid og ikke en pause – får du ett poeng.

Opplegget til de opprinnelige skaperne av dette verdensmesterskapet i gørrkjedelig, var at når du hadde samlet 100 poeng – det er litt over en måned non stopp – skulle du få deg din egen tur fra Tucson til Las Vegas i en privat buss med hornmusikk og sparkepiker ombord.

Så langt kom aldri noen, siden spillet egentlig aldri kom ut. Dessuten hadde Segaen en tendens til å gå varm når du brukte den åtte timer i strekk.

Men nå ligger Bussen ute igjen, i mange versjoner. Noen har fått tilsatt flere effekter, man har sågar lagt VR-effekter i den, så du kan se deg om i bussen.

Men det er originalen som er den virkelige sjuke – ikke antydning til avveksling på 480 minutter, bortsett fra å korrigere en råtten forstilling.

Og du har selvfølgelig gjettet det. Oppi alle dagens kræsj-bang-kill-splatter-spill begynner Desert Bus virkelig å ta av igjen. Selv om ingen lenger venter å kunne innkassere førstepremien.

Hvis du nå sitrer av spenning, så kan du bli med på hele bussturen her:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer