img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Formel 1-feiringen som gikk galt
Av en eller annen grunn valgte Mercedes-Benz å feire 125 år med motorsport i forbindelse med det tyske Grand Prix siste helg. Godt forsøk, men det endte nok ikke slik de hadde håpet.

Når Daimler gjør noe, gjør de det skikkelig.

Ofte litt for skikkelig, overkill kan slike forsøk hete på engelsk. Og det endte da også med at de skjøt seg litt i foten.

Når de lagde et så stort ball av 125 år, var det fordi de kunne peke tilbake på det som i folkloren kalles den første fartskonkurransen mellom mekanisk drevne kjøretøy.

Det første billøpet, med andre ord.

Det fant sted mellom Paris og Rouen og var en forvirret affære fra før det startet til etter at det var ferdig.

Og sånn sett hadde ikke Mercedes-Benz noe som helst med dette løpet å gjøre. Bortsett fra at en del av de franske bilene brukte Daimlers motorer, og at en franskbygget Benz kom ganske høyt opp på premielisten.

Dessuten var Gottlieb Daimler og hans sønn Paul der som tilskuere – ni av de til sammen 15 forbrenningsmotorene var bygget under Daimler lisens.

Så dermed slo Mercedes-Benz til med Hockenheim som jubileumsløp, og alle Mercedes-bilene – det er de som pleie å ende 1-2 i dagens Grand Prix-løp – hadde fått helt ny uniform. De var meget hvitere enn vanlig og hadde sågar fått innslag av sølv.

Selvfølgelig for å minne om sølvpilene som herjet på racerbanene både før og etter siste verdenskrig.

Mercedes Classic hadde tatt med en rekke av sine historiske racere også, og for virkelig å sette farge på det hele opptrådte depotmannskapet – og administrasjonen – innimellom i tidsriktige klær.

Tidsriktig hvis vi snakker 50-tallet, det var ikke spor av 1894 noe sted – bortsett fra på noen inskripsjoner.

Mercedes var også hovedsponsor for hele løpet, som man selvfølgelig regnet med skulle bli DEN Mercedes-festen.

Det er nesten så man syns synd på dem i etterkant: møkkavær under løpet og Bottas brøt mens Hamilton endte utenfor poengene.

Men det de forsøkte å feire var heller ikke mye til løp.

Arrangert av verdens største avis på den tid, Le Petit Journal, som hadde oppdaget disse nymotens kjøretøyene og som inviterte dem på tur.

Starten skulle gå den 1. juni. Så ble den utsatt til den 7. Men fremdeles var de færreste konkurrentene klare, så det hele ble skjøvet til den 22. juni.

Deltakerlisten er vidunderlig lesing. Blant de 102 påmeldte finner vi under kolonnen for «fremdrift» underlige fenomener som «Gass og pendel», «Et system av løftearmer», «Halv-elektrisk», «Automatisk», «Komprimert luft» eller «Gravitasjon».

Heldigvis hadde noen av de galeste eliminert seg selv, for da starten endelig skjedde, foran 30.000 entusiastiske tilskuere, var det forholdsvis sindige folk som sto der med kjøretøyene sine. 15 biler hadde forbrenningsmotor og seks var dampdrevet. Det var bare fire som måtte bryte underveis.

Hva man konkurrerte om var det egentlig ingen som visste, men alle regnet med at det var om å gjøre de 126 kilometerne unna så kjapt som råd var.

Men det var allikevel lagt inn en behagelig lunch underveis.

Den mest prominente deltakeren, grev Albert de Dion (egen bilfabrikk med tiden, og en av grunnleggerne av den franske Automobilklubb) hadde nok den mest behagelige turen.

Kjøretøyet hans besto av en luksus-henger som var hektet på en dampdrevet bil. Foran satt fører og fyrbøter, bak kunne fire personer ha det ganske behagelig.

Grevens ekvipasje startet sist fra Paris, kom først til lunchen, forlot måltidet sist og kom først til mål.

Han vant allikevel ikke, for det satt en jury der og fordelte premiepotten. Greven måtte derfor nøye seg med andrepremien, fordi maskinen – «som hadde en fantastisk hastighet, spesielt i motbakker» - trengte en egen mekaniker i tillegg til føreren.

Det ble noe surr med førstepremien også. Den ble nemlig til slutt delt mellom Panhard og Levassor, og brødrene Peugeot – i hver sine egenbygde biler – og «begge brukte petroleumsmotorer oppfunnet av Herr Daimler fra Wurtemburg».

Så ble det en tredjeplass til en ni-seters dampdrevet Serpollet – ikke fordi det var en fortjent konkurrent, men fordi Le Petit Journal ønsket å oppmuntre til utvikling av denne type biler som Omnibusser.

En delt fjerde premie gikk til to konstruktører man ikke har hørt om siden: herrene Vacheron og Le Brun – «for deres forbedringer av Daimlers motor til bruk i kjøretøy».

Og den siste – femte – premien gikk til Emile Roger og hans Benz. Roger var på mange måter mannen som «reddet» Karl Benz. Han hadde hatt Benz-agenturet siden 1888. Han solgte Benz biler i Frankrike og etterhånden over hele verden, og administrerte også alle Benz sine patenter. 

Men det var enda to navn på hederslisten: J. Scotte som den mest fortjenstfulle som ikke kom til mål, og Roger de Montais for hans vidunderlige trehjuler med damp som ble varmet opp av blåselamper (!).

Som forestilling var det et praktfullt arrangement – men som bilsport, heller tvilsom. 

Bare vent til neste år, da kan vi feire da!

Paris-Bordeaux-Paris. Levassor på en Panhard, 48.48 uten avløser. Da snakker vi …

Og nå til helgen er det Ungarns Grand Prix. Ikke noe jubileum nå – så vi kan vel regne med at alt er tilbake til det gamle igjen. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer