Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dette må være en av de morsomste kampanjene ever. Straight face på høyde med det beste av amerikansk mellomkrigs slapstick, spilt av aktører som egentlig er ganske seriøse forretningsfolk. Les også: Citroën feirer sine første hundre Det er selvfølgelig mulig at det er en mening bak denne innsatsen også. Kanskje å gjøre oppmerksom på at merket finnes? Noe stort salgstrykk var det i hvert fall ikke her. Hele utgangspunktet er at nå var Citroën – som har drevet intens uttale-opplæring – gått lei av 100 års tysk radbrekking av merkenavnet. Nå hadde produsenten endelig gitt opp – fra nå av skulle bilen hete Zitrön i Tyskland. Zitrön Berlingo, liksom. Det hele starter med en gravalvorlig fire minutters video fra det store forhandlermøtet der administrerende forteller om denne fantastiske nysatsingen, og der herrene på scenen, som avslørte den nye logoen, måtte dra i gang applausen selv. Salen satt der som truffet av en bombe, fullstendig målløse. Ingen av tilhørerne og tilskuerne tror sine egne verken det ene eller det andre. Så følger vi en av forhandlerne hjem, der han må skilte om forretningen og lære sine ansatte til å svare «Zitrön, guten morgen» – og alle enige om at dette var en trist dag. Kampanjen ble fulgt opp av plakater og annonser inntil den nye videoen ble sluppet, der den samme pompøse daglige lederen, like grav alvorlig i feisen, kunne fortelle at «slapp av, bare en apprils – eh, jeg mener – julinarr». Det er Havas i Düsseldorf som sto bak det hele med full velsignelse fra kommunikasjonsfolket hos produsenten. Citroën har alltid vært gode, og annerledes, på sine store kampanjer. Men de har aldri ført klart, til de grader, å vise at tyskerne faktisk har humor. Det får ikke hjelpe om du ikke er så god i tysk. Titt deg gjennom videoene – de er fulle av gullkorn selv om du ikke forstår et ord av språket.
|