Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Elektrifisering rund baut, og den neste batterielektriske bilen skal bli den nye versjonen av 51-års jubilanten XJ, lover Jaguar Land Rover. Innpå en milliard pund skal investeres i fabrikken i Castle Bromwich for å bygge fremtidens batterielektriske og hybride biler, kunne fabrikken fortelle, samtidig som de kom med ganske kjipe resultater for første kvartal. Det var etter at de hadde tapt 3,66 milliarder i fjor, og begynt å fjerne 4.500 arbeidsplasser i januar. Deres forretningsår starter 1. april og frem til utgangen av juni hadde de solgt 129.000 biler (en tilbakegang på 11,6 %) – derav snaue 40.000 Jaguarer. Omsetningen sank ikke like meget, «bare» med 2,8 % til 5,1 milliarder pund. Men under streken så man minus 395 millioner pund. I tilsvarende periode i fjor var underskuddet 264 millioner. Selskapet, med tre anlegg i Storbritannia og et i Slovakia, er mer rotfast hjemme på øya enn noen andre bilfabrikker. De produserte 30 % av Storbritannias 1,5 millioner biler i fjor, og er fast bestemt på å bli igjen tilbake – uansett type Brexit. Men forberedelsene til en ukjent fremtid smerter åpenbart. Et 2,5 milliarders restruktur-program tar sikte på å redusere antall ansatte, først og fremst i administrasjon, og på å redusere investeringene. Og med de ansatte i Castle Bromwich er det skrevet en avtale om firedagers uke – men med like mange timer som en femdagers. Formålet er en mer effektiv utnyttelse av fabrikken. – Men vi kan ikke gjøre dette uten at forholdene legges bedre til rette, sa Ralf Speth, JLR-sjefen. For eksempel ba han om at regjeringen investerer i en batterifabrikk av giga-størrelse – «det er ikke noe en bilfabrikk kan klare alene» – slik at Storbritannia ikke havner i bakleksa i kampen om spiss-posisjon for elektrifiserte biler. JLR bygger riktignok en egen batterifabrikk i Hams Hall, men den blir ikke stor nok til å møte fremtidens behov. Og den elektrifiserte delen av Range Rover skal bygges i Solihull, der man også ruster opp. I-PACE, deres første helbatteriske, blir for tiden bygget på kontrakt av Magna i Østerrike. Speth regner med at alle nye modeller fra neste år vil være enten batterielektriske eller elektrifiserte.
|