Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det ligger visse forventninger i bunnen blant oss tilskuere, når Mitsubishi fornyer sin nest mest solgte bilmodell. Gjennom 40 år har pickupen deres fått ry på seg som en nær ustoppelig arbeidshest. Dette genet lover produsenten at de har videreført når de nå er i ferd med å sende sjette generasjon av L200 ut av redet. Fremkommelighet «Til sammen ekstrem fremkommelighet i fotsporene etter legendariske Pajero og årevis satsning og erfaring innen ørkenrallys som Paris-Dakar». L200 har åpen/låsbar senterdifferensial mellom forhjulene og bakhjulene, og en låsbar differensial bak mellom bakhjulene. Åpen stilling betyr ifølge produsenten at man ikke opplever «hakking» i drivverket dersom for eksempel differensialen i senter er låst og du kjører på underlag med litt friksjon. Dette skal hindre slitasje på drivverk og dekk. Men, om du kjører på vanskelig underlag med lav friksjon, og med låste differensialer, hevder Mitsubishi at L200 har en ekstrem evne til å ta seg frem. – Så vidt vi har kunnet se er det ingen av våre konkurrenter som har slik evne til fremkommelighet. De har enten åpne eller låste differensialer, og kanskje en differensialbrems, kommenterer produktsjef Vegard Werner hos importøren MMC Norge AS. LES OGSÅ: Spesialversjon av L200 skal bli enda tøffere Nyheter
Verdt å merke seg Oppgradert chassis: For å kunne håndtere ekstreme forhold har bruken av høyfast stål økt. Særlig paneler i kupé og lasteplanet har fått økt stivhet, vektreduksjon og økt motstand mot krefter som påvirker vridninger i chassiset, ifølge produsenten. Forbedringer i understell og hjuloppheng: Kraftigere bremser: Bremseskiver foran har økt diameter fra 294 mm til 320 mm og nå også med to stempler (2 x 45 mm i stedet for ett stempels 60 mm som før). Bremseklossene har også fått tilpasset materiale for kraftigere bremser. Ny 2,3 liters dieselmotor: Bygget i aluminium, doble overliggende kamaksler med 16 ventiler, common rail, direkte innsprøytet lav kompresjons dieselmotor. Lettede stempler, lettere råder og lettet veivaksel tillater et langt turtallsregister under akselerasjon. Eksosrensing med SCR og Adblue innsprøytning reduserer NOx utslipp og Euro 6d temp krav tilfredsstilles. Ny automatgirkasse: Den tidligere 5-trinns automaten (som stammet fra Pajero) erstattes av en ny girkasse med ett trinn til. Lavere utslipp, stillere ved høyere hastigheter og vektbesparelse med en enklere elektromagnetisk oljepumpe, er gevinstene ifølge Mistubishi. For oss nordboere er det også verdt å notere at samtlige modellvarianter har elektrisk oppvarmet ratt. Prisene er klare Importøren MMC Norge AS går nå ut med hva nyheten skal koste (introduksjonspriser, veiledende levert Drammen bilhavn): Varebil klasse II – Varebil klasse I (2-seter) (4-seter Club Cab/ 5-seter D. Cab) Club Cab Intense 6MT: 394.000 – 723.100 Double Cab Intense+ 6MT: 415.000 – 745.200 Double Cab Intense+ 6AT: 435.000 – 780.200 Double Cab Instyle+ 6AT: 449.900 – 798.200 PS. YrkesBil skal prøvekjøre nye Mistubisi L200 i starten av september, og kommer tilbake med våre førsteinntrykk både på YrkesBil.no og i septemberutgaven av bladet YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her!
|