img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Store forsinkelser ved lastebilregistrering:
– Situasjonen er kritisk

Statens vegvesens prestisjeprosjekt for mer effektiv registrering av tunge kjøretøy slår sprekker. Saksbehandlingstiden har vært oppe i 17 virkedager, mens fristen er to virkedager. Bransjens tålmodighet er tynnslitt – veivesenet lover rask bedring.

– Sett med bransjeøyne må vi si at situasjonen nå er kritisk, sier fagsjef forhandler- og verksteddrift i Norges Bilbransjeforbund (NBF), Knut Martin Breivik (bildet), til YrkesBil.

Statens vegvesens nye ordning med sentralisert dokumentgodkjenning skal etter intensjonen gi økt likebehandling, større grad av forutsigbarhet og mer effektivitet i registreringsprosessen for tunge kjøretøy. 

Ordningen, som går under navnet TS0, ble igangsatt som et pilotprosjekt som skulle vare fra januar til mars 2016, men veivesenet valgte å fortsette forsøket over en periode på over ett år, før det ble besluttet å innføre ordningen permanent gjennom 2017 og 2018.

Men det var først i løpet av våren 2019 at alle trafikkstasjoner og bransjeaktører var innlemmet i systemet, og det var da problemene begynte å melde seg. Veivesenet har selv satt fristen for dokumentbehandlingen til to dager, men denne har de vært langt unna å overholde i sommer.

– Gjennomgående gode erfaringer med pilotprosjektet gjorde at utrulling ble iverksatt regionvis. I en tidlig fase var behandlingstiden i TS0 innenfor to virkedager, gjerne med god margin. Men etter hvert som man har koblet på flere regioner, så har man utover våren i år erfart at behandlingstiden har økt betydelig, forteller Breivik.

BAKGRUNN: Grønt lys for raskere registrering

– Sprekker fullstendig
I sommer har saksbehandlingstiden for dokumentkontroll vært oppe i 17 virkedager, noe YrkesBil også får bekreftet fra Statens vegvesen

– Når det da, for enkelte regioners vedkommende er lang ventetid før man får vist bilen i hall, så sprekker det fullstendig i forhold til ett av målene med TS0, nemlig forutsigbarhet på tid, sier Breivik.

Han påpeker at når alle forhandlere skal inn i samme spor kan noe fleksibilitet som eventuelt har vært til stede under «gammel» ordning reduseres.

– Bransjen må nok også ta inn over seg at det fortsatt for noen er noe vei å gå i forhold til at dokumenter som sendes inn er i tråd med hva som kreves, dette er noe det jobbes med fra bransjens side, sier Breivik.

Store konsekvenser
YrkesBil har snakket med lastebilforhandlere som melder om at forsinkelsene medfører store konsekvenser for dem selv, for påbyggere og transportører som venter på nye biler.

Dette bekreftes av Breivik som oppsummerer noen av de mest alvorlige konsekvensene for bransjen og deres kunder ved forlenget behandlingstid:

  • Lengre ståtid for nye biler og ditto belastning på kredittlinjer, noe som for mange er svært krevende
  • Uforutsigbarhet i forhold til leveringstid og misfornøyde kunder
  • Kunder som ikke får startet kjøring i henhold til kontrakt – kan være skjebnesvangert
  • Økt kilometerbelastning og slitasje på innbyttebiler
  • Utstrakt bruk av låne/leiebiler
  • Lastebiler tar mye plass og forsinkelser skaper opphopning av biler hos forhandlere

Han understreker at dialogen med veivesenet fortsatt er god, men forventer at etaten tar betydelige grep for å løse utfordringene.

– Bransjen er nok av den oppfatning at det er lagt et for lavt volum og ditto kapasitet til grunn ved dimensjonering av TS0. En liten titt på Nasjonal Transportplan tyder vel på at det må mange nye lastebiler på veien, fortrinnsvis norske, i årene som kommer, sier Breivik.

Slik vil de løse problemene
Avdelingsdirektør Espen Andersson i Statens vegvesen, Trafikant- og kjøretøyavdelingen, Seksjon for kjøretøy, sier han har forståelse for frustrasjonen bransjeaktørene opplever som følge av forsinkelsene.

– Vi forstår at tålmodigheten i bransjen nå begynner å ta slutt. Den senere tid har vi foretatt en rekke grep for å løse de utfordringene vi opplever, og jeg håper bransjen nå ser og opplever at vi er i ferd med å få ting på rett spor, sier Andersson til YrkesBil.

Han viser til at saksbehandlingstiden i starten av inneværende uke var 16 virkedager.

– På slutten av dagen i går – torsdag – var vi nede i 13 virkedager, og behandlingstiden er nå raskt på vei nedover. I løpet av hele forrige uke ble det opprettet 74 nye saker, mens det fra og med tirsdag til og med torsdag denne uken ble opprettet over 160 saker. Det er en formidabel økning, sier senioringeniøren.

– Med den bemanningsplanen vi har satt opp for de neste to-tre ukene skal vi få køen unna, såfremt det blir en noenlunde normal august med tanke på pågang av registreringer. De grepene vi foretar nå er ikke bare med tanke på den akutte situasjonen, men også for at ordningen skal fungere på sikt, legger han til.

Flere faktorer
Andersson forklarer at det er flere faktorer som i sum har ført til det store etterslepet i sommermånedene.

– Det seneste året har vi trappet opp innfasingen og i løpet av våren i år fikk vi med alle trafikkstasjonene og bransjeaktørene inn i det nye systemet. Dette har vært en omfattende overgangsprosess, ikke minst med tanke på opplæring og systemtilpasninger, sier Andersson.

Han peker blant annet på at Samferdselsdepartementet har pålagt veivesenet strenge bemanningskrav, som også innebærer nedbemanninger.

– I tillegg er registrering av tunge kjøretøy et komplisert fagområde, og det tar tid å lære opp nye folk. Ting har nok tatt mer tid enn vi hadde forutsett, forklarer senioringeniøren.

Få ressurser og stor pågang
Ifølge Andersson har det også vært utfordringer med å få tilstrekkelig med ressurser til den nye ordningen.

– Statens vegvesen er inndelt i fem regioner, og regionene «eier» bemanningen. Vi er avhengige av at regionene setter på nok folk, og frem til nå har vi ikke hatt tilstrekkelig bemanning. Dette har flere årsaker, blant annet utfordringer med sykdom. Vi har jobbet over tid med å løse disse utfordringene, sier han.

– Dessuten har det i senere tid vær unormalt stor pågang av tunge kjøretøy som skal registreres, det selges for tiden flere tunge kjøretøy enn vanlig. I sommer har ventetiden blitt ekstra lang. Dette har også sammenheng med ferieavvikling, fortsetter han.

Andersson lar heller ikke bransjen gå helt fri:

– Vi mottar dokumentasjon av svært varierende kvalitet fra bransjeaktørene, og bruker i en del tilfeller svært lang tid på å finne riktige data og verifisere disse. Vi har veiledningsplikt overfor aktørene, og er i tett dialog med bransjen, men ser likevel at ikke alle klarer å levere dokumentene slik de skal leveres, sier han.

– Når vi mottar mangelfull dokumentasjon kunne vi ha fattet negative vedtak, og bedt om ny innsendelse, men vi har i stedet valgt å gjøre et forsøk på å finne ut av det selv. På sikt kan vi ikke gjøre det, og dersom vi mottar mangelfull dokumentasjon fra samme aktør flere ganger må vi begynne å fatte negativt vedtak, fastslår han.

– Er alt dette utfordringer dere ikke hadde forutsett?

– Vi trodde nok at vi hadde kontroll, og hadde vi fått alle ressursene som det var satt opp at vi skulle få til TS0, ville vi ikke havnet i den situasjonen vi står i nå. Lærdommen er at vi må følge opp tettere at alle ressursene som skal være tilgjengelige for TS0 faktisk er det. Etter at sommerferien for de fleste er over har vi denne uken fått satt på nok bemanning til å håndtere situasjonen og jeg vil si vi er «on track» nå, sier Andersson.

Møter bransjen mandag
Mandag skal Statens vegvesen i møte om TS0 med representanter fra blant annet Bilimportørenes Forening (BIL), Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Påbyggergruppen i Norsk Industri og Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Ifølge Andersson er det ikke snakk om et krisemøte.

– Dette er et planlagt møte hvor vi skal informere bransjeaktørene om status og hva vi foretar oss, og lytte til deres innspill, slik vi har gjort i en rekke møter gjennom hele prosessen fra vi startet TS0-prosjektet. Dialogen med bransjen oppfatter vi som god.

Han poengterer at målet med TS0 er å levere en tjeneste med økt likebehandling, større grad av forutsigbarhet og mer effektivitet.

– Dette er viktig både for oss og bransjeaktørene, etter at det har vært for mye forskjeller og feilbehandling tidligere. Vi var nødt til å gjøre noe med kvaliteten, og jeg oppfatter at bransjen i utgangspunktet er positive til den nye ordningen, sier Andersson.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer