Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scania supplerer nå motorfamilien med en 540-hesters versjon av 13-literen. DC13 166, som nyskapningen heter, er først og fremst beregnet på applikasjoner og kunder der mye kraft og kjørbarhet er etterspurt, ifølge en melding fra Norsk Scania. Lettere alternativ – Den kraftige 540 er hovedsakelig beregnet på kunder og markeder hvor juridiske aspekter angående last på foraksel hindrer dem i å velge V8-motor. Med riktig utveksling vil denne motoren fungere like godt som både tømmerbil eller distribusjonsbil, forklarer Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks, i en pressemelding. Fem effekter Den nye 540en deler mesteparten av sin teknologi med sine 500-hk søsken, som en robust fast turbo-geometri med kulelager i stedet for glide-lager. 2.700 Nm allerede fra 1.000 o/min gir mulighet for både rask giring, lavt turtall og myk igangsetting via navreduksjonsaksler i skogbruksapplikasjoner. Lover gunstige tall I kombinasjon med tjenester som Scania Maintenance med fleksible serviceløsninger hevder selskapet at de kan bidra til gunstige tall med tanke på kostnader og oppetid. – De forbedrede drivstofftallene og forholdet mellom kraft og vekt vil gjøre denne motoren til et attraktivt valg for mange Scania-kunder, sier Vlaskamp. NY MOTOR: Rekkesekseren på 13 liter leveres nå i en toppversjon på 540 hk. Foto: Scania
|