Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 11-2018. Historikk Kunder og bilpresse var begeistret om hverandre, og bilen ble en formidabel suksess, også her i Norge. Med motorer fra 1,4 liter og opp til 2,0-litere med turbo, var det Focuser å finne for enhver lyst – og toppmodellene ST170 (med 170 hestekrefter) og RS (med 215 hk) er i dag svært attraktive hot hatches. Focus MK II ble annonsert i 2004, og var ikke like skarp i kjøreegenskapene som sin forgjenger, men leverte likevel langt over klasse-normalen. Focus Mk III fikk sin debut i januar 2010 på bilutstillingen i Detroit, og var den første Focusen som var en del av «One Ford»-programmet, hvor Ford-modeller i større grad skulle være like over hele verden. Kvalitet Samtlige sjekkpunkter (chassis/styring; motor/utslipp; karosseri/interiør; bremser; og elektronikk/elektrisk) scorer langt over gjennomsnittet for klassen, uavhengig av kjørelengde – og faktisk er totalscoren for biler med mye kilometer på klokka (mer enn 100.000) et dobbelt pluss-tegn. Det er den beste scoren Dekra gir. Vurderer du automatgir, sjekk at girkassen girer mykt og smidig. Vibrasjoner og rykk kan tyde på clutcher som er på vei til å ryke. De manuelle kassene er mer holdbare. En ting som ikke skal være uvanlig på biler med start/stopp er at denne funksjonen slutter å fungere. Det indikerer gjerne at batteriet nærmer seg slutten. For deg som vurderer en av de råere Focus-utgavene ST og RS, er det ekstra lurt å sjekke for ulyder og ujevnheter under kjøring. Disse bilene har gjerne vært kjørt hardere enn normalutgaver. RS-modeller har også et etter hvert kjent problem med toppakningen. Dette skal Ford bytte på garanti. Drivlinjer/karosseri Under panseret ble en tresylindret 1-liters bensinturbo fort manges favoritt. Med 125 hestekrefter har den passelig med krefter, samtidig som den har karakter og sjarm. Denne motoren er å foretrekke over selvpustende motorer med større slagvolum og omtrent samme effekt. Skal du være litt vill, finnes det to ST-modeller og en skikkelig råtass i RS-modellen. ST-ene er enten en 250-hesters bensinmotor eller en 185-hesters dieselmotor. Faktisk er ikke den dieselmotoriserte ST-en så aller verst. 400 Nm moment er moro, og i stasjonsvognform er den en skikkelig familiecruiser. RS-modellen er den eneste Focusen med firehjulsdrift. Med 350 hestekrefter og egen «drift mode» er den en skikkelig villbass. Focus Electric ble aldri noen kjempesuksess. Begrenset rekkevidde, lite bagasjerom og mangel på hurtiglading gjorde at den aldri ble noen trussel mot markedsledende Nissan Leaf. Koster heldigvis lite. Sikkerhet ***** (fem stjerner Focus Mk III ble testet i 2012 til gode resultater. Allerede på den tiden var alt annet enn fem stjerner for fiasko å regne, så bilprodusentene gjorde alt de kunne for å klare femmer-kravene. Med 92 prosent i kategorien for voksne passasjerer i forsetene er den på par med de fleste i sin klasse. 82 prosent for barn i barnesete er også bra, men det er fotgjengersikkerheten som utmerker seg som Focus’ sterkeste NCAP-kort (72 %). Tekst: Odd Erik Skavold Lystad, Foto: Øivind Skar +/- + Veldig mye kjøreglede - Uoversiktlig dashbord
Tilbakeblikk Bil 12/2015 Bil 8/2012 Bruktbilutvalg I skrivende stund ligger det omtrent 600 Ford Focus Mk III til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Her spriker det så mye i tilstand, kjørelengde, motor og pris at det er umulig å gi noen fornuftig prisoversikt. El-versjonen finner du ned mot 115.000 kroner, mens RS-modellene starter på rundt 530.000 og oppover. Konkurrentene Opel Astra Toyota Auris VW Golf
|