img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Ford Focus Mk III (2010-2018)
BRUKT: Få biler i klassen er så gode å kjøre som Ford Focus, og tredje generasjon av bilen viser seg å være ganske solid også.

Først publisert i Bil 11-2018.

Historikk
Da Ford Focus kom på markedet i første generasjon tilbake i 1998, skapte den litt oppstandelse. Forandringen fra Escort til Focus var formidabel, og den nye kompaktbilen skulle sette nye standarder i klassen for kjøreegenskaper og design. New Edge-designen var allerede sett på Ford Ka, og i Focusen ble det virkelig brakt ut til massene.

Kunder og bilpresse var begeistret om hverandre, og bilen ble en formidabel suksess, også her i Norge.

Med motorer fra 1,4 liter og opp til 2,0-litere med turbo, var det Focuser å finne for enhver lyst – og toppmodellene ST170 (med 170 hestekrefter) og RS (med 215 hk) er i dag svært attraktive hot hatches.

Focus MK II ble annonsert i 2004, og var ikke like skarp i kjøreegenskapene som sin forgjenger, men leverte likevel langt over klasse-normalen.

Focus Mk III fikk sin debut i januar 2010 på bilutstillingen i Detroit, og var den første Focusen som var en del av «One Ford»-programmet, hvor Ford-modeller i større grad skulle være like over hele verden.

Kvalitet
For de som vurderer å kjøpe seg bil i kompakt-klassen, er det godt å vite at Focus ikke bare leverer på kjøreglede, men også på kvalitet. Tyske Dekra rangerer Focus som en av de bilene med desidert best kvalitet i sin klasse.

Samtlige sjekkpunkter (chassis/styring; motor/utslipp; karosseri/interiør; bremser; og elektronikk/elektrisk) scorer langt over gjennomsnittet for klassen, uavhengig av kjørelengde – og faktisk er totalscoren for biler med mye kilometer på klokka (mer enn 100.000) et dobbelt pluss-tegn. Det er den beste scoren Dekra gir.

Vurderer du automatgir, sjekk at girkassen girer mykt og smidig. Vibrasjoner og rykk kan tyde på clutcher som er på vei til å ryke. De manuelle kassene er mer holdbare. En ting som ikke skal være uvanlig på biler med start/stopp er at denne funksjonen slutter å fungere. Det indikerer gjerne at batteriet nærmer seg slutten.

For deg som vurderer en av de råere Focus-utgavene ST og RS, er det ekstra lurt å sjekke for ulyder og ujevnheter under kjøring. Disse bilene har gjerne vært kjørt hardere enn normalutgaver. RS-modeller har også et etter hvert kjent problem med toppakningen. Dette skal Ford bytte på garanti.

Drivlinjer/karosseri
Når det gjelder karosseri er valget mye enklere enn for Mk II. Både tredørs og cabriolet forsvant til Mk III, noe som betyr at det i praksis bare er femdørs kombi eller stasjonsvogn som er aktuelt. Sedan-varianten ble aldri offisielt importert til Norge.

Under panseret ble en tresylindret 1-liters bensinturbo fort manges favoritt. Med 125 hestekrefter har den passelig med krefter, samtidig som den har karakter og sjarm. Denne motoren er å foretrekke over selvpustende motorer med større slagvolum og omtrent samme effekt.

Skal du være litt vill, finnes det to ST-modeller og en skikkelig råtass i RS-modellen. ST-ene er enten en 250-hesters bensinmotor eller en 185-hesters dieselmotor. Faktisk er ikke den dieselmotoriserte ST-en så aller verst. 400 Nm moment er moro, og i stasjonsvognform er den en skikkelig familiecruiser.

RS-modellen er den eneste Focusen med firehjulsdrift. Med 350 hestekrefter og egen «drift mode» er den en skikkelig villbass.

Focus Electric ble aldri noen kjempesuksess. Begrenset rekkevidde, lite bagasjerom og mangel på hurtiglading gjorde at den aldri ble noen trussel mot markedsledende Nissan Leaf. Koster heldigvis lite.

Sikkerhet

***** (fem stjerner

Focus Mk III ble testet i 2012 til gode resultater. Allerede på den tiden var alt annet enn fem stjerner for fiasko å regne, så bilprodusentene gjorde alt de kunne for å klare femmer-kravene. Med 92 prosent i kategorien for voksne passasjerer i forsetene er den på par med de fleste i sin klasse. 82 prosent for barn i barnesete er også bra, men det er fotgjengersikkerheten som utmerker seg som Focus’ sterkeste NCAP-kort (72 %).

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad, Foto: Øivind Skar

+/-

+ Veldig mye kjøreglede
+ Mye tilgjengelig utstyr
+ Jevnt over god kvalitet
+ Flott 1-liters bensinturbo
+ Herlige ST- og RS-modeller

- Uoversiktlig dashbord
- Skuffende Focus Electric
- Ikke 4x4 (unntatt RS)

 

Tilbakeblikk

Bil 12/2015
Det jevne draget helt til 6600 omdreininger, og den frekke tresylindrede låten (som riktignok er diesel-aktig fæl på kald motor) gjør at jeg smiler litt ekstra bak rattet med Ford-logo.

Bil 8/2012
Focus har arvet mye fint sikkerhetsutstyr, delvis av større modeller av samme merke, men også fra samarbeidet med Volvo. Dette inkluderer at den varsler umotiverte feltskift, biler i blindsonen og leser skilt for deg. I tillegg er den utstyrt med Volvo-systemet vi kjenner som City Safety, som gjør at den hjelper deg med å unngå kollisjoner i lave hastigheter, typisk under kø- og bykjøring.

Bruktbilutvalg

I skrivende stund ligger det omtrent 600 Ford Focus Mk III til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. Her spriker det så mye i tilstand, kjørelengde, motor og pris at det er umulig å gi noen fornuftig prisoversikt.

El-versjonen finner du ned mot 115.000 kroner, mens RS-modellene starter på rundt 530.000 og oppover.

Konkurrentene

Opel Astra
+ Mye utstyr, kraftige lys, gode seter
- Mangler litt kjøremessig

Toyota Auris
+ Uslåelig kvalitet, gjerrig hybrid
- Kjipt interiør, få drivlinje-valg

VW Golf
+ Stort utvalg, mange drivlinjer
- Kan være kostbar i innkjøp og drift


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer