Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota RAV4 mk4 (2013 – 2018) BRUKT: Toyota var med på å skape den kompakte SUV-klassen. De første generasjonene har kanskje mest personlighet, men som generasjon fire fremstår RAV4 som en svært moden bil: Den er komfortabel, rommelig – og langt på vei problemfri. Etter oppdateringen til årsmodell 2016 ble den også tilgjengelig som hybrid. |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil 5-2019. Historikk Generasjon to (XA20) ble det store gjennombruddet for Toyota i denne bilklassen. Produsert i årene 2000 – 2005 ble den en folkefavoritt, som også kunne skilte med underholdende kjøreegenskaper. Firehjulsdriften var med en tradisjonell senterdifferensial. Generasjon tre (XA30) kom på markedet i 2005, og ble produsert til 2012. Den ble bygget på en helt ny plattform, med automatisk innkopling av firehjulstrekket (lamellkopling), og bedre komfort enn forgjengeren. Den fjerde generasjonen (XA40) ble merkbart større, med bedre plass både i baksetet og i bagasjerommet. Den fikk en facelift høsten 2015, til modellår 2016. Da ble også hybridvarianten innført. Den helt nye utgaven av RAV4 (generasjon 5) lanseres i Norge våren 2019. Drivlinjer/ karosseri Det viktigste spørsmålet er kanskje om du vil ha ren forbrenningsdrivlinje, eller hybrid. Dette er i praksis også et spørsmål om du sikter deg inn på de mer prisgunstige preface-utgavene, eller om du vil ha den siste utgaven av RAV4, mk4. Av de tidlige forbrenningsutgavene, er dieselmotoren det beste tipset. Etter faceliften, er det i praksis hybrid som gjelder. RAV4 finnes faktisk i helelektriske utgaver (begrenset antall), utviklet med sikte på det Californiske markedet (lovgivning). Allerede første generasjon ble helelektrifisert, og basert på generasjon 3 ble det mellom 2012 og 2014 produsert 2600 rene forhjulstrekkere med litium-ion-batteri, med en kapasitet på 41,8 kWh. RAV4 EV ble utviklet i samarbeid med Tesla, men ble aldri offisielt importert til Norge. Den er likevel bruktimportert i såpass antall at det i skrivende stund ligger 16 eksemplarer til salgs på finn.no. Kvalitet Sikter du deg inn på en tidlig dieselutgave, skal du likevel være klar over at den kan trenge litt ekstra service dersom den er brukt mye til småkjøring. Dysepakninger er verdt å sjekke, og dersom bilen har gått langt, er alltid oljeforbruk et viktig kontrollspørsmål. Pent kjørte eksemplar kan lide av den klassiske rustproblematikken på skivebremsene bak. Tilbakeblikk BilNorge.no 01-04-2013 Bilen kjører meget bra og er godt støydempet – selv i høye hastigheter på motorvei. Den er myk og komfortabel og håndterer ujevnheter i veibanen på bra vis. Med nye RAV4 bør Toyota tilfredsstille eksisterende kunder, samtidig som de kan lokke til seg en del nye.
Jeg må si ansiktsløftningen av RAV4 er meget vellykket. Den kler det nye ansiktet, og en oppstramming av baklyktene er veldig velkomment. I det hele virker RAV4 ganske helstøpt nå – også innvendig. RAV4 Hybrid er egentlig den eneste RAV4-utgaven som gjelder fra nå av. Bensinvarianten (med automat) koster mer enn hybriden, er tregere, bruker mer drivstoff og trekker mindre på hengerfestet. Bruktbilutvalg I skrivende stund ligger det 360Toyota RAV4 med årgang mellom 2013 – 2018 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og finn.no. Av disse er 54% hybridutgaver, mens andelen diesel- og bensinmotorer er 24% respektive 18%. Da mangler det 4% opp til 100, og der skjuler det seg 16 helelektriske utgaver! Tidlige dieselutgaver får du fra cirka 170 000 kroner, men det største utvalget ligger rundt 250 000 kroner. Billigste hybrid (facelift, 2016) er priset til 270 000 kroner, og her ligger det store utvalget over 300 000 i annonsert pris, gjerne med kort kjørelengde. De elektriske USA-utgavene er priset til mellom 170 00 og 200 000 kroner. Sikkerhet [fem stjerner] Toyta RAV4 ble testet av Euro NCAP i 2013, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 89%, barnebeskyttelsen 82%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 66% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som god, med 66% som NCAP-vurdering. Pluss: Få feil og mangler Minus: Ikke flatt bagasjeromsgulv i hybridutgaven Konkurrenter VW Tiguan + Kvalitetsfølelsen, totalopplevelse – vår testvinner i 2017 - Pris, dieselmotor? (Ikke elektrifisering) Mazda CX5 +Stilig, velkjørende - Innvendig støy, ikke elektrifisering Honda CR-V + Komfort, kjøreegenskaper - Ikke hybrid Nissan X-Trail + God plass, mulighet for 7 seter – Litt alderstynget (facelift først i 2017). Dieselmotor? (ikke elektrifisering) Mitsubishi Outlander + Plass, eneste ladbare hybrid i klassen - Tørst om den ikke lades!
|