img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Prøvekjørt: Slik har Volkswagen fornyet Transporter T6.1
Nye motorer, forbedrede kjøreegenskaper og en lang rekke nye digitale løsninger er blant de viktigste ingrediensene i oppgraderingen av Volkswagen Transporter T6.1.

I den fornyede Transporteren lanserer Volkswagen, som de fleste av konkurrentene, også nye motorer med oppdaterte EU-krav til utslipp etter Euro 6d-Temp normen.

Kravene skal innfris fra september 2019, og motorene er så ferske at forbruk og utslipp ikke ble presentert sammen med prøvekjøringen.

Den viktigste motoren for norske forhold blir nok 150-hesteren i kombinasjon med DSG syvtrinns automatgirkasse.

Vi kjørte T6.1 med 199 hk også. Forskjellen opp er relativt stort, men under daglig kjøring ikke av så stor betydning. 150 hesteren henger godt med. 340 Nm dreiemoment er på linje med konkurrentene. At den sterkeste yter hele 450 Nm her noe mer betydning i en godt utstyrt VIP-limo skinnbekledt Multi Van.

Jeg synes motorene virker veldig innstilt mot lavt forbruk og lite utslipp. I praksis får du en linæer opplevelse uansett om det er 199 hk og 450 Nm. Det går fort og greit. 0–100 km/t tar 9 sekunder og toppfarten er 200 km/t, men opplevelsen er altså at motoren ikke forteller hvor mye krefter de har.

Nummen, men god
Ny elektromekanisk styring gir mulighet for innføring av alle de kjente sikkerhetssystemene. Det er mer enn 20 av disse. Hvor mange som blir standard, eller som må kjøpes i pakker som tilleggsustyr er ikke oppgitt ennå.

Men, som hos flere av konkurrentene nå sidevindassistent blitt en standard. Du kan også få automatisk parkeringshjelp, og den leser hva som skjer fra sidene når du rygger. Det siste er en meget god ting.

Volkswagen kvalitet
Kabinen er trivelig, men flere av konkurrentene er mer praktisk anlagt hvis dette er av betydning. Transporter har i utgangspunktet analogt speedometer og turteller med digital skjerm i midten. 

Kjørestillingen er ikke så god som den kan være, og er i Multi Van. Da må bakveggen fjernes. Konkurrentene sliter med det samme. Standard har den ikke noe mer enn alle «de andre». Kanskje med unntak av 220 Volt-uttak og et ganske godt og lettbetjent infotainmentanllegg.

Flåtestyring er fortrinnet
Den viktigste endringen er innføring av Volkswagens digitale cockpit. Først ut er den i Passat, men så kommer Transporter. Denne er svært interessant, men er den nye digitale cokpiten helt nødvendig?

Svaret er ja, hvis du er opptatt av flåtestyringsprogram, som inneholder vedlikeholdsystemer, overvåkning av forbruk, serviceintervaller, og ikke minst hvem som bruker bilen og hvor vedkommende er. Det siste kan virke litt skremmende i begynnelsen, men bedriften kan dermed dirigere bilene til nye oppdrag. Flåtestyring er effektivt.

Med digital cockpit er du også via eSIM «online» med alle de goder som medfølger. Blant annet kan du underholde deg med personlig integrering og bestemme et smarttelefonutseende på infoskjermen med apper etter ditt behov. Alle snakker om at varebilene sine er «kjørende kontorer», men T6.1 er det i virkeligheten.

Retter ut asfalten og fjerner kumlokkene
T6.1 kan transportere 200 kilo mer enn tidligere og har nå en totalvekt på 3 tonn, som er omtrent på nivå med konkurrentene. Nyttelast har mye med interiør og utstyr å gjøre.

Kjøremessig er jeg spesielt imponert. Mistanken til forbedrede kjøreegenskaper og det jeg kaller ekstra runde hjul, ble hengt på to ting. Elektrisk-mekanisk styring krevde revidering av forstillingen. Nye motorer med annerledes dreiemoment krever sine endringer, samt at bilen skal kunne bære 200 kilo mer.

Man kan ledes til å tro at den måtte bli stivere, men slik føles det ikke. Transporter har en relativt presis tyring og et meget komfortabelt understell. Utvilsom klasseledende, mener jeg. Og Multi Van byr på en stillhet og komfort jeg kan savne i Mercedes-Benz S-Klassetype biler. Så bra er det virkelig.

"The best T-series ever"
Head of Produckt Marketing T-Series, Andre Bertelsmeier hos Volkswagen vet tydeligvis ikke at slike vektleggende ord bare kan brukes om OL på Lillehammer i 1994. Men Volkswagen går lengre. På pressekonferansen spør de retorisk: Hvordan kunne vi gjøre den perfekte bilen enda mer perfekt?

Vi velger å la være å kommentere dette utover at Volkswagen utvilsomt har troen på eget produkt og at T6.1 har de beste kjøreegenskapene under normal kjøring i ulastet utgave. De har også tatt dette varebilsegmentet inn i den digitale tidsalderen, og med flåtestyring i tillegg. Men, vi merker oss tross alt at noen av konkurrentene frakter mer vekt og har større plass, selv om Transporter leveres i to lengder, 4,8 og 5,5 meter med tre forskjellige takhøyder. Serviceintervallene og kostnader ved service er foreløpig ikke oppgitt.  

Firehjulsdriften har fulgt Transporter i mange år (Syncro), noe som har vært med på å gjøre bilen til en bestselger. Transporter kommer i elektrisk utgave med 37.4kWh batteri og god «400 km» rekkevidde våren 2020. Med 200 hk, nye sikkerhetssystemer, digitalt tilrettelagt kabin og meget gode kjøreegenskaper vil VW, fortsatt være den varevognen i segmentet konkurrentene følger etter.

PS. I første kvartal neste år lanseres modellen også i batterielektrisk utgave, da under navnet ABT e-Transporter.   

-----------------------------------------

Vi liker

  • Kjøreegenskapene
  • Motorene og DSG
  • Digital cockpit
  • Sikkerhetssystemene

Vi liker ikke

  • I en fin bil bør kjørestillingen også ha Volkswagen kvalitet. (Norsk versjon skal visstnok ha noe bedre plass til ryggen, men stolen kan ikke skyves lengre bak enn i euroutgavene)

-----------------------------------------

Volkswagen Transporter T6.1

Motor:

2 liter R4 dieselturbo

Effekt:

146 kW (199 hk) 

Dreiemoment:

450 Nm

Mål LxBxH:

530 x 190 x 199 cm

Lengde varerom

273 cm (402 cm m/luke)

Bredde bakdør

147 cm

Lastevolum

5,8 m3 (9,3 m3 maks)

Egenvekt inkl. fører

Ikke oppgitt kg

Nyttelast inkl. fører

Inntil 1300 kg (avhengig av utstyr)

Totalvekt

3000 kg

Aks. 0-100 km/t:

9 sek.

Toppfart:

201 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

Ikke oppgitt l/mil

CO2:

Ikke oppgitt g/km

NOx:

Ikke oppgitt

 

 

Pris fra (L3):

Kr. Ikke oppgitt (inkl. mva)

WLTP Foreløpig




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer