img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Et definisjonsspørsmål
BILTEST: Hva er egentlig luksus? Tyskland og Japan ser tydeligvis på ordet med litt forskjellige øyne.

Først publisert i Bil 7-2018.

Ja, hva er egentlig luksus? Ifølge ordboka er det noe som er «vellevnet», har «overdrevet prakt», eller viser «overdrevet forbruk». Men i bilsammenheng – hva betyr egentlig det? Vellevnet er man når man har råd til en bil i prisklassen som disse to. Overdrevet forbruk kan man også kalle det når man velger å legge mellom halvannen og to millioner kroner på bordet.

Men overdrevet prakt? Her mister jeg Audien i hvert fall – for den er ikke særlig spesiell å se på. Kule baklykter, med et hint av siste generasjon Saab 9-5, men det stopper liksom der. Og interiøret? Ved første øyekast en slags Ron Dennis-aktig ryddighet ­– den tidligere McLaren-bossen var nærmest besatt av at alt skulle være sterilt og rent.

Selv luftedysene i dashbordet skjules når de ikke er i bruk.

Origami-interiør
Så setter jeg meg inn i Lexusen, og her kan jeg helt klart finne definisjonen på både prakt og forbruk. For det å bruke nesten 150.000 kroner på Kiriko/Origami-interiøret, det kan ikke annet annet enn å kalles overdådig.

Er det lekkert? Å, gjett om det er. Håndbrettede stoffstykker og elementer i slipt glass fyller dørsidene – stofftrekket går helt ned i dørlommene, hvor ingen noen gang ser det.

Det er tydelig at Lexus og Audi har to helt forskjellige definisjoner på hva som er luksus, og i korte trekk kan det oppsummeres med at Audi foretrekker å vise frem teknologi, gadgets og funksjoner; mens Lexus rett og slett vil gi lounge-følelsen til alle ombord.

Slike biler kan i grove trekk ses på to måter: Fra synspunktet til dem bak rattet og fra dem i høyre baksete.

Bak rattet
Som nevnt er førsteinntrykket av Audien sterilt. Det er store flater, skarpe linjer og lite action. I hvert fall helt til man starter bilen. Med ett våkner tre store skjermer til live. En instrumentskjerm foran rattet, en hovedskjerm på dashbordet, og en sekundærskjerm under der igjen.

Instrumentskjermen fungerer på akkurat samme måte som vi er vant med fra Audis såkalte «Virtual Cockpit», men med litt annen grafikk på de virtuelle instrumenttavlene. Audi insisterer fortsatt på å ha to runde klokker til å vise informasjon – i en bil som skal fremheve merkets ypperste teknologi, hadde det ikke vært artig med noen skikkelig futuristiske design? Har Audi gått seg litt vill i en slags tradisjonsfuturistisk holdning?

Store grep har de i hvert fall tatt med MMI – Audis multimediesystem. Borte er det velkjente scrollehjulet i midtkonsollen, nå er det touch som gjelder. De fleste funksjoner som tidligere hadde knapp, er nå plassert på skjerm. Både primærskjermen og sekundærskjermen er berøringsvennlige, og for å gjøre overgangen fra knapper så smidig som mulig, har Audi lagt inn fysiske tilbakemeldinger.

Harde trykk
Disse tar form av klikkelyd og en liten vibrasjon i skjermen, slik at man skal få følelsen av å ha trykket en knapp. Problemet er bare at skjermen krever såpass harde trykk at det ikke blir naturlig for alle som er vant med moderne smarttelefoner. Klassisk sveiping opp, ned og til sidene krever derimot bare fjærlette berøringer. Forstå det den som kan.

Menystrukturen er i all hovedsak oversiktlig, selv om undermenyene har i overkant stor skriftstørrelse – og vekslingen mellom den øvre og nedre skjermen er smart gjort. Skal du taste inn tekst – for eksempel i navigasjonen – gjør du det på den nedre skjermen, som er enklere å nå med fingrene.

Materialkvaliteten i A8 er naturligvis god – men jeg er ikke sikker på om den tar noen særlige steg fra forrige A8.

Smidig
Som sjåfør vil det kanskje være A8s smidighet man først legger merke til. 5,3 meter bil manøvreres lekende lett takket være bakhjulsstyringen som kan legge hele 5° vinkel på bakhjulene. Det er ganske mye, og gjør at svingradiusen på en A8L er bedre enn en A6.

Ute på veien føles Audien mye lettere enn Lexusen – noe den også er. Forskjellen mellom komfort- og sportsmodiene kan merkes, men det blir aldri ukomfortabelt. Likevel; det er ikke alle ujevnheter som filtreres ut, og jeg tror en S-klasse-eier vil føle seg mer isolert fra omverdenen.

Pluss får Audi for en kvikk og effektiv V6-bensin. Godt med krefter og hurtig girkasse kler bilen veldig godt.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

LES VIDERE:

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata og poeng

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer