img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Flere utfordringer for videre elbuss-utrulling
I 2019 skjer det store gjennombruddet for såkalt utslippsfrie busser i Norge og Norden. Men bransjen ser noen betydelige utfordringer i horisonten.

Over 200 nordiske og internasjonale aktører knyttet til buss, ladeinfrastruktur og kollektivtrafikk var denne uken tilstede i Oslo på en konferanse om «utslippsfrie busser».

Bakgrunnen er den storstilte innfasingen av spesielt batterielektriske busser som skjer i Norge og flere av de nordiske landene for tiden.

Målet med konferansen er ifølge arrangørene, som er Kollektivtrafikkforeningen, Ruter, Nordisk energiforskning og organisasjonen Zero, å lære av erfaringene til nå med planlegging og gjennomføring av anbud, oppstart og drift.

LES OGSÅ: Her skal elbussene få syretesten

Nordens største
Totalt er det i dag rundt 170 batterielektriske busser i Norge.

Blant annet ruller 115 elbusser på veiene i Oslo og Akershus når alle de nye bussene er i drift, og utgjør ti prosent av regionens bussflåte. I tillegg kjører det fem hydrogenbusser.

Ruter har også besluttet at det neste år skal settes 41 nye elbusser i drift i Asker og Vestre Aker, og det er kontraktsfestet at ytterligere 128 elbusser skal settes inn i drift i 2025, slik at Vestregionen får totalt 169 elbusser. I 2021 og 2022 starter ny kontraktsperiode for flere kontraktsområder i Oslo, med en ambisjon om et betydelig antall elbusser.

På Alnabru finner vi i dag det som skal være Nordens største elbussanlegg. Her er det lagt inn 10 MW strøm, og tilrettelagt for å lade 30 elektriske leddbusser samtidig.

Samtidig innfases flåter av elektriske busser i en rekke andre norske byer, og teknologien etterspørres i stadig flere anbud.

LES OGSÅ: Ruter trenger hjelp til å følge med på markedet

Pekte på tre utfordringer
På busskonferansen fortalte kollektivselskaper fra Danmark, Sverige, Finland og Island også om innfasing av elbusser.

Det ble vist til tall som at i 2013 ble det bestilt under 100 elektriske busser i Europa, mens i dag utgjør elbusser over ti prosent av det europeiske bybussmarkedet.

Likevel er det er fortsatt en relativt beskjeden andel elbusser i Norden, og selv om 2019 ser ut til å bli året da det «løsner» for batterielektriske busser i Norge ligger flere utfordringer og lurer.

Flere av foredragsholderne ble spurt hvilke store utfordringer de ser fremover.

Andreas K. Enge, direktør for strategi og utvikling i kollektivselskapet AtB i Trøndelag, trakk frem disse tre punktene: Kostnader, kapasitet i strømnettet og plass i byområder.

– De totale eierskapskostnadene for elbuss er fortsatt en del høyere enn for busser med forbrenningsmotor, så prisene må ned. De fleste steder må strømnettet forsterkes og utvides til å tåle belastningen av store flåter med elbusser som skal lades. Når det gjelder plass ser vi en utfordring i at ladeinfrastruktur er plasskrevende, pantografer kan ikke settes opp hvor som helst i bybildet, sa Enge.

Flere sa seg enige i dette, mens Mattias Adell fra Svensk Kollektivtrafik tok ordet og påpekte en annen utfordring.

– I et miljøperspektiv mener jeg vi også må være trygge på at strømmen som skal brukes er «grønn» og at vi får til en bærekraftig batteriproduksjon. Har vi ikke dette på plass er det ingen poeng i å gå over til elektriske busser, sa Adell.

LES OGSÅ: Tester selvkjørende store busser utenfor Stockholm

Standardisering
Representanter fra de fleste store bussleverandørene (Volvo, Solaris, VDL, BYD, Mercedes-Benz, MAN, Scania, Yutong og noe mindre kjente Elinta Motors) holdt også innlegg om hvilke produkter de har på gang og hvilke utfordringer de ser.

Mange var imidlertid hemmelighetsfulle, men lovet å komme med skikkelige nyheter på verdens største bussutstilling - BusWorld - som nå er flyttet fra Kortrijk til Brussel og som finner sted 18.-23. oktober. 

Marie Carlsson, direktør for Citymobility Business Development i Volvo, trakk frem flere utfordringer som må løses for en vellykket storstilt innfasing av elbusser i tiden fremover.

– Vi må jobbe mer med standardisering og lage strukturer som kan benyttes av ulike leverandører og brukere. I tillegg må vi få på plass noen gode analyser av elektriske busser og batterienes livssyklus, og hvilket fotavtrykk de setter «fra gruve til grav». Sist men ikke minst: tilgang på nok energi i strømnettet til å håndtere store antall elektriske kjøretøy, sa Carlsson.

Bruken av dieselvarmere på de elektriske bussene ble også problematisert.

Tammo Voigt, sjef for eMobility Consulting i Daimler Buses, trakk frem deres takklimaanlegg på bussmodellen eCitaro.

– I den kalde årstiden brukes takklimaanlegget også som varmepumpe, og sikrer på den måten effektiv klimatisering av passasjerrommet. Bruk av kjølemiddelet CO2 gir ytterligere fortrinn. Det imponerer med en særdeles effektiv bruk av varmepumpen også ved lave temperaturer på inntil minus ti grader celsius, forklarte Voigt.

Talte om trolley
Redaktør i Bilforlaget, Jon Winding-Sørensen, skrev i går en kommentar på YrkesBil.no der han etterlyste mer oppmerksomhet rundt trolleybuss-teknologien. Den var nemlig ikke nevnt med ett ord i konferanseprogrammet, men den ble riktignok nevnt ved et par anledninger fra scenen – hvor det ellers var nærmest utelukkende fokus på batterielektrisitet.

Mateusz Figaszewski, direktør for E-mobilitet og utvikling hos Solaris, fortalte at trolleybusser utgjør et betydelig volum av deres salg i Europa.

– Vi tilbyr i dag mange ulike løsninger for trolleybusser. I tillegg til de tradisjonelle med kjøreledning i luften på hele ruten, har vi for eksempel busser som kan bruke kjøreledning på deler av ruten og kjøre batterielektrisk på andre deler av ruten. Vi har også trolleybusser som benytter hydrogen som en rekkeviddeforlenger, sa Figaszewski.

LES OGSÅ: Gavepakke fra Solaris - trolleybuss som tar 200 passasjerer

Den andre som nevnte trolleybuss, var Einar Aalen Hunsager, spesialrådgiver hos kollektivselskapet Skyss i Hordaland. Han poengterte at Bergen har Norges eneste gjenværende trolleybusslinje, som nå skal rustes opp og utvides, med totalt ti trolleybusser. I tillegg skal byen i desember neste år få rundt 80 batterielektriske busser.

Nå kommer klasse 2-bussene
Jon Stenslet, sjef for kjøretøy, depot og infrastruktur i Ruter, røpet for øvrig på konferansen en nyhet, da han fortalte at selskapet nå har signert kontrakt for batterielektriske klasse 2-busser.

– Jeg kan ikke si mer om dette nå, annet enn at det var flere produsenter som kunne levere dette produktet som vi har ventet på. Det er positivt, sa Stenslet.

En som bekreftet at de kan levere batterielektrisk klasse 2-buss var Benedikt Gudmundsson fra Yutong Eurobus Scandinavia, som også hadde et ess i ermet.

– Vi kan levere både en 12-meter med 374 eller 422 kWh batterier, samt en 15 meters laventre med 563 kWh batteri. Jeg kan også avsløre at vi har planer om å lansere en E-solution coach klasse 3-buss på 13 meter med 563 kWh batteri, sa Gudmundsson, før han ba forsamlingen om 10 sekunders stillhet for å hylle fraværet av lyd i batterielektriske busser og samtidig markere forbrenningsmotorens død.

Det var nok ikke alle som delte den siste oppfatningen med Gudmundsson, for etter bare et par sekunder var skravlingen i salen i full gang igjen.

LES OGSÅ: Nå braker det løs med elbuss i Drammen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer