img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Flere ting i fokus
BILTEST: Nye Ford Focus lover å være merkets mest teknologisk avanserte bil, samtidig som den skal være morsom å kjøre. Vi har latt den bryne seg på to klassemestere i nettopp tech og kjøreglede.

Først publisert i Bil 10-2018.

Det er ingen enkel prøve vi utsetter nye Ford Focus på. Men når Ford selv legger lista høyt, er det ingen grunn til at vi ikke skal sjekke hvor høyt den hopper.

Ford selv mener Focus er «best i klassen på kjøreegenskaper og tilgang på moderne førerassistanseteknologier», så hva er vel mer naturlig enn å la den bryne seg på de to bilene som vi setter høyest hva de to kategoriene angår? Focus, møt A-klasse og 1-serie.

Fiesta i Focus
«En ny familiebil med en kvalitetsopplevelse i særklasse», sier Ford. Vel, for en som akkurat har kjørt nye Fiesta, vil Focusen føles som et da capo. Her er det ikke mange forskjeller. Alle betjeningselementer er de samme. Ratt, multimedieanlegg, klimaanlegg … Identisk. Det er litt forskjell i materialkvalitet, men det er skuffende at ikke Ford har tatt større steg fra Fiesta.

Når det er sagt; nesten alt er logisk og fornuftig. Knappene på rattet er kanskje i overkant mange i antallet, men betjeningen er i all hovedsak bra.

Hopper man over i BMW-en, er det ikke lett å forstå at 1-serien nå snart er på vei til å erstattes av en helt ny modell. At den er syv år gammel med nesten ingen forandringer i interiøret, viser at dette har tålt tidens tann veldig godt. Materialkvaliteten er god, likeledes ergonomien.

Men det er den enkle betjeningen av ting som trumfer alt her. For der Focus sliter med en til tider tungnavigert berøringsskjerm, briljerer BMW med iDrive. Skjermen har berøringsfunksjonalitet i BMW-en også – men det er det liten vits i.

Det er først når man hopper inn i Mercedesen man skjønner hvor fort den teknologiske tiden går. Her er det ikke en analog instrumentnål å finne – alt er skjermbasert, uansett hvilket utstyrsnivå man går for, men de har ikke «jukset» med materialkvaliteten heller. Mye metall, solid følelse i alle knapper og hendler, og stilig layout.

Nesten innertier, hadde det ikke vært for det knappe-overlessede rattet, litt vanskelig lesbarhet på for eksempel klimaanlegg-knappene og ikke minst all den pianoblanke plastoverflaten som er ultrasårbart for riper og støv.

Kjøreglede
Etter noen mil i BMW-en, hopper jeg fornøyd ut av førerstolen og utbryter noe sånt som at «denne to-literen er milevis mer raffinert enn små-motorene i Mercedesen og Forden». Problemet er bare at jeg tenkte 120i – ikke 118i. For denne 118-en har jo faktisk en 3-sylindret 1,5-liter. Det sier litt om hvor silkemyk den er. Det er pussig hvor stor forskjell det er fra for eksempel Mini, hvor den oppleves som en klassisk tre-sylindret, litt karakterfull (men også litt bråkete) motor.

Klassisk tre-sylindret karakter finner du mye av i Focusen. Den evig hyllede 1-literen kunne kanskje vært litt mindre kaklete, men er full av sjarm. Sammen med den tighte, Ford-typiske girkassen, er dette et hyggelig bekjentskap også denne gang – selv om den oppleves litt effektsvak sammenlignet med de to andre. Kanskje burde 140-hesteren vært tingen for Focus, ikke bare Fiesta?

Kjøreegenskapene til Focusen gjør heldigvis ikke bilen til skamme. Hva som definerer Focusens bilklasse er litt vanskelig å si, kanskje, men sammenlignet med Golf, i30 og den slags er Focusen på topp hva kjøreglede angår. Presis styring og god chassiskontroll er vi vant med fra Focus, og fjerde generasjon skuffer ikke.

Jeg lar meg også imponere over Focusen's støynivå. Hjulstøy er i praksis fraværende, og motorstøyen er behagelig dempet så fort motoren kommer i riktig arbeidsområde.

Faktisk oppleves Focus som den mest behagelig støydempede av de tre. BMW-en har langt mer fremtredende hjulstøy, mens bak Mercedes-rattet oppleves motoren altfor ofte som gnagsår i ørene. Nå er jeg ikke sikker på om dette kan verifiseres med støymåling, for de tre har nok ganske likt målbart støynivå, men Focus-støyen oppleves som mer harmonisk.

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar

LES VIDERE:

- Del 2

- Del 3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer