Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SUV-er med eksosrør BILTEST: Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er. |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil 1-2019. SUV-er med eksosrør har slett ikke gått av moten. Men frykten for å bli utestengt fra de store byene gjør at stadig flere satser på modeller med bensinmotor. Derfor er testen denne gang satt sammen av tre typiske hytte- og familiebiler: nye Honda CR-V og oppgraderte Mazda CX-5. Toyota RAV4 er med som referansebil fordi den gjennom et par tiår har vært blant klassens mestselgende. Alle bilene i testen har bensinmotor og firehjulsdrift. De tre er ganske like store utvendig, alle med opphav i Japan og nær identisk motoreffekt. De mange likhetstrekkene gjør det fristende å si at de som har utviklet dem er alle «kokt i samme gryte». Toyota kuttet for tre år siden dieselmotoren og erstattet den i RAV4 med bensinelektrisk hybridteknologi i Norge. Det samme har Honda gjort når de nå lanserer ny CR-V. Kun Mazda beholder dieselmotorprogrammet intakt, og selger omtrent like mange CX-5 med dieselmotor som med bensinmotor i år – som i fjor. LES VIDERE: - Del 1 - Del 2 - Del 3 OBS!
|