img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
95 bilder i galleri
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.

Det er nesten helt utrolig, men det var i 2013 i3 debuterte. Den ser like moderne ut i dag – et design du ikke tar feil av, og som forteller at dette Er Noe Helt Annet. Den første bilen som virkelig utnyttet batteri-mobilitetens muligheter til luftig interiør. Og en bil som eksellerte i smart materialvalg.

Mange av de flunkende nye elbilene vi møter i Frankfurt denne uken er ikke kommet på langt nær så langt som i3 var for seks år siden.

Verdt å minne om, også, selv om det kanskje er litt stygt, at i 2013 hadde Volkswagen – de som virkelig skal elektrifisere bilverdenen nå – klart å rive forbrenningsmotoren ut av en Up og erstatte den med batterier og elmotor. Den selges også med den oppskriften fremdeles!

BMW lagde en egen gruppe og en egen merkevare av i – og den lever i beste velgående, med en forholdsvis nyansatt designsjef der, Kai Langer.

Han har vært hos BMW siden 2003, men kom med i den opprinnelige i-gruppen til Benoit Jacob allerede i begynnelsen av 2009 – så i-DNA-ene kan han alt om.

Jeg nekter å tro at han hadde noe som helst med debutanten Concept 4 å gjøre, selv om det heter at den skal være en inspirasjon for den kommende i4. Jeg velger heller å tro at de to andre konseptbilene som stammer fra hans avdeling, har mye mer med BMWs fremtid å gjøre. 

Vision M Next kan jeg utmerket godt se for meg som den neste i8, og Vision iNext fra i fjor er jo fremdeles frisk som en ungdom. Lett og luftig og med enorme glassflater og en smart bruk av intelligente materialer på innsiden.

Akkurat der er også Kai Langer min mann. «Ville du like å bo i et hjem med svære, svarte, blanke glassflater på alle kanter?» spurte han og refererte ganske klart til skjermfeberen som herjer i interiørdesign for tiden. «Jeg ville blitt gæern», sa han.

Men så er det paradokset da. Særlig Vision iNext har en front som er ganske massiv. Men her reagerer jeg ikke. Det går bra, fordi det er bare en front – det er ikke en grill der konturene er dratt opp med blanke striper for virkelig å understreke hvor sschvææær den er.

Det er det på Concept 4.

Jeg aner ikke hvem det var som tegnet den første dobbel-nyren, som ble introdusert på BMW 303 i 1933. Det kan godt ha vært sjefskonstruktøren selv, Fritz Fiedler – han var en flink tegner også. Men uansett hvem det var – jeg kan ikke forestille meg at han i sitt villeste mareritt kunne forstilt seg at de hadde utviklet seg til dette.

Jeg ser på alle fora at ikke bare er folk enig – de er også ganske samstemte om at dette må være kineserne.

De kan åpenbart ikke få griller som er store og groteske nok. Og når den sitter mellom to gigantiske, men lett tilbaketrukne luftinntak (bremser?) blir den jo ekstra fremhevet.

Hvis dette blir resultatet på produksjonsbilen skal jeg si BMW leverer.

Nå er det mulig de har valgt grillen av en helt annen grunn også: for å gi bilen personlighet.  (Og ikke tenk på HVILKEN personlighet)

For den forrige fireren hadde vel et klart identitetsproblem. Hvorfor kunne den ikke hete 3-serie coupé, for det var jo det den var.

Denne nye to-dørs bilen, med helt klare antydninger av muskler og helt klare antydninger til at det er ikke familievennlig som er ment å være kvalitet nummer en, får helt klart sin egen personlighet – med mindre tre-serien klarer å ta den igjen. Men hva er vitsen da?

Bred, skikkelige hofter, gode bevegelser i flatene på sidene, en virkelig fastback taklinje, voksen diffuser på innsiden av massive 21-tommere (håper de blir beholdt, grillen må de gjerne redusere litt). For ikke å snakke om de markerte baklysene.

Men så er det kanskje på grunn av grillen at jeg har problemer med de smale frontlyktene. De ser ut som de skjeler nærsynt ned på avisen – jeg mener grillen, men ikke helt klarer å fokusere.

Men på den annen side, å se den bakfra, nesten på tvers ut av svingen, men rykende bakhjul og stotrende eksos – det er et syn og en lyd jeg tror blir bra.

For heldigvis er bilen, slik den står nå, bygget til å ta en rekke av fabrikkens motorvarianter – gjerne koblet til et eller annet med plugg. Og kanskje også med brenselceller – for alt jeg vet.

For beskjedent borte ved en vegg sto fabrikkens nye forsøk på å gulpe hydrogen.

Det er ikke første gang. For 10-15 år siden var jeg i Berlin og kjørte 7-Serie V12 som hadde erstattet bensinen med hydrogen. Den brant direkte, ikke noe tull om å gå via en smart brenselcelle.

Det ble ikke noen suksess.

Nå er de endelig tilbake i et skikkelig spor – takket være et samarbeid med Toyota som følger et litt annet spor enn morsomme, felles, sportsvogner.

Toyota er Hydrogenpioner med Mirai, nå har BMW tatt opp hansken og lagt drivlinjen inn i en X5 med litt egenartede dekorasjoner.

Den helt ferske BMW-sjefen, Oliver Zipse, lovte en forserie klar til 2022, og at han så frem til å kunne tilby den på markedet rundt 2025. 

Den blir derfor ikke en del av den helelektrifiserte familien på 12-13 medlemmer som han skal ha klar til 2023. Men han lovte i hvert fall at innen den tid skal batteriene i elbilene hans være uten tvilsomme mineraler og med kobolt som kommer fra Marokko eller Australia.

Men hva han nesten ikke torde å snakke om blant alle disse grønne utsiktene var et par andre av hans premierer. For eksempel en ny 8-serie Gran Coupé (sa jeg svær?) eller M8 Coupé med V8, 625 hk, 305 km/t.

Han var ikke alene om disse taktiske underslagene.

Audi-sjef Bram Schot fortalte stolt om 30 elektrifiserte biler innen 2025, derav skulle 20 være rene batterielektriske.

«Det er vi som viser takten i den e-mobiliteten som kan brukes i dagliglivet» påsto han og glemte å nevne at borti kroken sto en annen nyhet: RS7 Sportback, V8, 600 hester og 305 km/t. Noen elbilnyhet – bortsett fra den månebil-inspirerte offroaderen hadde ikke Audi. 

Så, for å gjøre det komplett kan vi jo hilse fra Daimler-toppen, Ole Källenius som sammen med den elektriske S-en kunne fortelle at i 2022 skulle all Mercedes-produksjon i Europa være CO2-nøytral, og i 2030 skulle hver annen bil han solgte være en E-bil.

Så kunne han også skryte på seg fem nye plugin-hybrider: Han sa imidlertid ikke et ord om hvordan det gikk med det forsinkede prestisjeprosjektet F1 som sto i et begeistret sentrum her for bare to år siden.

Han glemte til og med å hilse fra den flunkende nye Mercedes-AMG GLE Coupé selv om den var jo forholdsvis beskjeden med sekser og 435 hester.

Men nå er vi ganske langt utpå viddene.

Jeg antydet kanskje at grillen på Concept 4 virket som den var skapt i en slags rus. Hvis jeg får redaktør Ringen til å legge på promosjonsvideoen, så se om du ikke er enig med meg – den er ikke lagd av folk som var i stand til å kjøre bil like etterpå, denne her?





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer