img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
BMW Z4 på veien
NETTKJØRT: Vi benyttet sommerens varmeste og mest solrike helg til lange turer under åpen himmel. Bilen: BMW Z4 sDrive 30i.

Vi kunne ikke vært heldigere med været. I løpet av en langhelg klarte vi å tilbakelegge rundt 150 mil i nye BMW Z4, og bortsett fra da den sto parkert for natten, var stofftaket på i maksimalt en time.

Å kjøre åpent gir en helt spesiell opplevelse som jeg bare må ha noen doser av hver sommer.

Fuglekvitter, sol og skygge, medtrafikanter, blomsterdufter, følelsen av frisk luft. Men også den intense støyen når du kjører gjennom en tunnel og stanken når du kjører forbi gårdsbruket der bonden akkurat har vært en runde med møkksprederen.

I ren refleks slo jeg av klimaanlegget da vi startet reisen, men i temperaturer på rundt 30 grader ble det faktisk for varmt, så vi benytter klimaanlegget til å kjøle ned føtter og hender.

Det er tredje generasjon Z4 som denne våren har landet i Norge.

Nykommeren er utviklet i tett samarbeid med Toyota, men bilen den deler plattform pluss en rekke komponenter med – Supra – skiller seg fra Z4 gjennom et fast tak og et helt annet karosseri. Men under skinnet er mye likt mellom de to.

BMW Z4 er en kjøreglad roadster. Mens første generasjon Z4 kom i to utgaver, som roadster med kalesje og coupé, var andre generasjon Z4 en kombinasjon av begge varianter. Den hadde nemlig elektrisk drevet hardtop som ga bilen uttrykk av en coupé når taket var på.

I tredje generasjon Z4 er BMW tilbake til det originale uttrykket med automatisk canvastak som i løpet av ti sekunder kjøres opp eller ned i hastigheter på inntil 50 km/t. Kjekt når du overraskes av en regnskur mens du kjører i kø. Og bra for plassutnyttelsen i bagasjerommet.

Interiør
BMW Z4 er som de fleste andre nyere modeller fra den bayerske produsenten utstyrt med digitalt instrumentpanel samt stor infotainment-skjerm.

Instrukser mates inn gjennom det logisk oppbygde iDrive-panelet som sitter mellom setene. Det er i alle fall min måte å legge inn kommandoer på.

Men en rekke funksjoner kan også velges via betjeningsorganer på rattet eller via berøringsskjermen øverst på dashbordet. Et høyoppløselig head-up display gir all viktig informasjon i frontruta.

Interiøret er innbydende, vår bil var utstyrt med komfortable seter trukket i lyst skinn. Justeringsmulighetene er gode for sete og ratt slik at man enkelt finner en komfortabel sittestilling, uansett høyde og kroppsfigur.

Motor / drivverk?
Z4 tilbys med tre motoralternativer, som 20i, 30i og 40i. Vår bil var det mellomste alternativet, 30i. Men tro ikke at det betyr rekkesekser. Nei, under det lange panseret sitter en 2,0-liter med TwinPower Turbo-teknologi.

258 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter gir tilstrekkelig med skyv, og motoren har et herlig snerr. Null til hundre på 5,4 sekunder er mer enn raskt nok.

Jeg skulle ønske BMW hadde benyttet en rekkesekser i stedet for fireren, men jeg har forståelse for valget de har foretatt for å holde forbruket på et lavest mulig nivå. Et snittforbruk på drøyt halvliteren i en bil med så mye muskler var utenkelig for få år siden.

40i har sekser, men da spretter prisen opp med over 200.000 kroner, hvorav staten tar drøyt halvparten i avgifter.

Konkurrenter
BMW Z4 har få utfordrere. Den mest direkte konkurrenten er Mercedes SLC, men den har ingen motor som matcher 30i som vi kjørte – bare større og mindre alternativer. Og mens Z4 leveres med stofftak har SLC automatisk hardtop.

Personer som vurderer en Z4 vil kanskje også skule til Porsche 718 Boxster som er et enda mer sportslig alternativ med sin midtstilte boxermotor på 300 hk. Alternativt kan du bruke halve beløpet på en Mazda MX-5 som også er en kjøreglad lekebil.

Blant disse skiller Z4 seg ut på komfortfronten. Sammenlignet med MX-5 får du selvsagt også en helt annen premiumfølelse – det skulle da bare mangle når man sammenligner prisen.

Hvordan er den å kjøre?
Som i de fleste bakhjulsdrevne biler fra BMW har Z4 en 50:50 vektbalanse mellom akslene. Den er også flott balansert med hensyn til kjøreegenskaper som er morsomme når man utfordrer bilen på smale, svingete veier. Samtidig er bilen komfortabel nok til lange turer.

Styringen er direkte under sportslig kjøring, men lett i lavere hastigheter i trange bygater. Bremsene står i stil med bilens muskler – hvor godt de tar ble jeg egentlig først klar over da jeg satte meg bak rattet i egen bil etter fire dager i Z4.

150 mil på fire dager er mye i en hvilken som helst bil, men de lange turene gikk behagelig for seg i Z4 hvor jeg vekslet mellom fører- og passasjersete. Mine testkamerater klaget heller ikke, selv om de tilbragte vesentlig mer tid bak rattet enn jeg gjorde.

Dette liker vi:

  • Stiller velvillig opp når den utfordres på svingete landevei samtidig som den har komfort på lange turer.

Dette liker vi ikke:

  • Skulle gjerne byttet ut fireren med en klassisk BMW rekkesekser
FAKTA BMW Z4 sDrive 30i

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1998 ccm

Effekt:

190 kW (258 hk) v/5000-6500 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1550-4400 o/min.

Mål LxBxH:

432 x 186 x 130 cm

Akselavstand:

247,0 cm

Bakkeklaring:

117 mm

Egenvekt m/fører:

1490 kg

Tillatt totalvekt:

1740 kg

Bagasjerom:

281 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,4 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,60 l/mil

CO2:

137 g/km

Pris fra:

kr. 563.000 (20i aut.)

Pris som prøvekjørt:

kr 861.600




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer