Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Når elbilen er tom for strøm er det meg akademikerne ringer Bergingsbilsjåfør Julianne Brox (27) kjører store deler av Norge på langs for å rekruttere nye yrkessjåfører. YrkesBil møtte henne under et stopp i Stjørdal. |
||||||||||||||||
– Det trengs minst 2.000 nye tungbilsjåfører hvert eneste år de neste 14 årene. Da gjelder det at flest mulig tør å følge drømmen, i stedet for å drive med strømmen, sier Julianne Brox (27). Hun er lærling på andre året i Yrkessjåførfaget hos Tromsø Assistanse. Nå er hun underveis til Transport og Logistikk 2019 i en ruvende Scania semitrailer. Juliannes ukelange kjøretur til fagmessen i Lillestrøm er et ledd i en rekrutteringskampanje for yrkessjåfører i regi av Norges Lastebileierforbund og SOTIN – Samarbeidsforum for Opplæringsvirksomheter. Underveis er det lagt inn 16 stopp med arrangementer der spesielt ungdom ønskes velkommen. Arrangørene venter at 1.000 – 1.500 ungdommer vil få muligheten til å møte Julianne i løpet av en hektisk uke. Prisutdeling med Marit Bjørgen Da vil også Marit Bjørgen ta plass i semitraileren, før hun og Julianne sammen skal dele ut prisen for årets lærebedrift innen transport og logistikk. – Målet med dette arrangementet er å rette oppmerksomheten mot rekruttering av yrkessjåfører – og spesielt ungdommer. Opplæringskontorer som er medlem i SOTIN har læreplassgaranti i Yrkessjåførfaget i 2019. Vårt fremste ønske er at flere skal velge en yrkesfaglig utdanningsvei, sier Charles Galaasen, koordinator for SOTIN. Stort rekrutteringsbehov – Frem mot 2030 vil NLFs medlemsbedrifter alene trenge 15.000 nye sjåfører for å opprettholde sin markedsandel. For å sikre at vi dekker inn dette behovet, må alle trekke i samme retning, sier han. Juliannes motivasjon for å stille opp, har også vært ønsket om å få flere inn i yrket. – Det er sikkert et spørsmål om å følge drømmen for flere enn meg, sier hun selv til Yrkesbil. I siste liten – Det var trendy å studere og bli akademiker, så da burde vel kanskje jeg også følge den kursen. Jeg hadde likevel alltid hatt kraftig lyst til å kjøre lastebil, men hadde aldri virkelig turt å gjøre noe for å realisere den drømmen. Så jeg var på god vei mot et akademisk liv, da jeg omsider tok mot til meg og kom i kontakt med opplæringskontoret, forteller hun. Her fikk hun vite at det var mulig å få læreplass før fylte 25. – Det var i siste liten – på det tidspunktet var jeg 24 år og 11 måneder! Lever ut drømmen – Ja, det gjorde det, og da jeg startet på yrkessjåførlinjen i Alta, startet jeg også på å leve ut drømmen, forteller Julianne, som nå kjører bergingsbil for Tromsø Assistanse – og stortrives! – Dette er rett og slett den aller beste jobben! Jeg skal kjøre bergingsbil til jeg stryker med, fastslår hun med glimt i øyet overfor Yrkesbil. – Så akademiker ble du altså ikke? – Det ene yrket er ikke mer verdt enn det andre. Og det er meg akademikerne ringer til når elbilen er tom for strøm, eller de har kjørt av veien. Så jo, også vi trengs i aller høyeste grad for at samfunnet skal fungere, avslutter en entusiastisk Julianne Brox.
|