img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Utforsker og utfordrer fremtidens transport
Når Sintef ser inn i krystallkulen er de ikke sikre på at det er smart å overføre mer gods fra vei til jernbane. Konserndirektør Hanne Rønneberg (bildet) mener transportfeltet fortjener langt mer forskning og vil danne et senter for forskningsdrevet innovasjon innen automatisert transport.

Sintef er kanskje ikke det første du tenker på når det gjelder transportforskning. Men det bør det kanskje bli. I alle fall jobber forskningsinstituttet mer med dette feltet enn de selv var klar over.

– Da vi tok en opptelling for en tid tilbake var det hele 200 forskere, av totalt 2.000 ansatte i Sintef, som jobber med mobilitetsområdet. Du kan si vi er et større institutt innen mobilitet enn vi selv hadde tenkt over, sier Hanne Rønneberg til YrkesBil.

Hun er instituttleder for Sintef Community, som blant annet har ansvar for transport- og mobilitetsforskning. I dag, fredag 27. september, skal hun holde foredraget «Fremtidens transport – en kikk inn i krystallkulen» på konferansen i Lillestrøm.

Her vil hun også vise frem mobilitetsskissen du ser over her, som ble utarbeidet hos Sintef i vår. I denne har de prøvd å få inn alt som har med mobilitet å gjøre.

Noen stikkord er autonome kjøretøy for både gods- og persontransport, kommunikasjon både mellom kjøretøy og kjøretøy, og infrastruktur og kjøretøy. Videre handler det om bildeling og om batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøy. 

Utfordrer NTP
YrkesBil har i denne forbindelse tatt en prat med Rønneberg og hennes kollega, forskningssjef Roar Norvik som har Mobilitet og samfunnsøkonomi som sitt spesialfelt, for å høre litt mer om hva de ser i krystallkulen.

Duoen presiserer at Sintef har en bred tilnærming til transportfeltet, hvilket innebærer alt fra vei og bane til sjø og luft. Forskningen handler om både person- og godstransport, og da alt fra selve transporten i seg selv til infrastruktur, ulike energiløsninger og digitalisering av transport.

– Ta dette med «nullutslipssamfunnet» fremover, for eksempel, og det som Norge har vært opptatt av: Å få gods fra vei til bane. Dette vil vi sette noen spørsmålstegn ved. Er det riktig i fremtidens Transport-Norge ha en langsiktig plan om å flytte gods fra vei over til bane?, sier Hanne Rønneberg, og legger til:

– Vi ønsker å utfordre en del av det som sies i Nasjonal Transportplan (NTP), og hvordan man bør tenke i neste periode. Hvordan tenke mer helhetlig, ta i bruk ny teknologi og kanskje gjøre ting på nye måter enn tidligere.

Hun viser til at det rulles stadig mer lav- og nullutslippsteknologi ut på veiene. Tidligere har jernbane vært ansett som mer klimavennlig enn veitransporten.

– Nå begynner teknologien å komme så langt at man nærmer seg nullutslippskjøretøy, i alle fall i løpet av noen år fremover. Å frakte gods på vei gir en mye større fleksibilitet enn jernbane. Vi mener det må gjøres nye utredninger av de samfunnsøkonomiske og miljømessige konsekvensene av dette, sier Rønneberg.

Hun påpeker at Regjeringens ekspertutvalg også konkluderte med at dette må ses nærmere på, da de leverte sin rapport «Teknologi og fremtidens transportinfrastruktur» før sommeren.

– Noe annet vi stiller spørsmål ved er prosjektet «fergefri E39». Er det riktig, når man etter hvert får autonome små skip som kan gå med en mye større fleksibilitet enn dagens store ferger? Man kan se for seg at sjåfører kan forhåndsbestille en ferge til å ta dem fra ett sted til et annet, på en mer bærekraftig og samfunnsøkonomisk måte enn ved å bygge en tunnel eller en bro, sier Sintef-toppen.

Må beherske teknologien
Roar Norvik mener det handler om å ta innover seg de endringene som kommer, blant annet når det gjelder elektrifisering og digitalisering.

– Det kommer for eksempel samhandlende intelligente transportsystemer hvor kjøretøyer og infrastruktur snakker sammen og deler data. Dette kan gi effekter både på trafikksikkerhet, effektivitet og klima og miljø. Et eksempel på bruk av slik teknologi er platooning der lastebiler kjører så tett at det ser ut som «tog på gummihjul», sier han.

Norvik mener disse trendene og teknologiene vil kunne påvirke utbygging av infrastruktur fremover.

– Ekspertutvalget foreslår at man bør kjøre en slags stresstest av Nasjonal Transportplan, med sikte på at det kan komme teknologier som endrer framtidsbildet, sier han.

Rønneberg påpeker at selv om mye ny teknologi kommer på løpende bånd, er det ikke sikkert at samfunnet er klart til å ta den i bruk med en gang.

– Vi må tenke helhetlig. Mennesker må beherske teknologien, og vi må ha gode samfunnsøkonomiske betraktninger på hvordan mennesker og teknologi skal samhandle ut fra hva slags samfunnsnytte du kan få av det, sier hun.

– For vår del er nullutslipp og lavutslipp viktig. Vi i Sintef tar ikke beslutninger om når teknologien skal tas i bruk, vår oppgave er å vise mulighetsrommet og stille utfordrende spørsmål. Få aktører til å ta innover seg at her er det mulig å tenke litt nytt, forteller konserndirektøren.

Vil forske mer
Nå jobber Sintef sammen med blant annet Transportøkonomisk Institutt og NTNU med å utvikle en søknad for et senter for forskningsdrevet innovasjon, med automatiserte transportsystemer som spesialfelt. Her ønsker de å samle partnere fra næringslivet, industrien, offentlig sektor og FoU-aktører, for sammen å skape nye løsninger for autonom transport både til lands og til vanns. Dette er ett av mange initiativ Sintef i disse dager jobber for fullt med å ferdigstille søknader på sammen med samarbeidspartnere fra både privat og offentlig sektor.

Det er Forskningsrådet som har satt av en pott på over en milliard kroner til det de kaller «Senter for forskningsdrevet innovasjon». Søkerne konkurrerer med en rekke andre forskningsmiljøer innenfor alle mulige typer fagområder i Norge. Søknadsfristen er 24. september. Neste år avgjøres hvem som får midler, så blir det oppstart fra 2021.

– Forskningsrådet vil finansiere halvparten og de andre aktørene finansierer resten, og da snakker vi om et budsjett på 250-300 millioner kroner. Denne type senter varer i åtte år, og målet er å finne løsninger som kan tas i bruk raskest mulig. Vi venter ikke til senteret er avsluttet, sier Rønneberg. 

Flere caser klare
Roar Norvik forteller at de allerede har satt opp flere konkrete caser de ønsker å gjennomføre i et slikt senter, dersom de får tilsagn om midler.

– Det ene går på hvordan varedistribusjon i bysentrum kan gjøres mer automatisert og effektivt. Et annet går på hvordan vi kan bruke automatisert transport ute i distriktene, mens et tredje case vil se nærmere på transport av sjømat spesielt. En annen tanke er å se på hvordan vi kan kombinere person- og godstransport, for eksempel ute i distriktene, sier han.

Hanne Rønneberg forteller at de har lykkes mange ganger før med slike sentere innen andre fagfelt, og synes det er på tide at transportbransjen får et stort forskningssenter.

– Transportbransjen fortjener mer forskning, for den er veldig viktig for samfunnet. Vi ser at EU nå jobber frem en skisse over hvordan de nye forskningspakkene fremover skal se ut, og her kommer mobilitet som et sterkere og sterkere tema. Både Sintef og norske universitetsmiljøer som NTNU og andre miljøer må posisjonere seg aktivt med tanke på EU-prosjekter. Vi jobber nå med å lage vår strategi for mobilitetsforskning i EU-sammenheng, sier Rønneberg.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer