Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilavgiftene legges om fra 2020 Fra 2020 skal bilavgiftene beregnes ut fra den nye WLTP-syklusen. Det innebærer endringer for alle nye bilmodeller på det norske markedet. Noen går opp mens andre går ned. |
||||||||||||||||
I overgangen fra den eksisterende NEDC2 til WLTP som målemetode for CO2-utslipp har Finansdepartementet lyttet til bilbransjen og lagd nye innslagspunkter og satser for CO2-avgiften. Avgiftssatsene for egenvekt- og NOx er ikke endret. I fjor valgte regjeringen å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter WLTP til 2020-budsjettet. WLTP er den nye målemetoden for CO2-utslipp som alle nye biler må gjennom for å typegodkjennes for det europeiske markedet. Hensikten er å få mer realistiske utslippstester av bilene. WLTP gir generelt et høyere utslipp enn den gamle NEDC-målemetoden og ville derfor medført vesentlig høyere CO2-avgifter. Det ble imidlertid jobbet knallhardt i kulissene for at avgiftene ikke skulle skyte i været. Tunge aktører som BIL, NBF, NAF og andre har arbeidet for at man skulle bruke en kalibrert versjon av NEDC-dataene som basis for 2019-avgiftene. Uten dette arbeidet hadde bransjen og forbrukerne kunnet oppleve et svært merkbart avgiftshopp. Det er slike store utslag bransjen unngikk i 2019, og som i dag er bekreftet at bransjen også unngår for 2020, der WLTP-verdier vil ligge til grunn for CO2-avgiften. Bilimportørene har gjort et omfattende arbeid for å finne nye innslagspunkter og satser for å kalibrere CO2-avgiften slik at den blir provenynøytral basert på det faktiske bilsalget.
|