Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Som biljournalist blir jeg ofte spurt om anbefalinger, gjerne supplert med spørsmål om hva som er den beste bilen jeg har kjørt. Anbefalinger gir jeg gjerne, men først etter å ha fått definert behovet til vedkommende som spør. Vi er jo alle forskjellige. Når det gjelder spørsmål om det beste jeg har kjørt er det noe jeg nødig svarer på. Jeg har vært gjennom mange forelskelser på bilfronten, og foretrekker normalt noe kompakt og lekent. Men av og til er det deilig å bare omgi seg med komfort, som da jeg dro på weekendtur til Kristiansand i den lange versjonen av BMWs oppgraderte 7-serie – 745 Le xDrive iPerformance. Akkurat nå er det den beste bilen jeg har kjørt – i alle fall på svært lenge. Hva slags bil er dette? L i betegnelsen betyr at dette er den lange utgaven – totalt måler den 526 cm fra nese til hekk, 14 mer enn den vanlige 7-eren. Den ekstra plassen kommer primært baksetepassasjerene til gode – en stor del av kundene i dette segmentet har jo egen privatsjåfør. Interiør Mindre salig blir du ikke om du setter deg i baksetet der du har enorm benplass, justeringsmuligheter av ryggstøene samt massasjefunksjoner, varme og kjøling. Og selvsagt kan du der bak også velge din egen underholdning. Motor / drivverk? Nå sitter det en deilig rekkesekser med TwinPower turboteknologi under det lange panseret. Den alene har en effekt på 286 hestekrefter. Legg til en kraftig elmotor på 113 hk, og du får en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Newtonmeter som effektivt fordeles til alle fire hjul gjennom xDrive-systemet. BMW oppgir en elektrisk rekkevidde på inntil 45 kilometer etter WLTP-syklusen, og vi kom i praksis drøyt 40 km før bensinmotoren slo inn ved blandet kjøring i by og på motorvei, så oppgitt rekkevidde virker realistisk under ideelle forhold og svært forsiktig bruk av gasspedalen. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Tidligere var Audi A8 eneste modell med firehjulsdrift i segmentet, i dag er det tilgjengelig hos både BMW og Mercedes og var på plass i testbilen. Hvordan er den å kjøre? Men det betyr langt fra sedat. Den drøye to tonn tunge bilene tar deg til hundre på 5,1 sekunder og har en toppfart på 250 km/t. Selv i ren elektrisk modus er toppfarten 140 km/t, men i slik hastigheten varer ikke batteriene lenge. Jeg nevnte at vi kom rundt 40 km før bensinmotoren slo inn, men det betyr ikke at elmotoren sluttet å fungere. Vel fremme i Kristiansand etter en distanse på 327,6 km viste displayet at vi hadde kjørt elektrisk 64,3 km og hadde et snittforbruk på 0,65 l/mil. Tilbake i Oslo, etter totalt 675,8 kjørte kilometer hadde vi elektrisk kjørelengde på 135,3 kilometer uten å ha ladet underveis. Bilen hadde altså selv generert strøm nok til nesten 10 mil under reisen. Et snittforbruk på 0,72 liter per mil i en så stor bil med så mye muskler og komfort er rett og slett imponerende – selv om det er tre ganger høyere enn det teoretiske NEDC-forbruket. Hvem passer den for? Den hybride drivlinjen gjør 745-modellene til de rimeligste 7-seriemodellene med norske avgifter og gjør dem også attraktive sammenlignet med konkurrentene. Konkurrenter? Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
|