Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Isuzu D-Max klar for Norge i 2020 Tross sin modne alder hevder Isuzu D-Max seg fortsatt i toppen av pickupsegmentet i Norge. Nå kommer snart en helt ny versjon. |
||||||||||||||||
Isuzu D-Max ble introdusert første gang i 2002 (RSA startet Norges-importen i 2007), og senere lansert i ny versjon i 2012. Dette begynner å bli en stund siden, og selv om Isuzu ved flere anledninger har flikket litt på arbeidshesten og modernisert den litt, fremstår bilen i dag som relativt umoderne sammenlignet med flere av konkurrentene. Like fullt klarer den norske importøren, RSA, på imponerende vis å stadig hevde seg i øvre sjikt på OFVs registreringsstatistikk i det tøffe pickupsegmentet. Trolig er det takket være konkurransedyktige priser og et gjennomprøvd produkt som tåler røff håndtering. LES OGSÅ: Spesialversjon for Norge i begrenset opplag Åtte år siden sist At verdenslanseringen foregikk akkurat der har sin naturlige forklaring i at dette er landet hvor pickupen produseres, og samtidig er det et av verdens største markeder for pickuper. Åtte år har nå gått siden D-Max fikk sin forrige store oppgradering, og modellen har kun fått noen små justeringer etter det. Nå omtaler Isuzu endringene på sitt populære arbeidsjern som et «fullstendig modellskifte». Likevel vil du fortsatt kjenne den igjen som en Isuzu. Bilen har bokstavelig talt blitt litt større i kjeften, men den kraftige, store grillen har mye av det samme uttrykket som utgående modell. Karosseriet ser ut til å være litt skarpere i kantene og i fronten sitter nye hovedlykter med egne signatur-Bi-LED-lys. Under huden skal hele konstruksjonen ha blitt forsterket, uten at det skal ha gått utover vekten, ved bruk av en ny type sterkere stålmateriale. Ifølge produsenten skal dette ha resultert i en 20 prosent stivere konstruksjon. Lasteplanet skal også ha blitt større og forsterket. Moderne interiør At vadedybden er økt til 80 centimeter er kanskje av interesse for et smalere publikum, men likevel verdt å notere. Beveger vi oss inn i bilen er det åpenbart at det har skjedd ting. Førermiljøet i dagens D-Max virker noe gammelmodig om vi sammenligner med noen av de yngste konkurrentene, mens interiøret i den nye modellen ser ut til å være på høyden i 2019. En stor 9-tommers berøringsskjerm har fått sentral plassering midt i dashbordet. Samtidig ser det ut til at robustheten med skikkelige brytere, som blant annet bygg- og anleggsfolk setter pris på, er videreført. Vi må imidlertid ta forbehold om at disse beskrivelsene er basert på førsteinntrykk kun fra bilder, så det gjenstår å se hvordan interiøret oppleves i virkeligheten. Til Norge i 2020 Pickuper er ikke akkurat kjent for å «snu på femøringen», men Isuzu lover i alle fall at deres nå har fått økt styrevinkel og dermed en kortere svingradius. Salget av den nye D-Max starter i Thailand 19 oktober. YrkesBil har vært i kontakt med den norske importøren, som ikke har mye å meddele foreløpig: – Det stemmer at de har lansert ny Isuzu i Thailand, med spesifikasjoner tilpasset det Thailandske markedet. Vi har dessverre ikke noe å tilføye per dags dato, men forventer lansering i Norge tidligst til sommeren 2020, sier Steinar Dokken, salgssjef for Isuzu hos RSA. MODERNISERT: Det nye interiøret har et mer moderne tilsnitt enn dagens D-Max.
|