img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Italiensk-Fransk ekteskap? Når ble det en nyhet?
For varebilfolket var det neppe noen stor nyhet at FCA – med Fiat som plattform, og PSA med blant annet Peugeot og Citroën endelig planlegger ekteskap. De har jo allerede produsert noen uekte barn – meget vellykket ser det ut som.

BAKGRUNN: FCA + PSA: Det bare MÅTTE skje

Det var i midten av 70-årene «Kongen av Fiat», Gianni Agnelli, kom med en liten sidebemerkning til sin kollega hos Peugeot, Roland Peugeot.

Begge hadde litt problemer. Peugeot hadde kjøpt Citroën av Michelin og hadde litt av en jobb å rydde opp i det. Det var da de skiftet navn til PSA Gruppen. De hadde også påtatt seg Chrysler Europa, inklusiv bl.a. Simca.

I Italia var det andre problemer. Røde Brigader drev og skjøt Fiat-sjefer i kneskålene, det var saftige streiker og Regjeringen trengte hjelp med å bygge opp Syd Italia. Umberto, den yngste broren til Gianni, var formell sjef, men det var Gianni som holdt kontakt med de europeiske dynastiene.

Det svært raske resultatet av en kjapp bemerkning som bare var basert på håpet om å kunne gjøre noe sammen ble SEVEL.

Società Europea Veicoli Leggeri – vi var mange som la vekt på at det offisiell navnet var på italiensk, selv om initialene hadde blitt de samme om man hadde skrevet ordene på fransk. Men det ble da også presisert at dette 50/50 arrangementet skulle administreres av Fiat.

Det ble stiftet i 1978, med håp om mange tusen arbeidsplasser langt syd og over mot Adriater-havet. I Atessa, Abruzzo. Arbeidsplassmålet ble forresten oppfylt. De første bilene rullet av båndet i 1981 og etter hvert er det blitt 6.400 ansatte der.

Her ble det bygget forholdsvis identiske biler for Fiat, Peugeot og Citroen, men også merkevarenavnene til Lancia, Alfa Romeo og Talbot har vært klistret på.

Produksjonen har vært jevnt økende, en halv million ble nådd i oktober 1991, så passerte man millioner i 1994 og to millioner i 2000.

Samarbeidet var så bra at i 2007 bestemte man seg for å øke kapasiteten med 30 %, fra 200.000 til 260.000 biler pr. år. Og noen endringer av båndet gjør at man i dag kan klare 300.000 biler hvert år.

Nr. 5 mill. kom i 2015 og i 2018 passerte fabrikken 6 millioner.

Men det var enda et utsatt område dette samarbeidsteamet kom til unnsetning for. Allerede i 1969 bygget Simca, på statens initiativ, en fabrikk i det deprimerte kullområdet nord i Frankrike ikke langt fra Lille.

Fabrikken ble brukt til litt av hvert under Peugeot-regimet, men i 1988 ble PSA og Fiat enige om enda en fabrikk der de skulle lage nyttebiler sammen. Denne gangen var det MPV’ene, som Peugeot 806 eller Fiat Ulysse som skulle bygges der da det hele kom i gang sommeren 1994.

Sevel Nord het dette anlegget som året etter også begynte med skikkelige varebiler, som Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Fiat Scudo.

I 2005 lå kapasiteten på 800 biler/år og i 2009 passerte man bil nr. 2 mill.

Men så, i 2011, fortalte Fiat at de ville trekke seg ut av Nord i 2017, hvorpå Peugeot planla å legge ned det hele. Men da Fiat bekreftet at de lykkelige samarbeidet i Syd skulle fortsette tenkte Peugeot seg om og konsoliderte 100 % av Sevelnord inn i Groupe PSA Citroën.

Det tok da heller ikke mer enn to uker før Toyota sto på døra og ba om kapasitet, så i dag er det Proace som produseres der, sammen med Expert og Jumpy. Og fra februar i år kom Vivaro III med på det samme båndet.

Varebilsiden har i hvert fall vist at disse to gigantene kan jobbe harmonisk sammen når målet er synlig og oppgavene klart definert.

Det burde ikke bli noe vanskeligere nå som de også skal slå Dinky-Toys-seksjonene sammen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer