img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Formel E blir voksen
Til helgen starter den nye Formel E-sesongen. Nå er også Mercedes og Porsche om bord, det er lagt til nye løp og serien har begynt å tjene penger. Vi kan vel regne med litt ny og frisk oppmerksomhet rundt arrangementene nå.

Toto Wolf, sjefen for (og delvis eier av) Formel 1 innsatsen til Mercedes-Benz, sier det som de fleste kanskje tenkte: «da jeg hørte om Formel E regnet jeg ikke med at den ville overleve i tre år en gang».

Det var på hekta. I dag forteller Alejandro Agag som har vært i toppen for serien siden dag én at «allerede etter det tredje løpet i 2014 – åpningsåret – var vi blakke. Vi var helt på grensen. Det er et mirakel av vi overlevde.»

Jeg måtte gå tilbake for å se hva jeg trodde. Kanskje litt avmålt, ser jeg nå, men jeg dømte det i hvert fall ikke nord og ned

Og det viser seg jo at Agag har fått med sponsorer også. Frem til midt på sommeren i år kunne han se tilbake på et år der de gikk i pluss for første gang. En omsetning på mer enn 200 millioner pund i de tolv månedene frem til 31. juli endte med et overskudd på ca. en million.

Og: viktig! – det kom uten at han hadde kuttet i marketing-budsjettet som var på 30 millioner pund.

I år kommer han til å få skikkelig drahjelp. Bare det at fire topp-produsenter fra Tyskland nå er med garanterer en helt ny form for oppmerksomhet.

Porsche, Mercedes, BMW og Audi – ingen av dem kan jo egentlig tillate seg å bli noe annet enn nummer en, og de kommer garantert til å bruke ropert når (hvis) de vinner et løp.

Det vil si, Porsche kan kanskje leve lenge på deres litt beskjedne reklamekampanje: Etter å ha fortalt at de har vært på toppen av bilsportpodier et par hundre tusen ganger, og vunnet Le Mans 140 ganger (eller no’ sånt) kommer de og forteller «unnskyld, vi er nye her» med noen praktfulle TV-snutter. 

(saken fortsetter)

Takket være de to etternølerne, Mercedes og Porsche, er nå feltet utvidet til 2 x 12 biler. 9 av teamene er knyttet til et eller annet bilmerke. (DS som vant i fjor!)

Dessuten er det lagt til flere løp enn noensinne med 14 løp på fem kontinenter.

Man har bestemt at to motorer er for mange, bilene er nå tilbake til en motor hver, men til gjengjeld har man endret på Attack Mode-muligheten der førerne kan plukke opp kortvarige 35 kW ekstra når de er i løpet.

Hvordan du kan disponere de ekstra kreftene blir først gjort kjent kort tid før hver start, derfor vil man se helt forskjellige strategier fra løp til løp.

Men du får hjelp til å følge med. Du vil se at føreren er i angrepsmodus ved at beskyttelsen rundt hodet hans begynner å lyse.

Dette er enda en detalj for å gjøre løpene så publikumsvennlige som mulig.

Og når vi snakker publikum – så er det selvfølgelig de yngre man forsøker å trekke til seg.

Bare det at løpene arrangeres i sentrum av storbyer er jo en attraksjon i seg selv.

Og hver løpshelg er arrangert som en pop-festival, og de 45 minutters løpene – akkurat korte nok til at tilskuerne ikke sovner – er bare innslag i et omfattende program.

At det også er eget løp for identiske Jaguar I-Pace tror jeg ikke er det ungdommene samler seg mest om.

Derimot er det en god finte at man har lagt inn en Fanboost-funksjon. Du kan gå inn på hjemmesidene til Formel E og stemme frem dine favoritter.

Til hvert løp får han med flest stemmer tilgang til en ekstra kraftboost fra Attack Mode-systemet. Din stemme kan faktisk være med på å avgjøre et løp.

Disse elementene er jo med på å bekrefte Formel E som Racing 2.0 – noe som også bekreftes av hjemmesidene deres. De er glimrende – du har alt der, også om hvordan du i din region kan følge løpet live.

Nå skal jeg ikke bedrive sånn medgangsbegeistring – at det ikke kom flere enn 30.000 tilskuere til det første løpet som ble arrangert i Berlin i fjor tyder ikke akkurat på en vanvittig publikumsmagnet.

Men det blir garantert flere der neste år. Og en økning av det totale antall TV-tilskuere på 24 prosent, til 411 millioner er interessant. Formel 1 sliter jo med den motsatte utviklingen, selv om tallene der fremdeles er litt høyere.

En ting Formel 1 har: motorlåten – selv om den er også ganske diskret nå.

Men Formel E har et enda mer tilbakeholdent lydbilde.

Men kjedelig ellers?

Glem det. Skikkelige førere, mange med solid F1-erfaring. I 24 biler med sammenliknbare egenskaper med muligheter for mange forskjellige strategier. Og bilene gjør tross alt 280 km/t og går fra null til 100 på 2,8. I trange bygater.

Kjedelig? Ikke akkurat.

Første løpet til helgen. Litt ugreit kanskje? I Saudi Arabia.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer