Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Formel E blir voksen Til helgen starter den nye Formel E-sesongen. Nå er også Mercedes og Porsche om bord, det er lagt til nye løp og serien har begynt å tjene penger. Vi kan vel regne med litt ny og frisk oppmerksomhet rundt arrangementene nå. |
||||||||||||||||
Toto Wolf, sjefen for (og delvis eier av) Formel 1 innsatsen til Mercedes-Benz, sier det som de fleste kanskje tenkte: «da jeg hørte om Formel E regnet jeg ikke med at den ville overleve i tre år en gang». Det var på hekta. I dag forteller Alejandro Agag som har vært i toppen for serien siden dag én at «allerede etter det tredje løpet i 2014 – åpningsåret – var vi blakke. Vi var helt på grensen. Det er et mirakel av vi overlevde.» Jeg måtte gå tilbake for å se hva jeg trodde. Kanskje litt avmålt, ser jeg nå, men jeg dømte det i hvert fall ikke nord og ned. Og det viser seg jo at Agag har fått med sponsorer også. Frem til midt på sommeren i år kunne han se tilbake på et år der de gikk i pluss for første gang. En omsetning på mer enn 200 millioner pund i de tolv månedene frem til 31. juli endte med et overskudd på ca. en million. Og: viktig! – det kom uten at han hadde kuttet i marketing-budsjettet som var på 30 millioner pund. I år kommer han til å få skikkelig drahjelp. Bare det at fire topp-produsenter fra Tyskland nå er med garanterer en helt ny form for oppmerksomhet. Porsche, Mercedes, BMW og Audi – ingen av dem kan jo egentlig tillate seg å bli noe annet enn nummer en, og de kommer garantert til å bruke ropert når (hvis) de vinner et løp. Det vil si, Porsche kan kanskje leve lenge på deres litt beskjedne reklamekampanje: Etter å ha fortalt at de har vært på toppen av bilsportpodier et par hundre tusen ganger, og vunnet Le Mans 140 ganger (eller no’ sånt) kommer de og forteller «unnskyld, vi er nye her» med noen praktfulle TV-snutter. (saken fortsetter) Takket være de to etternølerne, Mercedes og Porsche, er nå feltet utvidet til 2 x 12 biler. 9 av teamene er knyttet til et eller annet bilmerke. (DS som vant i fjor!) Dessuten er det lagt til flere løp enn noensinne med 14 løp på fem kontinenter. Man har bestemt at to motorer er for mange, bilene er nå tilbake til en motor hver, men til gjengjeld har man endret på Attack Mode-muligheten der førerne kan plukke opp kortvarige 35 kW ekstra når de er i løpet. Hvordan du kan disponere de ekstra kreftene blir først gjort kjent kort tid før hver start, derfor vil man se helt forskjellige strategier fra løp til løp. Men du får hjelp til å følge med. Du vil se at føreren er i angrepsmodus ved at beskyttelsen rundt hodet hans begynner å lyse. Dette er enda en detalj for å gjøre løpene så publikumsvennlige som mulig. Og når vi snakker publikum – så er det selvfølgelig de yngre man forsøker å trekke til seg. Bare det at løpene arrangeres i sentrum av storbyer er jo en attraksjon i seg selv. Og hver løpshelg er arrangert som en pop-festival, og de 45 minutters løpene – akkurat korte nok til at tilskuerne ikke sovner – er bare innslag i et omfattende program. At det også er eget løp for identiske Jaguar I-Pace tror jeg ikke er det ungdommene samler seg mest om. Derimot er det en god finte at man har lagt inn en Fanboost-funksjon. Du kan gå inn på hjemmesidene til Formel E og stemme frem dine favoritter. Til hvert løp får han med flest stemmer tilgang til en ekstra kraftboost fra Attack Mode-systemet. Din stemme kan faktisk være med på å avgjøre et løp. Disse elementene er jo med på å bekrefte Formel E som Racing 2.0 – noe som også bekreftes av hjemmesidene deres. De er glimrende – du har alt der, også om hvordan du i din region kan følge løpet live. Nå skal jeg ikke bedrive sånn medgangsbegeistring – at det ikke kom flere enn 30.000 tilskuere til det første løpet som ble arrangert i Berlin i fjor tyder ikke akkurat på en vanvittig publikumsmagnet. Men det blir garantert flere der neste år. Og en økning av det totale antall TV-tilskuere på 24 prosent, til 411 millioner er interessant. Formel 1 sliter jo med den motsatte utviklingen, selv om tallene der fremdeles er litt høyere. En ting Formel 1 har: motorlåten – selv om den er også ganske diskret nå. Men Formel E har et enda mer tilbakeholdent lydbilde. Men kjedelig ellers? Glem det. Skikkelige førere, mange med solid F1-erfaring. I 24 biler med sammenliknbare egenskaper med muligheter for mange forskjellige strategier. Og bilene gjør tross alt 280 km/t og går fra null til 100 på 2,8. I trange bygater. Kjedelig? Ikke akkurat. Første løpet til helgen. Litt ugreit kanskje? I Saudi Arabia.
|