img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte – MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?

– Oh, my fucking god, var Elon Musk sin hilsen til en eller annen høyt der oppe da Franz von Holzhausen skulle demonstrere styrken på det transparente stålglasset som hans nye pickup var utstyrt med.

Hullet så ut som et kulehull – og det var nok ikke meningen. Men det skulle bli verre.

Stuntet var utvilsomt godt planlagt. 

– Vi har kastet alt mulig på det, sa Musk. – Til og med hele kjøkkenbenken. Men det var selvfølgelig nå det skulle svikte. Vi får prøve en gang til.

Bæng, og nytt høl i vinduet i bakdøren.

Og der sto han og presenterte en flunkende ny, skadet bil, men aksjekursen plutselig datt 6 prosent ned. Velkommen til Tesla-virkeligheten.

Hva gjør den Ensomme Rytter da?

Jo – han trekker selvfølgelig sin trofaste Remington Single Action med aner tilbake til 1858 og skyter løs.

Riktignok gikk han ikke så langt, han bare sa de kunne skyte den, men han sendte herrer med store klubber ut på gulvet for å vise hvor solid karosseriet var. 

Kjempebang!!!

Ikke en bulk.

Ultra-Hard 30X Cold-Rolled rustfritt stål. Overflate på månerakett-kvalitet-nivå. “If there was something better, we’d use it”.

Hvorfor i all verden? Det er jo bare en bil …

Min feil, selvfølgelig – men jeg begynte å flire. Mad Max 2 – Landeveiens Kriger – begynte å pøse på med nesten 40 år gamle assosiasjoner.

«En verden uten bensin? Vi må redde alle de snille. Skyt løs. Kriger med glorie»

(saken fortsetter)

Musk er fra Sør-Afrika, Mad Max fra Australia. De har mye felles disse barka ex-koloni-beboerne.

Og så tittet jeg på bilen en gang til.

Franz von Holtzhausen – herlig historie om da en Audi-type snakket til ham under en vellykket diplom-presentasjon på Art Center i California. Franz skjønte ikke et ord – han hadde aldri snakket tysk i hele sitt liv.

Amerikaner hele veien!

Og der ser jeg altså på en bil som er en sterkere definisjon på mangekantet enn jeg har opplevd på denne siden av Gandini hos Bertone.

Holtzhausen har vel aldri brukt en linjal i hele sitt liv. Hos Volkswagen var det den nye Beetle. Hos Mazda var det den ene bølgete konseptbilen etter den andre. Hos Tesla har det så langt utelukkende vært kurver. Velkontrollerte kurver med veldefinerte overlater.

Her er det linjal for alle penga – og enda noen til.

Det verste er at jeg liker den. Allerede en klassiker. Kanskje passer den bedre på et industridesignmuseum enn på landeveien, og jeg tror det er flere enn meg som tenker at denne har vi sett før.

Men glem de fæle hjulåpningene – denne kunne jeg hengt på veggen som en stålskulptur.

Jeg er ikke helt sikker på hvor det er jeg tror jeg så denne første gang, men det dukker opp et fjernt bilde av at Lamborghini Bravo blir trillet inn dagen før bilutstillingen i Torino åpner i november, 1974.

Eller er det Aston Martin Bulldogen til William Towns fra 1979? (som jeg ikke så før jeg var med Petter Sundt til Victor Gauntlett som både hadde dømt prosjektet nord og ned da han overtok bedriften, og som senere solgte konseptbilen til Midtøsten).

Selv sier Musk at bilen er inspirert av «The spy who loved me», og det eneste som kan ligne litt der er vel en Lotus Esprit som til tider opptrådte som undervannsbåt. Men også et italiensk design (Italdesign) fra polygon-tiden.

Og det betyr vel i så fall at han endelig kan trekke den av som driftsutgift. Det var nemlig Musk som kjøpte originalen på en RM-auksjon for 616.000 pund for seks år siden!

Spiller for så vidt ingen rolle hva den minner meg om – og jeg kan forstå Syd Mead som mailet at han følte seg beæret over at så mange sammenligner den med Blade Runner. Bilen var «stylistically breathtaking» skrev han.

(saken fortsetter)

Men vi skal kanskje se litt på hva den påstås å være?

En seks-seters, firedørs pickup der hele planet kan dekkes og låses.

Flere batteri- og motorspesifikasjoner, den snilleste har 400 kilometer rekkevidde og gjør nulltil100 på ca. 6,5 sekunder. En motor og bakhjulsdrift får holde. $ 39.900,-.

Den tøffeste har tre motorer, drift på alle fire, 0-100 på under tre, 800 km rekkevidde og 69.900 dollar.

Så snakker vi om 7 tonns tilhengervekt og mer enn 1500 kg lastekapasitet og en 17-tommers berøringsskjerm inne i et interiør som er like rent som det du finner i Model 3, og supercharger, autopilot og luftfjæring som også løfter bilen opp eller senker den (hvorfor så det ut som den sto på det høyeste da den kjørte inn?)

Flatterende? 

Ikke akkurat!

Og så har den med seg et telt som får det hele til å se ut som en forblåst pyramide, og en egen ATV på planet som faktisk så ganske kul ut.

Men nå er det slik da, at den kommer ikke før om nesten to år.

Elon Musk er ikke akkurat kjent for å ha langsiktighet som ledesnor. Lovede priser, spesifikasjoner, volumer, datoer – slike bagateller har en tendens til å endre seg underveis.

Han har vist at han kan bygge biler. Og jeg er sikker på at før eller siden kommer han også med en amerikansk-type truck som vil vekke begeistring og entusiasme også utenfor Teslaville.   

Jeg er bare ikke sikker på at det er denne.

Men det skal han ha. Han har for lengst oppdaget at amerikanske trucker trenger de tre hovedpilarene for å ha en sjans i markedet.

Det er Go, Stow og Tow.

Denne her går verre enn de fleste, du kan få stuet bort mer enn hos de fleste, og den tauer nesten like bra som de mest ekstreme konkurrentene.

Garantert suksess da?

Neppe. Den bør vel også han en fremtoning folk kan tro på.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer