Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Til Transport & Logistikk i Lillestrøm hadde Palfinger i Østerrike sendt opp en Volvo FH 460 6x4 med en PK 18502 SH med integrerte Li-Ion-batterier. To ansatte fra forsknings- og utviklingsavdelingen var også med, og hadde sin fulle hyre med å forklare og demonstrere. – Interessen for hybridkonseptet har vært størst i Norge, Sverige, Tyskland og Østerrike. Vi er klare for å sette løsningen i serieproduksjon i andre halvår 2020, forteller en av de to østerrikerne, Michael Sattler, til YrkesBil. Elektrisk i tre timer – Men som regel skal du laste og losse flere steder i løpet av arbeidsdagen, i alle fall med en 18-tonnmeter som denne, så i praksis betyr det at de fleste kan kjøre kranen batterielektrisk en hel arbeidsdag, forklarer Sattler. Batteriene kan lades med kabel (16A / 220V eller 400V), eller når lastebilen kjører. Skulle dette ikke være nok, kan kranen opereres med tilkoblet strømkabel (16A, 400V), eller på konvensjonelt vis med generator drevet av lastebilmotoren. Ifølge Sattler «stjeler» ikke hybridsystemet mer enn 500 kilo av nyttelasten. Vi har hørt om betydelig høyere tall hos konkurrenter med tilsvarende løsninger. – Tilleggskostnaden for sluttkunden, sammenlignet med en konvensjonell kranløsning, blir cirka 550.000 kroner. For en times kranjobb med en kran som dette vil du trenge cirka 30 liter diesel. Kjører du mesteparten på batteristrøm kan merkostnaden være tjent inn igjen i løpet av et par år, hevder Sattler. Bredt bruksområde Salgssjef for Palfinger Norge AS, Mai Britt Aaslund, sier de allerede har fått flere forespørsler. – Dette kan være aktuelt for eksempel for kommuner, eller for de som leverer byggevarer inn til byområder med «utslippsfrie anleggsplasser». Her kan man jobbe med svært lavt støynivå og uten lokale utslipp, sier Aaslund. **Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil, nr. 11-2019**
|