Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nikola på plass i Italia Nøyaktig tre måneder etter at romansen mellom Iveco og Nikola ble annonsert, hadde de to partnerne sin første offentlige opptreden i Torino. |
||||||||||||||||
Det var stelt i stand til en skikkelig italiensk-amerikansk fest i det gedigne industrianlegget Officine Grandi Riparazioni (gammelt verksted for jernbanemateriell) i Ivecos hjemby Torino, da Nikola Tre skulle vises frem for første gang på Europeisk jord. Den karismatiske Nikola-gründeren, Trevor Milton, som vi møtte i Oslo for et par år siden, snakket under en middag i går kveld i kjent stil fra scenen om hvordan han skal «disrupte» (forstyrre) den tradisjonelle lastebilindustriens forretningsmodell med sine hydrogen- og batteridrevne lastebiler. CNH Industrial- og Iveco-toppene hadde på dagens pressekonferanse beina litt mer plantet på jorden, og forklarte hvordan de nå raskt skal komme seg inn i det gryende markedet for elektriske lastebiler. Utveksler teknologi De har nylig spyttet inn 250 millioner dollar, eller rundt 2,3 milliarder norske kroner, i Nikola. 100 millioner i kontanter og 150 millioner i form av tjenester. Iveco og FPT Industrial skal nå spille en viktig rolle i å bistå det amerikanske lastebilselskapet, som hittil har avduket tre hydrogen-trekkvogner og skrytt av at de har en revolusjonerende batteriteknologi på gang, men som foreløpig ikke har en eneste produksjonslastebil ute på veien. I første omgang er det modellene Nikola One og Nikola Two, som er Class 8-biler for det amerikanske markedet, samt Nikola Tre, som er en tung trekkvogn beregnet på Europa, som skal få utbytte av samarbeidet. Til gjengjeld skal Nikola også bidra med teknologi inn til en Joint Venture med CNH Industrial i Europa, med blant annet ekspertise på brenselceller, e-aksler, ombordlagring av hydrogen, fjernstyrt softwareoppgradering, infotainment, kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon og tilgang til et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen (der norske NEL er hovedleverandør). Bygges på Iveco S-Way Prototypen som ble avduket i Torino er basert på plattformen fra nye Iveco S-Way, mens Nikola har stått for el-teknologien og infotainmentløsningene. Integreringen av Nikolas design på grunnmuren fra S-Way er utført av Italdesign ved deres hovedkvarter i Moncalieri like syd for Torino. Det italienske designstudioet hadde også en blyant med i spillet da Nikola utviklet den første prototypen av modellen Tre, som ble vist frem i USA i april i år før Iveco-samarbeidet var tema (i alle fall offentlig). Modellen skal leveres både i en batterielektrisk versjon og i en hydrogendrevet brenselcelle-versjon. 4x2-trekkeren som ble vist frem i Torino var en batterielektrisk versjon, som skal ha en rekkevidde opp til 400 kilometer. Den er utstyrt med et modulært batterisystem med total kapasitet på 720 kWh, motor på 480 kW og 1.800 Newtonmeter. Modellen skal også leveres som to- og treakslet chassisvariant, med totalvekt mellom 18 og 26 tonn. Den hydrogendrevne varianten skal få en rekkevidde på opp mot 600 miles (966 kilometer), ifølge nyhetsbyrået Reuters. Testing av den nye modellen skal starte midtveis i 2020, og bilen skal få sin europeiske premiere på IAA i Hannover i slutten av september 2020. Forventet levering til de første kundene er i 2021 for batteriversjonen, mens hydrogenversjoner skal være klare i 2023. Nikola vil benytte seg av Ivecos europeiske salg-, service- og garantikanaler. INTERIØRET: Slik presenterer Nikola interiøret i modellen TRE.
|