Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford viser til forskning utført av National Renewable Energy Laboratory i USA når de hevder at bruk av klimaanlegget i et helelektrisk kjøretøy kan redusere rekkevidden med opptil 50 prosent. At dette i større grad gjelder kjøretøy med store kupeer er ganske åpenbart. Her må det brukes mye energi på å holde riktig temperatur innvendig for sjåføren og passasjerene. Ingen overraskelser så langt. Men så begynner bilprodusenten å trekke inn at hvilke farger vi eksponeres for kan forandre hvordan vi føler oss. Ja, jo, kanskje? – En rød stemningsbelysning i bussen gir passasjerene en varmere følelse, mens blått lys skaper en følelse av å bli avkjølt, hevder Lioba Müller. Hun er Lighting team engineer ved avdelingen Vehicle Architecture i Ford Europa. LES OGSÅ: Helelektrisk Transit 2T på gang Sparte strøm Bussen er bygget slik at sjåføren hadde oversikt over temperaturen der hver og en av passasjerene satt. Deretter ble passasjerene utsatt for en simulert dag med 0° C, og en varm sommerdag med +30° C, og spurt om de følte det var for varmt eller kaldt i bussen. I begge tilfellene gjorde bruken av ulik stemningsbelysning inni bussen at strømforbruket ble redusert med henholdsvis 3,3 prosent til kjøling og 2,5 prosent til oppvarming, ifølge bilprodusenten. Inntil vi har fått prøve selv forbeholder vi oss retten til en liten dose sunn skepsis. Om vi virkelig fryser litt mindre som følge av rødt lys i kupeen og dermed aksepterer lavere temperatur, eller om vi svetter litt mindre fordi kupeen har blått lys i stedet for mer kjøling når heten herjer på utsiden, gjenstår å se. Men tanken er spennende. LES OGSÅ: Kobler nyttekjøretøyene til Internett Flere energitiltak Og her er det helt garantert en del å hente på relativt små grep. Transiten har blitt utstyrt med flere spennende energibesparende og energiskapende tiltak, som seks takmonterte solcellepanel som lader et 12 volts batteri. Dette gir energi til varme, kupelys og bilens andre elektriske systemer som trådløs lading av passasjerenes mobiltelefoner. En varmepumpe utnytter overskuddsvarme fra drivlinjekomponentene, fra lufta ute - og i kupeen. Dette skal redusere energiforbruket til oppvarming med opptil 65 prosent og øke rekkevidden med 20 prosent, ifølge Ford. Reduserer varmetap En skyvedør som bare åpnes halvveis bidrar også til å redusere varmetapet. Denne kan aktiveres. Varme-, ventilasjons- og klimaanlegget deaktiveres også automatisk når døren er åpen. En skillevegg i polykarbonat mellom passasjerdøren og sitteområdet skal redusere ytterligere varmetap når passasjerene går av og på minibussen. Oppvarmede passasjerseter og systemer som skal gjøre det mulig for den enkelte passasjer å kontrollere temperaturen akkurat der de sitter.
|