img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
13-åring bak rattet – fullt lovlig
Andre (13) er allerede en erfaren bilfører, mens Ruben (6) fikk debutere i crosskart dagen etter han begynte i første klasse. En tidlig start danner et godt grunnlag for en idrettsutøver.

Først publisert i Bladet BIL nr. 10-2019

Selv om aldersgrensen for øvelseskjøring med bil er 16 år, får 13-åringer prøve seg på Gardermoen Motorpark. Attpåtil uten trafikalt grunnkurs. Det er nemlig tillatt å starte trening til bilcross det året man fyller 14.

Frode Skaar vil gjerne smitte flest mulig med sin altoppslukende hobby. Sammen med sin bror Atle driver han RX Evolution, en «motorsportskole» som hjelper unge utøvere å gjøre karriere innen bilsport. I dag har seks talenter i aldersgruppen 9-17 år plass i stallen.

Utøverne får høste av Frodes rikholdige bilsporterfaring, han har kjørt bilcross og rallycross aktivt i en årrekke. Han har forresten den ideelle bakgrunnen for å drive med dette – han er nemlig utdannet biloppretter mens broder Atle er bilmekaniker. En uslåelig kombinasjon når man driver med bilsport.

I RX Evolution får teammedlemmene kjøretekniske råd, men de får også viktige tips som kan hjelpe dem i sponsorjakten, samt at de gjennomgår medietrening for å takle intervjusituasjoner. Alle må ta i et tak, medlemmene er inndelt i alderstrinn der de eldste skal veilede de yngre.

Grasrota
Men det er rekrutteringen Frode Skaar brenner for. Han ønsker at flest mulig barn skal få prøve seg i crosskart, og sammen med bror Atle har han utviklet en elektrisk crosskart, e-cross, som kan kjøres av barn fra det året de fyller seks år.

Her kan foreldre som ønsker å sjekke ut om deres håpefulle har virkelig interesse for sporten la barna prøve seg for en billig penge, før man eventuelt investerer i eget utstyr. En stor fordel i en sport der startkostnadene er vesentlig høyere enn i fotball eller langrenn.

På bil- og rallycrossbanen et steinkast fra Oslo Lufthavn har brødrene Skaar samlet sitt utstyr – fra gokart, via crosskart til bilcrossbiler av type Volvo 240. Sistnevnte benyttes i tillegg til opplæring også til opplevelser i regi av Motorsport Event – et selskap eid av Frode hvor firmaer og grupper av privatpersoner kan komme for å leke seg med bilsport i noen timer som alternativ til en middag på byen.

Selvkonstruert
Det brødrene Skaar er mest fornøyd med er den elektriske crosskarten, e-cross, som de har utviklet med god hjelp fra medlemmer i RX Evolution. Foreløpig har de bygget to karter, men de håper å få ferdigstilt flere i løpet av vinteren. Og da er målet at mange barn skal få prøve seg.

– Med fem e-cross kan vi kjøre kurs for 10-15 barn i slengen her på Gardermoen Motorpark. Det hadde vært moro å få til. Men vi kan også reise rundt i landet og arrangere kurs. Siden e-cross er utslippsfri og stillegående, trenger vi bare en stor parkeringsplass for å lage en bane. Da kunne vi virkelig la mange barn få teste ut hvor moro dette er, sier en entusiastisk Frode Skaar, som ikke blir rik av det han driver med.

– Alt vi tjener går til mer utstyr, men jeg har et godt liv og elsker det jeg driver med. Jeg skulle gjerne hatt en sponsor som kunne bidra til at vi får bygget flere e-cross, så vi kunne komme raskere videre med prosjektet, og så håper jeg på et fortsatt godt samarbeid med Norges Bilsportforbund så vi kan få drive rekruttering også på andre arenaer enn bilsportbaner, ivrer Frode Skaar.

Ung bilfører

Han har så vidt rukket å fylle 14 år når du leser dette, men Andre Hertel Vaby har kjørt bil siden tidlig på året. Nå skal det legges til at han også har kjørt crosskart i fire år og er et stort talent innen den grenen, så Jessheim-gutten har taklet noen breisladder tidligere i livet.

I år tok han steget opp i 125 ccm-klassen. Planen er å avansere videre gjennom klassene før han går over til rallycross. Den ultimate drømmen er så en dag å kjøre Supercars, VM-klassen der Petter Solberg og Andreas Bakkerud har briljert de siste årene.

– Jeg slet litt med clutchingen første gang jeg kjørte Volvoen, for på crosskart har vi sekvensgir og bare to pedaler, sier Andre. Men han overvant utfordringene raskt. Da han konkurrerte mot en gjeng 20-åringer i sommer, var Andre den suverent raskeste rundt banen, så han er utvilsomt lærenem.

Stortalent

Olliver Sollie (9) startet treningen tidlig, oppvokst som han er i en motorsportinteressert familie der både storesøster Emilia og pappa Stig er aktive utøvere. Han startet trening som femåring på Eriksplassen, hjemmebanen til NMK Hønefoss som er svært aktive innen crosskart og bilcross.

Pappa Stig forteller at startkostnaden i Mini-klassen er på rundt 35.000 kroner, men det er underskudd av karter i miljøet, så man får nesten de samme pengene tilbake etter hvert som man avanserer til høyere klasser.

På den andre siden er driftskostnadene lave, kun noen tusenlapper i året hvis man passer på å vedlikeholde utstyret godt. Dekkene kan for eksempel holde i et par sesonger.

Stig fremhever det gode miljøet i sporten der alle hjelper hverandre, samtidig som de unge utøverne er arge konkurrenter på banen.

Olliver en den eneste på sitt alderstrinn i klubben. I tillegg til jevnlig trening på hjemmebane har han i år kjørt norgescup i juniorklassen og et par løp i Sverige. Men han har allerede staket opp veien videre:

– Jeg har lyst til å kjøre Extreme-klassen når jeg blir 16, og så gå over til rallycross hvor målet er å kjøre SuperCar.

– Han er blant de største talenter på sitt alderstrinn, kommenterer Frode Skaar som også skryter av den innsatsen Olliver har gjort i forbindelse med utviklingen av e-cross:

– Atle og jeg er jo altfor store til å komme oppi karten, så Olliver har vært til uvurderlig hjelp med testing og tuning, ikke minst av motoren som hadde altfor høy effekt i startfasen.

Debutanten

Ruben (6) er arvelig belastet gjennom foreldre og bestefar. Da Frode inviterte meg til å ta med barnebarn for å teste e-cross, hadde jeg ingen betenkeligheter med å be om foreldrenes samtykke. Jeg visste svaret deres på forhånd, og jeg visste at dette var noe Ruben hadde lyst til. Han har allerede nesten to sesonger med motocross bak seg, der starter treningen det året man fyller fem.

Han var likevel litt skeptisk da han skulle ta på seg hjelm og hoppe oppi e-cross, som for en 6-åring kan se ganske stor og sinna ut. Men etter en liten peptalk fra ivrige foreldre entret han karten og kjørte forsiktig bortover langsida under kyndig veiledning av en småjoggende Frode Skaar.

Etter fem minutter var det ikke snakk om å gi seg, og et kvarter senere var Ruben enda ivrigere. En stor opplevelse for en fersk skolegutt som nå stadig stiller det samme spørsmålet: – Når kan jeg få kjøre mer sånn e-cross?

– Utelukkende positivt

– Vi er takknemlig for det store engasjementet brødrene Skaar viser gjennom sitt rekrutteringsarbeid, og ikke minst den egenutviklede crosskarten deres – dette er utelukkende positivt, sier Hallgeir Raknerud, generalsekretær i Norges Bilsportforbund (NBF).

For et års tid siden hadde han med seg bilder av e-cross til et internasjonalt FIA-møte, og den høstet applaus fra mange hold.

– Det er veldig fokus på elektrisk motorsport på alle nivåer innen FIA (det internasjonale bilsportforbundet). Formel E er en gedigen suksess, elektrisk rallycross kommer, det fins elektriske gokarter, Opel har vist en Corsa-basert rallybil, så det er liten tvil om at elektrifisering er på full fremmarsj. Crosskart passer perfekt inn i dette bildet, så jeg er ikke i tvil om at det Skaar-brødrene driver med representerer fremtiden.








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer