Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
12. desember rullet det første eksemplaret av eSprinter ut fra fabrikken i Düsseldorf. Dermed er Mercedes-Benz nå representert med elektriske versjoner både av Vito og Sprinter, og mer skal det nok komme. Da vi møtte den nye sjefen for Mercedes-Benz Vans, Marcus Breitschwerdt, på Sprinter-fabrikken i Ludwigsfelde utenfor Berlin i høst, var han tydelig på at Daimlers «electric first»-strategi også gjelder for varebilene. – I de kommende årene skal vi tilby elektriske versjoner av alle modeller i serieproduksjon. Det betyr at når vi utvikler nye modeller starter vi med å tenke på hvordan vi kan skape en elektrisk versjon. Deretter finner vi ut hvordan man kan putte inn en forbrenningsmotor, dersom det er ønskelig eller nødvendig, sa Breitschwerdt. STOR OVERSIKT: Disse elektriske varebilene er Norgesaktuelle Hurtiglading Med tre batteripakker (41 kWt) blir nyttelasten 1.040 kilo og rekkevidden 115 kilometer, mens med fire batteripakker får du 168 kilometer rekkevidden og 891 kilo nyttelast. En viktig forskjell fra eVito er at eSprinter skal leveres med mulighet for hurtiglading. Her skal du kunne lade 80 prosent av batteriets kapasitet på en halvtime. Ukjent pris Både Volkswagen og MAN kuttet kraftig i prisene på e-Crafter og eTGE nylig og er i dag på omtrent samme prisnivå som Maxus. En utfordring for den norske importøren, både med eVito og eSprinter, er at de med motoreffekt på 85 kW ikke når opp til det høyeste nivået av Enova-støtten for elektriske varebiler. Kompetansesenter for el Fabrikken er nå utstyrt slik at de kan produsere konvensjonelle drivlinjer med forbrenningsmotor og nye, elektriske drivlinjer på en og samme produksjonslinje. I dag er Düsseldorf-anlegget et av produsentens kompetansesentre for elektriske drivlinjer, og over 2.400 ansatte er utdannet for å kunne håndtere høyvolt-teknologi. --------------------------------------- Mercedes-Benz eSprinter Motor: 85 kW, opp til 300Nm Drivhjul: Forhjulsdrift Batterikapasitet (kWh): fra 41kWt (3 batteripakker) til 55kWt (4 batteripakker) Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW Ladefart hurtiglading (kW): 80 kW Rekkevidde: 150 WLTP (4 batteripakker) Nyttelast (kilo): 1.000 Lastevolum (kubikkmeter): 10,5 m3 Egenvekt (kilo): 2.460kg (3 batteripakker) og 2600kg (4 batteripakker) Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig Muligheter for bakseter: Ikke tilgjengelig Pris som varebil: Ikke fastsatt Pris som personbil: Ikke tilgjengelig Forventet/planlagt lansering i Norge: 2020 Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
|