Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Årets siste smell EuroNCAP har presentert resultatene fra ti nye kollisjonstester. Her er noen overraskelser, både positive og negative. |
||||||||||||||||
Det er bare to uker siden organisasjonen la frem 12 kollisjonstester, så de har nok hatt en hektisk periode. Av de ti bilene som nå er testet oppnår seks de maksimale fem stjerner mens de øvrige må nøye seg med tre. Blant de høyest dekorerte finner vi Fords nye Puma, MG-modellene HS og norgesaktuelle ZS EV, Nissan Juke, VW Golf og Audi Q8. EuroNCAP sier i sine kommentarer at Golf var den andre Volkwagen på rad (etter Sharan som var med i forrige runde) der døren åpnet seg ved sidekollisjon, noe som drar ned karakterene. Den scoret likevel nok til å oppnå fem stjerner. Volkswagen lover å se nærmere på dette, siden det aldri har inntruffet under deres egne tester. De oppdaterte utgavene av trillingene VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo oppnådde kun tre stjerner i denne runden, noe som blant annet skyldes at AEB ikke er standardutstyr – noe det var da bilene ble testet som nye i 2011. Den gang fikk de fem stjerner. Vi har forespurt importøren om dette er tilfelle med elbil-utgavene som skal selges i Norge også, og fått følgende svar fra informasjonssjef Anita Svanes: «Volkswagen up! ble testet på nytt i år og oppnådde tre stjerner i EuroNCAP. Utmerket passasjerbeskyttelse, Lane Assist installert som standard, samt hode- og sidekollisjonsputer gjør up! til en av de sikreste bilene i sin klasse. Med bakgrunn i at testforholdene har blitt betydelig tøffere de siste årene, kan tre stjerner betraktes som et godt resultat i småbilsegmentet». To nye modeller på det europeiske markedet, SUV-ene MG HS og MG ZS EV som nå er til salgs i Norge, oppnådde begge de maksimale fem stjerner. Bilene er produsert av kinesiske SAIC Motor, så det er kun merkevaren som har britisk opphav. EuroNCAP sier bilene har en imponerende utstyrsliste, og at de med gode resultater i kollisjonstesten bør være et attraktivt alternativ til mange europeiske, japanske og koreanske modeller. En annen kinesisk nykommer i testen, Aiways U5 kommer langt dårligere ut og oppnår kun tre stjerner. Den har størst problem i sidekollisjon, men er også for dårlig når det gjelder AEB-systemets evne til å oppdage og unngå myke trafikanter, som fotgjengere og syklister. Aiways har allerede respondert at de jobber med svakhetene og håper å stille en oppdatert utgave som skal være blant de sikreste i segmentet i løpet av neste år. Du finner detaljerte resultater hos EuroNCAP
|