Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jubileet ble denne uken feiret med kake og alt som hører med, ved forhandlerkonsernets hovedkontor på Borgeskogen i Vestfold. I løpet av de seneste 20 årene har totalt 159 elever gjennomført lærlingskolen hos Volmax. Dette har resultert i 147 fagbrev for tunge kjøretøy, åtte fagbrev i reservedelsfaget, to fagbrev i kjølefaget og ett fagbrev på henholdsvis skade og IKT. Årets kull består av ni mekanikerlærlinger fra de fleste av Volmax sine ni anlegg. – Målet med lærlingskolen var å utdanne godt trente fagfolk som ikke bare skulle bestå fagprøven, men også kunne gå rett inn i normal drift etter endt lærlingperiode. Ser man tilbake er målsetningen mer enn innfridd og i tillegg har man hevet kompetansen på instruktører og lærlingfaddere, sier Tor Martin Aabol, teknisk sjef hos Volmax og ansvarlig for lærlingskolen. Mye spennende fremover Skolen bemannes med interne instruktør og i hele perioden har Tom Are Larsen vært faglig ansvarlig og hovedlærer. Han har sett utvikling fra overhead og papir til e-læring og dataanimasjoner. Lærlingeskolen er en del av Volmax Kompetanse som også holder tekniske kurs for Volvo Norge og leverer sjåførkurs og konsulenttjenester til bileiere og transportører. – De neste ti årene vil det skje mer med lastebiler og teknologi enn de 30 foregående årene, og de som tar fagbrev hos oss kommer til å oppleve mye spennende fremover, sier Aabol. Han påpeker at en moderne lastebil har over 30 små datamaskiner som jobber på et nettverk akkurat som i et kontorlandskap. – Det er ikke lenger en direkte forbindelse mellom for eksempel gasspedal og motor, men elektriske signaler som sendes til en datamaskin som regner ut hvor fort du kjører, stigning på bakker, vekten på lasset osv., og som også kalkulerer hvor mye diesel som sprøytes inn i motoren, forklarer han. – En mekaniker i dag må kunne mye mer enn å skru på biler. Elektro- og datakompetanse er vel så viktig, og nettbrett, oscilloskop og andre digitale verktøy brukes for eksempel i diagnostisering og analyse av bilene, legger Aabol til. Fire nye verksteder på gang – Det vil blant annet bli bygget fire nye verksteder på Hamar, Rygge, Kongsberg og Grenland som vil bli større enn de vi har i dag, og dermed trenger vi enda flere ansatte. Vi ønsker både kvantitet og kvalitet, sier Aabol. De fleste lærlingene kommer fra videregående skoler etter to år på linjer som TIP-linje (Teknikk og industriell produksjon) eller elektro. – Elektro er det største faget, og folk som er gode på elektronikk jakter vi på hele tiden. Vi har et nært samarbeid med videregående skoler i Vestfold, Buskerud, Østfold, Hedmark og Telemark, og allerede mens elevene går på videregående blir de utplassert hos oss, sier Aabol. Et typisk løp inkluderer 2 år på videregående med 1 ukes utplassering, og 2 år hos Volmax, der det totalt er 10 samlinger med 4-dagers kurs, og resten av tiden går man i lære på verksted.
|