img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Har 6.200 kjøretøy: Slik styrer de store bilflåter
NCC har en flåte på 6.200 kjøretøy i Norden, og ISS Norge har rundt 900 yrkesbiler på veien. Petter Viklund (bildet) fra NCC og Vicky Radulovic fra ISS har mange gode råd om effektiv og lønnsom flåtehåndtering.

De to delte villig av rådene sine under Yrkesbilseminaret, arrangert av Modul-System på Hellerudsletta sist høst

NCC, med virksomhet i Sverige, Norge, Danmark og Finland, hadde i 2018 en omsetning på 57 milliarder SEK med 16.500 ansatte.

Det er en meget betydelig entreprenørvirksomhet vi snakker om, med aktivitet både på infrastruktur, boliger, kontorer, industriproduksjon, helsebygg, skoler, fritids- og idrettsanlegg og offentlige bygg.

Innenfor fem spesialiserte forretningsområder og tre virksomheter inngår cirka 6.200 kjøretøy, «noen tusen» tilhengere og 14.500 maskiner.

Effektiv flåtestyring i slike dimensjoner er slett ingen enkel og liketil affære.

Viktig med standardisering
Det er et stort puslespill med mange parametere som skal stemme for de forskjellige kjøretøy- og maskingruppene. Selv om enkelte faktorer er like, for eksempel avvikling og forsikring og skadehåndtering, så er mye ellers forskjellig.

Dette gjelder eksempelvis bruks- og avskrivningsperiode, rammeavtaler og finansiering/leasing, leverandøravtaler, drivstoffkort, bompenger og bruavgifter, fartsskriver og mye annet.

– Det er nesten umulig å ha et fullstendig overblikk over alle disse greiene, sa Petter Viklund innledningsvis, og la til at selskapet nå har et nytt system for flåtestyring på vei inn også i Norge.

– Vi oppnår store fordeler ved standardisering og det å kunne samle alt i ett system. Ved å standardisere mest mulig, gjør vi det også mulig å spesialtilpasse de få tilfellene der dette er nødvendig. Så må vi ha et perspektiv på det vi driver med her, for eksempel 3-års budsjetter. Det er atskillig mer å tjene på budsjetter som sikrer volumer og produksjon, i stedet for å bruke tid og ressurser på å diskutere detaljer underveis hele tiden, understreket Viklund.

Ingen ting er gratis
Med NCCs store bredde i kjøretøy- og maskinpark er det selvsagt mange viktige hensyn man må ta.

– Det er forskjell på brukstid for en personbil og en borerigg, men generelt er den for lang i begge tilfeller, sa han videre.

– I dag er det mange som tror at jo lengre man bruker og avskriver en bil eller en anleggsmaskin, jo billigere blir det – og til slutt er bruken gratis. Det er her mange bommer, for det er nå en gang slik at det er ingen ting som er gratis, fastslo Petter Viklund.

Han fortalte videre at man i NCC har en brukstid på personbiler på 3 år, for Mercedes-Benz Vito og tilsvarende biler er det 6 år, og for tunge kjøretøy er avskrivningstiden 8-10 år.

Omdømme og risiko
ISS har en bilflåte på 900 biler: 660 varebiler, 85 driftssjefbiler, 64 firmabiler og 47 hengere.

– Disse bilene er synlige i trafikken hver dag, og alle sjåfører har et ansvar i forhold til risiko, omdømme og kostnader. Dårlig oppførsel i trafikken ødelegger ISS’ omdømme, og får konsekvenser, sa Vicky Radulovic fra ISS.

Hun fortalte om bevissthet rundt omdømme, sikkerhet og risiko, og at de arbeider for å realisere dette gjennom «Sikker BilISSt»-opplæring, eierskap til driftsbil og bruk av driftsbil med signert erklæring og premiering av skadefri kjøring.

– Hovedmålene er jo å ha en representativ flåte til enhver tid, å redusere kostnader ved skader og påkost og optimalisering av kjøreruter og bilpark gjennom bruk av GPS for kartlegging av kjøremønster, sa hun.

Kraftige forbedringer
Til dette hører at bilen skal være i god stand og skader skal repareres umiddelbart. Glass-skader kan være trafikkfarlige, og er ikke lov å kjøre med hos ISS.

– Vi er også veldig bevisste på at skader som ikke blir reparert, lett utvikler seg til å bli dyrere. Røyking er selvsagt ikke tillatt i våre biler, understreket hun.

ISS har hatt en svært positiv utvikling på skadesiden de siste årene. Bare siden 2016 er antallet skader redusert fra 441 til 126, noe som har ført den totale kostnaden ned fra drøyt 3,2 millioner kroner (2016) til 1,3 millioner (2018).

Antall glass-reparasjoner sank fra 68 til 10 i den samme perioden, og antall ruteskift gikk ned fra 210 til 66. Antall skader uten skademelding sank også kraftig, fra 47 til 10, og kostnadene gikk her ned fra litt over 360.000 (2016) til 173.000 (2018).

Samtidig ble antall skader ved rygging redusert fra 15 til 5 – og antall skader på parkert kjøretøy fra 23 til 4.

«BilISST»-programmet
Kjører du en ISS-bil på veien, er du ikke bare deg selv, men du er også ISS.

– Vi ønsker ikke å ha negativ kritikk for villmannskjøring, og dette er bakgrunnen for at vi i 2010 opprettet «Sikker BilISST»-programmet, forteller Vicky Radulovic.

– Målet med dette programmet var, og er, å redusere risiko for både ISS-brukere og andre, ivareta varemerket til ISS og redusere bilkostnadene.

Dette er også bakgrunnen for at vi ønsker at den enkelte skal ha eierskap til sin driftsbil, sa hun, og la til at det også venter en belønning i den andre enden av anstrengelsene for å være prikkfri med bil og vei.

– Skadefri kjøring i ett år blir premiert, og belønningen er et gavekort, opplyser hun.

«Sikker BilISST»-programmet bygger på blant annet disse elementene:

  • Formalisering av ansvar og oppgaver
  • Obligatorisk teoritrening av alle sjåfører
  • Bedre kontroll og rapportering av skader
  • Belønning til 0-skade sjåfører

ISS har dessuten også utviklet sin egen ISS Sjåførhåndbok med fire hovedkapitler:

  • Gyldig førerkort
  • Kjøretøyet
  • Din mentale tilstand
  • Din atferd på veien

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 11 - 2019**

GIR GEVINSTER: Vicky Radulovic i ISS kan vise til at bevissthet rundt omdømme, sikkerhet og risiko gir store gevinster for bedriftens bilhold, blant annet i form av færre skader. Foto: Frank Williksen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer