img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Implenia blir blant verdens første med helelektrisk Hilux
Entreprenørselskapet har bestilt to Hilux-pickuper som skal bygges om til full batterielektrisk drift hos Arctic Trucks i Drammen.

Fra før er det kun solgt og levert én maken bil. Den gikk til det svenske gruveselskapet Boliden i Kiruna.

Akkurat den pickupen stiftet vi nærmere bekjentskap med her på YrkesBil.no i mars i fjor, da bilen hadde en gjesteopptreden i Drammen i forbindelse med at Arctic Trucks innviet sine nye lokaler på Solbergmoen.

– Det er morsomt å tenke på at vi får bil nummer to og tre i verden, sier Knut W. Thoresen, maskinsjef for Implenia i Skandinavia, til YrkesBil.

Pilotprosjekt
Sveitsisk-eide Implenia er involvert i flere store infrastrukturprosjekter med tunell- og brobygging i Europa. Bare i Norge har selskapet en betydelig flåte av yrkesbiler og maskiner. Deriblant 220 pickuper, i hovedsak Toyota Hilux.

Thoresen forteller om stadig strengere krav fra byggherrene når det gjelder tiltak for å redusere utslipp. Aller helst skal anleggsplassene være såkalt utslippsfrie «så snart som mulig».

Dette er naturligvis også bakgrunnen for at Implenia nå legger betydelige pengesummer på bordet for å være tidlig ute med batterielektrisk kjøretøy i pickupsegmentet, som er stort innen anleggsbransjen.

Hva de to elektriske Hiluxene vil koste er ikke offentlig kjent, men at det er betydelig mer enn to standard Toyota Hilux er utvilsomt.

– Vi har egentlig ikke så mye valg. Skal vi være med og kjempe i de store anbudskonkurransene må vi kunne vise til ulike tiltak for å redusere utslippene. Elektrifisering av bil- og maskinparken er en viktig del av dette, sier Thoresen.

– Veier konkurransefortrinn opp for de høye kostnadene for disse spesialbilene?

– Nei, men et kostbart pilotprosjekt skal forhåpentligvis gi oss bedre regnestykker fremover i tid. Vi er overbevist om at dette er fremtiden, og noe av det som er spennende er at vi får være med på utviklingen og byggeprosessen fra start. Dermed kan vi komme med våre innspill til hvordan vi ønsker bilene, sier Thoresen.

Implenia jobber nå med å undersøke om det finnes støtteordninger hos Enova eller andre som kan dekke deler av investeringskostnadene.

– Samtidig bestiller vi også elektriske anleggsmaskiner, og ser på løsninger for tunge kjøretøy. Det er de største maskinene som står for høyest CO2-utslipp, men alt teller, sier Thoresen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

DRIVER NYBROTTSARBEID: Knut W. Thoresen (f.v.), maskinsjef for Implenia i Skandinavia, Terje Beck, driftsleder for kjøretøy i Implenia Norge, Ørn Thomsen, daglig leder i Arctic Trucks Norge, Egil Svendsen, teknisk rådgiver i Arctic Trucks Norge og Are C. Nilsen, Account Manager hos Toyota Asker og Bærum AS avdeling Rud. Hiluxen på dette bildet er ikke elektrifisert, og er med kun for illustrasjon. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Selges gjennom Toyota-forhandler
Det er det nederlandske selskapet Tembo 4x4 e-LV som har utviklet det elektriske konverteringskitet til Hilux (de har gjort det samme med Land Cruiser).

I fjor inngikk Arctic Trucks Norge AS partnerskap med Tembo. Det nederlandske selskapet leverer elmotor, batteripakke og software i et «konverteringskit», mens Arctic Trucks foretar selve ombyggingen for det skandinaviske markedet og vil utvikle prototypen til et produkt som kan serieproduseres.

De to bilene til Implenia er solgt gjennom den autoriserte forhandleren Toyota Asker og Bærum AS, som er en del av Bauda-konsernet. Det er også denne forhandleren som kan håndtere eventuelle flere salg av de spesialbygde bilene, i samarbeid med Arctic Trucks Norge AS.

– Kunden får samme garantibetingelser som gjelder på en standard Toyota Hilux, sier Are C. Nilsen, Account Manager hos Toyota Asker og Bærum AS avdeling Rud, og Ørn Thomsen daglig leder hos Arctic Trucks Norge AS.

Verken Toyota internasjonalt eller den norske Toyota-importøren er involvert i forbindelse med ombyggingen til eldrift, dermed skal bilen heller ikke hete Toyota etter at den er bygget om.

Elektriske pickuper har vi i det hele tatt ikke sett mye til i det virkelige liv, foreløpig. Konsepter og planer finnes det derimot mange av.

Tesla-gründer Elon Musk har for eksempel lenge lovet en pickup – som fortsatt ikke er på veien, amerikanske Rivian hevder å ha R1T klar i 2020  og Ford sysler med ledninger på sin bestselger F-150. For ikke å glemme BisonBollinger og Workhorse

Du kommer neppe til å få se en elektrisk Hilux på veien med det første heller. Pickupen skal i første omgang selges som batterielektrisk maskinredskap, og kan foreløpig ikke registreres for offentlig vei.

Arctic Trucks jobber imidlertid med å få bilen godkjent for bruk på vei med enten hvite eller grønne skilt.

– Vi kommer i første omgang uansett til å bruke bilene internt på anleggsplassene. To tunellanlegg, et i Åseral i Agder og et i Moss, er aktuelle steder å starte. Så kan det være vi setter skilter på bilene senere, sier Thoresen.

Ingen tilsvarende biler
El-pickupene kan leveres både som to-seter og fem-seter. Hva det blir i Implenias biler er ikke klart ennå. Det må først avklares hvor stor batterikapasitet entreprenøren trenger, og hvor batteriene skal plasseres.

– Vi har sikret batterier til to biler og jobber samtidig med å få på plass modulære batterier, slik at vi enklere kan tilpasse kapasiteten ut fra kundens behov. Hurtiglading jobbes det også med, sier Ørn Thomsen.

Han stiller selv spørsmålet: Hvorfor bygge om en Hilux, når det stadig kommer flere elektriske biler i markedet? Et svar har han også selv:

– Det finnes per i dag ingen elbiler som er bygget på samme måte som en Hilux, og som tåler like røff bruk. Dette er ikke biler vi ser for oss å selge til privatmarkedet i særlig grad, dette er et arbeidsverktøy. Vi mener potensialet i gruve- og anleggsmarkedet er stort, sier Thomsen.

Han poengterer at arbeidsegenskapene og fremkommeligheten som originale Hilux er kjent for blir ivaretatt i elversjonen. Tilhengerkapasiteten blir nok ikke over tre tonn, men to tonn mener Thomsen er realistisk (uten å kunne tallfeste hvordan det påvirker rekkevidden).

Vurderer å kjøpe flere
Arctic Trucks beregner fem måneders leveringstid, etter at de starter på selve ombyggingen. 

Planen er at Implenias biler skal være klare i august. Knut W. Thoresen sier de fortløpende vil vurdere om de skal bestille flere biler.

– Med en gang vi kommer i gang og ser hvordan pilotprosjektet skrider frem, vil vi kunne vurdere hvordan dette passer oss. I det øyeblikket vi føler oss komfortable med å bestille neste, så gjør vi det. Vanligvis når det gjelder denne type utvikling vil det være etter at man er halvveis i forløpet. Spørsmålet har naturligvis også med pris å gjøre, sier han.

--------------------------------------------------------

Tembo 4x4 e-LV (bygget på Toyota Hilux)

Motoreffekt (maks/kontinuerlig): 60/95 kW

Dreiemoment (maks/kontinuerlig): 165/250 Nm

Makshastighet: 110 km/t

Batteri: 28,4 / 56,8 kWh 

Kjøretøyvekt: 200 kilo mer enn Hilux diesel

Rekkevidde: Ikke klar ennå. 

Ladekapasitet: 32A - 1 Fase / 22 kW - 3 Fase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer