img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Truck & Trailer Industrys nye storstue
En av Norges største leverandører av reservedeler og rekvisita til tungbil flytter nå inn i nye lokaler. Her reduseres antall kvadratmeter fra 5.500 til 3.300, men likevel øker lagerkapasiteten betydelig.

Den offisielle åpningen foregår førstkommende mandag, 3. februar, men YrkesBil har allerede vært på besøk og fått en sniktitt rundt i de nye lokalene på Langhus utenfor Oslo.

Truck & Trailer Industry AS (TTI), som snart kan feire 60 år som selskap, har siden 2004 hatt hovedkontor og hovedlager i de tidligere trykkerilokalene til Aller, i Persveien på Alnabru. Prosessen med å finne nye lokaler har gått over noen år, og endte med å leie plass i et nybygg satt opp av Veidekke på Langhus.

– Tidligere har vi flyttet inn i gamle lokaler, som vi har måttet tilpasse driften vår etter. Nå flytter vi for første gang hovedlageret og administrasjonen inn i et helt nytt bygg, hvor vi har vært involvert helt fra byggestart slik at vi får et skreddersydd lokale tilpasset vår virksomhet, sier Øyvind Stenersen, administrerende direktør i TTI.

Moderne og effektivt
Nettopp fordi nybygget er tilpasset driften, kan antall kvadratmeter reduseres fra 5.500 i det gamle lokalet til 3.300 i det nye.

Takhøyden i det nye lageret på 8,2 meter gir blant annet rom for høye hyller og plass til fire moderne vareheiser med til sammen 9.000 lokasjoner og 2.500 pallplasser, og det er fundamentert for ytterligere to heiser.

– Gulvarealet reduseres, samtidig som vi får en langt bedre lagerkapasitet. Det er helt avgjørende, for hovedlageret er selve navet i TTI. Vi leverer varer for 200 millioner kroner i året og det er en krevende øvelse. Da er vi nødt til å drive så effektivt som mulig, og det kan vi gjøre her, sier Stenersen mens han entusiastisk guider oss rundt.

Den seneste uken har det vært hektisk flytteaktivitet mellom Persveien og den nye adressen i Håndverksveien. Hele hovedlageret med 13.000 artikkelnumre, bestående av deler til lastebiler, tilhengere, busser og varebiler, skal flyttes i løpet av noen få travle dager.

– Nå plasseres varene slik at ansatte kan plukke på en mer ergonomisk måte. Det blir bedre oversikt, slik at vi kan fintune driften for å bli mer effektive, forklarer logistikksjef, Mattis Wakeham, og viser en endeløs hyllerad full av lykter til ulike nyttekjøretøy.

Omsetningsvekst
Da TTI flyttet inn i Persveien i 2004 omsatte selskapet for 80 millioner kroner, i 2006 passerte de 100 millioner kroner og i 2018 passerte de over 200 millioner kroner.

Direktøren har imidlertid ikke lagt noen ambisiøse planer om bratt vekst fremover selv om bedriften får økt kapasitet og bedre effektivitet i varehåndteringen.

– I TTI setter vi aldri noe mål om at «vi skal bli størst eller best eller noe sånt». Egentlig skal vi ikke gjøre så mye annet enn det vi alltid har gjort, men vi skal alltid prøve å gjøre ting litt bedre enn året før. Nå blir det enklere å klare dette, sier han.

I tillegg til hovedlager flytter TTIs hovedkontor med funksjoner som administrasjon, økonomi, innkjøp, markedsføring og teknisk avdeling inn på Langhus. Totalt blir det rundt 35 TTI-ansatte her.

Bussimportøren VDL Bus & Coach Norway AS flytter også inn i lokalene med seks ansatte. De har også holdt til i Persveien. TTI eies av nederlandske VDL Groep, som også eier bussprodusenten VDL.

Samtransport AS, som er TTIs hovedleverandør av transporttjenester og som har vært samlokalisert i Persveien, følger også med på flyttingen og etablerer kontor på den nye adressen.

Hurtig og presis levering
TTIs lager på Hvam nord for Oslo skal bestå, og det samme med lagrene i Stavanger (nytt i fjor), Haugesund, Bergen og Trondheim (fyller 40 år i år).

– Vi «tuner ned» de andre lagrene litt når vi øker kapasiteten på hovedlageret. Alle lagrene skal fortsatt ha «melk og brød»-varer, mens vi på hovedlageret i tillegg skal ha en del varer som ikke selges i veldig stort volum, slik at det raskt kan sendes til et av de andre lagrene ved behov, sier Harald Bakke, avdelingssjef for TTI Oslo.

Han forteller om beintøff konkurranse i markedet for deler til tungbiler, hvor flere store aktører har meldt seg på og satser betydelig for tiden.

– Vi satser på gode priser, men også god leveringskvalitet med riktig del til riktig tid. Hurtig og presis levering er helt avgjørende, samtidig som mellommenneskelige relasjoner fortsatt betyr mye for mange av kundene våre. Selv om trafikken i nettbutikken øker klarer jeg ikke å se for meg at personlig service skal forsvinne helt, sier Bakke. 

Møteplass for sjåfører
TTIs butikk i Persveien har vært et sosialt møtepunkt for mange yrkessjåfører og yrkesbileiere i mange år.

– Dette miljøet vil vi gjerne videreføre og videreutvikle her, sier Mari Mathisen, ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon.

Hun lokker med et 300 kvadratmeter stort butikklokale, hvor det kan handles alt fra deler og smårekvisita til kjemiprodukter over disk.

Her treffer man blant annet et av TTIs mest kjente ansikter utad, Alf Kristian Austad. 67-åringen har lovet å være med til han fyller 70 år – minst.

– I butikken vil vi også skape et sjåførmiljø, med et eget område hvor de kan sette seg ned med en kopp kaffe og ha det sosialt. Tradisjonen med pølsefest for både ansatte og kunder på fredager skal vi også videreføre, forteller Mathisen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer