img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Scania-topp: - Vi må akselerere vår innsats innen elektrifisering
Scania-fabrikken benyttet Winter-arrangementet i Trysil til å lansere sin nye hybridelektriske lastebil, og til å snakke om den elektriske fremtiden. Samtidig er det premiere for nye 540.

I fire uker til ende setter Norsk Scania for tiende året på rad sitt tydelige preg på flystripa og Radisson-hotellet i skibygda i Hedmark.

At Norsk Scania AS, som satte leveringsrekord i fjor, fyller 75 år i 2020 legger ikke akkurat noen demper på feststemningen. 

Fra den spede start med 125 deltakere det første året, loses over 1.000 gjester i disse dager gjennom et velregissert program.  

Prøvekjøring av nyheter
Her blir de nyeste produktene fra Södertälje presentert som perler på en snor for entusiastiske norske kunder. Og for de fleste deltakerne er selve høydepunktet naturligvis prøvekjøringen.

I år er det flere nyheter på menyen: En ny utgave av hybriden hvor elektrisk rekkevidde er økt fra to til ti kilometer (betydelig prosentvekst). Snart kan den også leveres med ladeplugg.

Dessuten er dette første anledning for å prøve den helt nye toppversjonen av seksermotorene, 540. Oppgradert 500 med forbedret dreiemomentkurve, der kreftene kommer tidligere, er også på plass. 

For sikkerhetens skyld får deltakerne også teste de nye sensorene som kan oppdage myke trafikanter i blindsonene på siden av lastebilen. Dette er foreløpig ekstrautstyr, men se ikke bort fra at EU vil innføre dette som et krav i nær fremtid.

Litt overraskende er det for øvrig at verken Scania eller «de andre» har fulgt etter Mercedes-Benz og kastet speilene til fordel for kameraer, som blant annet følger hengeren når man svinger. Dette savnet vi særlig under kjøring av modulvogntog.  

Sjef for elsatsningen
Den første uken av årets arrangement foregikk i fabrikkens regi. Her var fagpresse og utvalgte kunder fra hele Europa på besøk, og fikk i tillegg til produktnyhetene prøvesmake lokalt elgkjøtt og vafler med inngravert Scania-logo og brunost på.

På plass var også Peter Forsberg. Svensken har til sammen 12 års fartstid i Scania-konsernet og startet i november i fjor i en nyopprettet rolle som Electrification Officer i avdeling for salg og markedsføring. I Trysil snakket han om hvordan Scania skal ta del i den elektriske fremtiden.

– Vi ser at vi må akselerere vår innsats innen elektrifisering, sier Forsberg.

Foruten hybriden har ikke Scania lansert noen elektrisk lastebil foreløpig. Den første elektriske bussen lanserte Scania på Busworld i Brussel i oktober i fjor. Konkurrenten Volvo har imidlertid lansert to batterielektriske lastebilmodeller, og sier de har flere på gang.

Forsberg vil ikke si noe om når vi kan forvente mer elektrisk fra Scania.

– Normalt lanserer vi lastebilene først og så bussene, så du kan regne med at det vil skje «veldig snart». Mer kan jeg ikke si. Det er åpenbart i segmentet for distribusjon det vil fungere først å kjøre batterielektrisk lastebil. Eventuelt lettere anleggskjøring og renovasjon. Der vil vi nok se de første produktene, sier Forsberg til YrkesBil.

Akselererer innsatsen
For bybusser er elektrifiseringen i ferd med å ta av nå, og innen 2030 er det ventet at langt på vei alle bybusser i Europa være elektriske.

– Globalt mener vi batterielektriske kjøretøy vil være det mest kostnadseffektive måten å nå målet om null utslipp fra transportindustrien innen 2050, men i overgangen fra fossil diesel til elektrisitet mener vi biodrivstoff vil spille en nøkkelrolle, sa Forsberg, med henvisning til en studie som ble presentert ved Sustainability Forum i Stockholm i 2018.

Spørsmålet er når man kan oppnå kostparitet mellom en dieseldrevet lastebil og en batterielektrisk.

– Vi har prognoser som viser at det kan skje allerede rundt 2024-25 innen visse transportsegmenter. Dette er bare en prognose, men det er ikke lenge igjen. Det er derfor vi nå akselererer vår innsats, for hvis dette blir tilfellet må vi være forberedt. Vi jobber nå med flere produkter som skal være klare for å lanseres på dette tidspunktet, opplyste Forsberg.

Han anslo samtidig at åtte år senere vil halvparten av alle nye lastebiler være elektriske.

– Hvilke teknologier som kommer til å slå an er fortsatt vanskelig å si. Derfor fortsetter vi å utforske hydrogen, «elektriske motorveier» med pantografløsninger og ulike hybridløsninger med geofencing, sa Forsberg.

Batteriprisen avgjørende
Batteriprisen er kanskje den viktigste faktoren som avgjør hvor raskt denne utviklingen vil skje.

– Vi ser for oss at prisen vil gå betydelig ned i tiden fremover, og anslår at batteriprisen vil være nede i en tredjedel av dagens pris innen 2030, sa Forsberg.

Samtidig understreket han at ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy må komme på plass.

– Prisen på elektrisitet må være konkurransedyktig, og dieselprisen må ikke gå ned for mye. Men fortsatt er det mange utfordringer som må løses, sa han og pekte blant annet på:

– Hvor lang blir batterienes levetid, og hva skjer etter endt levetid. Hvis prognosene stemmer vil det bli mangel på batterier rundt 2025-2026. Hvordan håndtere det?

Scania inngikk tidlig en avtale med Northvolt, en svensk start-up som ble etablert av den tidligere Tesla-ansatte Peter Karlsson, som bygger en stor batterifabrikk i Nord-Sverige. Scania har også kjøpt en liten eierandel i selskapet.

– På denne måten har vi sikret oss leveranser av batterier når vi skal begynne å levere elektriske kjøretøy i større volumer, sa Forsberg.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer