Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I fire uker til ende setter Norsk Scania for tiende året på rad sitt tydelige preg på flystripa og Radisson-hotellet i skibygda i Hedmark. At Norsk Scania AS, som satte leveringsrekord i fjor, fyller 75 år i 2020 legger ikke akkurat noen demper på feststemningen. Fra den spede start med 125 deltakere det første året, loses over 1.000 gjester i disse dager gjennom et velregissert program. Prøvekjøring av nyheter I år er det flere nyheter på menyen: En ny utgave av hybriden hvor elektrisk rekkevidde er økt fra to til ti kilometer (betydelig prosentvekst). Snart kan den også leveres med ladeplugg. Dessuten er dette første anledning for å prøve den helt nye toppversjonen av seksermotorene, 540. Oppgradert 500 med forbedret dreiemomentkurve, der kreftene kommer tidligere, er også på plass. For sikkerhetens skyld får deltakerne også teste de nye sensorene som kan oppdage myke trafikanter i blindsonene på siden av lastebilen. Dette er foreløpig ekstrautstyr, men se ikke bort fra at EU vil innføre dette som et krav i nær fremtid. Litt overraskende er det for øvrig at verken Scania eller «de andre» har fulgt etter Mercedes-Benz og kastet speilene til fordel for kameraer, som blant annet følger hengeren når man svinger. Dette savnet vi særlig under kjøring av modulvogntog. Sjef for elsatsningen På plass var også Peter Forsberg. Svensken har til sammen 12 års fartstid i Scania-konsernet og startet i november i fjor i en nyopprettet rolle som Electrification Officer i avdeling for salg og markedsføring. I Trysil snakket han om hvordan Scania skal ta del i den elektriske fremtiden. – Vi ser at vi må akselerere vår innsats innen elektrifisering, sier Forsberg. Foruten hybriden har ikke Scania lansert noen elektrisk lastebil foreløpig. Den første elektriske bussen lanserte Scania på Busworld i Brussel i oktober i fjor. Konkurrenten Volvo har imidlertid lansert to batterielektriske lastebilmodeller, og sier de har flere på gang. Forsberg vil ikke si noe om når vi kan forvente mer elektrisk fra Scania. – Normalt lanserer vi lastebilene først og så bussene, så du kan regne med at det vil skje «veldig snart». Mer kan jeg ikke si. Det er åpenbart i segmentet for distribusjon det vil fungere først å kjøre batterielektrisk lastebil. Eventuelt lettere anleggskjøring og renovasjon. Der vil vi nok se de første produktene, sier Forsberg til YrkesBil. Akselererer innsatsen – Globalt mener vi batterielektriske kjøretøy vil være det mest kostnadseffektive måten å nå målet om null utslipp fra transportindustrien innen 2050, men i overgangen fra fossil diesel til elektrisitet mener vi biodrivstoff vil spille en nøkkelrolle, sa Forsberg, med henvisning til en studie som ble presentert ved Sustainability Forum i Stockholm i 2018. Spørsmålet er når man kan oppnå kostparitet mellom en dieseldrevet lastebil og en batterielektrisk. – Vi har prognoser som viser at det kan skje allerede rundt 2024-25 innen visse transportsegmenter. Dette er bare en prognose, men det er ikke lenge igjen. Det er derfor vi nå akselererer vår innsats, for hvis dette blir tilfellet må vi være forberedt. Vi jobber nå med flere produkter som skal være klare for å lanseres på dette tidspunktet, opplyste Forsberg. Han anslo samtidig at åtte år senere vil halvparten av alle nye lastebiler være elektriske. – Hvilke teknologier som kommer til å slå an er fortsatt vanskelig å si. Derfor fortsetter vi å utforske hydrogen, «elektriske motorveier» med pantografløsninger og ulike hybridløsninger med geofencing, sa Forsberg. Batteriprisen avgjørende – Vi ser for oss at prisen vil gå betydelig ned i tiden fremover, og anslår at batteriprisen vil være nede i en tredjedel av dagens pris innen 2030, sa Forsberg. Samtidig understreket han at ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy må komme på plass. – Prisen på elektrisitet må være konkurransedyktig, og dieselprisen må ikke gå ned for mye. Men fortsatt er det mange utfordringer som må løses, sa han og pekte blant annet på: – Hvor lang blir batterienes levetid, og hva skjer etter endt levetid. Hvis prognosene stemmer vil det bli mangel på batterier rundt 2025-2026. Hvordan håndtere det? Scania inngikk tidlig en avtale med Northvolt, en svensk start-up som ble etablert av den tidligere Tesla-ansatte Peter Karlsson, som bygger en stor batterifabrikk i Nord-Sverige. Scania har også kjøpt en liten eierandel i selskapet. – På denne måten har vi sikret oss leveranser av batterier når vi skal begynne å levere elektriske kjøretøy i større volumer, sa Forsberg.
|