Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var stelt i stand til storstilt festaften i et gedigent telt på den travle havna i Spanias femte største by, Bilbao, da MAN skulle avduke sin lenge varslede nye lastebilgenerasjon mandag kveld. Nærmere 900 gjester fra stort sett hele verden var invitert, men rundt 200 av dem dukket aldri opp. Ikke fordi de ikke hadde lyst til å se den nye bilen. Årsaken var at heftig uvær flere steder i Europa sørget for at en rekke flyvninger som skulle til Bilbao ble kansellert. Men fest ble det likevel. Alt av toppsjefer i MAN-systemet var naturlig nok på plass, med den øverste av dem alle – Joachim Drees – i spissen. Hans sjef var også der, Andreas Renschler – som leder MANs moderselskap, Traton Group. De to overgikk hverandre da de skulle fortelle at det vi nå skulle få se «er den beste MAN noensinne». Litt mer overraskende var det kanskje for noen at Scanias toppsjef, Henrik Henriksson, også var blant de feststemte gjestene. Kanskje skulle det være et symbol på hvor nære de to konsernkusinene nå skal stå hverandre? LES OGSÅ: Han er MANs nye sjef for Norge, Sverige og Danmark Fem års utvikling Det aller første planleggingsmøtet ble holdt i april 2015, fikk vi vite. I tiden etterpå skal de ha intervjuet over 700 sjåfører og rådført seg med over 150 kunder i 13 land (deriblant Norge) for å få innspill til hva de bør gjøre. Ifølge Drees er de nye bilene bygget på en helt ny EE-arkitektur (electrical/electronical), og han skryter av at MAN har stått for over 70 prosent av kodingen selv - noe som skal være uvanlig i bilbransjen. Bilene er klargjort for elektriske drivlinjer, enten batteri eller hydrogen, og det samme gjelder ulike grader av autonom kjøring. Når bilene lanseres som "en ny generasjon" skulle man kanskje tro at man får se noe revolusjonerende nytt og annerledes når duken endelig trekkes av. Men på lastebillanseringer er det langt mellom hakesleppene som inntreffer på grunn av dramatisk design – om vi ikke snakker konseptbiler, da. Så er vel heller ikke det poenget med yrkesbiler, her kommer funksjon foran form. Mye kjent og mye nytt Signaturlyktene i LED, som vi kjenner fra Lion’s Coach, er noe av det første man legger merke til. Hytten har fått et «skarpere» uttrykk, og tre uthevede «fartsstriper» bak sideruten er med på å gi en annerledes profil. Frontruten skal dessuten være senket en liten tanke, for å gi bedre sikt fra førerplass og romsligere hyller over ruten. Speilene (ja, de har ikke droppet disse, slik som Mercedes-Benz Actros, men MAN forsikrer at de også ser på ulike kameraløsninger) har også fått en liten justering, slik at dødvinkelen mellom A-stolpen og speilhuset skal være redusert. Totalt kan du velge blant åtte hyttestørrelser og 3.000 ulike lakkfarger. Gullfargen på lanseringsbilene er tøff - i alle fall i en sånn sammenheng. Motorene har også gjennomgått en fornyelse, og MAN lover opp mot åtte prosent reduksjon i drivstofforbruket på en standard D26-maskin med Euro 6d sammenlignet med en tilsvarende 2018-modell med Euro 6c. Men, som alltid: Når kjøretøyprodusenter snakker om prosenter og forbedringer, må man alltid tilsette en liten klype salt, inntil man får det bevist i praksis. Innsiden som teller På innsiden følger MAN etter andre produsenter av personbiler, varebiler og lastebiler, med et fulldigitalisert dashbord hvor analoge instrumenter er skiftet ut med store skjermer. Infotainmentsystemene og navigasjonen, som kan ses på en 12 tommer stor skjerm, styres via et «hjul» på dashbordet – MAN SmartSelect – slik vi kjenner det fra flere andre biler og lastebiler. Det er rikelig med skuffer og skap, kjøleskap og kaffetrakter, men i 2020 finner vi altså ingen spesielt egnet plass å legge telefonen slik at man rekker den lett fra førerplass (nå skal man jo være tilkoblet og ikke snakke håndholdt, men det er greit å kunne få tak i den lett). Induktiv lading finnes heller ikke. En smart detalj er plasseringen av fire utvalgte knapper langt nede mot gulvet på innsiden førerdøren: arbeidslys bak på bilen, dørlås, bryter for å kjøre opp eller ned sideruten på førerplass og nødblink er noen av bryterne du kan plassere her. På den måten slipper du å klatre opp for å trykke på disse, dersom du står på bakken med døra åpen. En etterlengtet sak hos MAN har vært å kunne justere rattposisjonen i flere stillinger. Nå er dette endelig på plass, og løsningen minner veldig om den vi finner i Scania. I det hele tatt er det mye som ligner på Scania på førerplass, uten at det er i nærheten av å være en blåkopi. Mange justeringsmuligheter finner du også i de nye luftdempede setene, som etter noen minutters prøvesitting virker svært så komfortable. Deler mer med Scania Det er også en uttalt strategi fra eieren Traton at det skal komme flere synergier mellom MAN og Scania, så det ligger nok mer felleskomponenter og software under skallet nå enn noen gang tidligere. De første bilene i den nye generasjonen er ventet å leveres i Norge til våren, og MAN regner med det vil ta cirka halvannet år før den utgående modellen er helt ute av produksjon og den nye generasjonen er klar i alle konfigurasjoner. I dag skal vi få se nærmere på lastebilene og høre mer fra folkene som har utviklet produktene om hva som finnes av nyheter. Du kan lese en fyldig rapport i kommende utgave av bladet YrkesBil.
|