img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Slik er MANs nye lastebilgenerasjon
Digitale dashbord, bedre sjåførkomfort og nye motorer med lavere forbruk er noe av det tyskerne lover i nye TGX, TGS, TGM og TGL.

Det var stelt i stand til storstilt festaften i et gedigent telt på den travle havna i Spanias femte største by, Bilbao, da MAN skulle avduke sin lenge varslede nye lastebilgenerasjon mandag kveld.

Nærmere 900 gjester fra stort sett hele verden var invitert, men rundt 200 av dem dukket aldri opp. Ikke fordi de ikke hadde lyst til å se den nye bilen. Årsaken var at heftig uvær flere steder i Europa sørget for at en rekke flyvninger som skulle til Bilbao ble kansellert.

Men fest ble det likevel. Alt av toppsjefer i MAN-systemet var naturlig nok på plass, med den øverste av dem alle – Joachim Drees – i spissen. Hans sjef var også der, Andreas Renschler – som leder MANs moderselskap, Traton Group.

De to overgikk hverandre da de skulle fortelle at det vi nå skulle få se «er den beste MAN noensinne».

Litt mer overraskende var det kanskje for noen at Scanias toppsjef, Henrik Henriksson, også var blant de feststemte gjestene. Kanskje skulle det være et symbol på hvor nære de to konsernkusinene nå skal stå hverandre?

LES OGSÅ: Han er MANs nye sjef for Norge, Sverige og Danmark

Fem års utvikling
Så, hvordan var bilen, lurer du sikkert på. Lansering av helt nye lastebilmodeller skjer ikke hvert år akkurat. Normalen er snarere cirka hvert 20. år, og Joachim Drees kunne fortelle at 2.100 ansatte har jobbet med utviklingen av den nye lastebilgenerasjonen de seneste fem årene.

Det aller første planleggingsmøtet ble holdt i april 2015, fikk vi vite. I tiden etterpå skal de ha intervjuet over 700 sjåfører og rådført seg med over 150 kunder i 13 land (deriblant Norge) for å få innspill til hva de bør gjøre.

Ifølge Drees er de nye bilene bygget på en helt ny EE-arkitektur (electrical/electronical), og han skryter av at MAN har stått for over 70 prosent av kodingen selv - noe som skal være uvanlig i bilbransjen. Bilene er klargjort for elektriske drivlinjer, enten batteri eller hydrogen, og det samme gjelder ulike grader av autonom kjøring.

Når bilene lanseres som "en ny generasjon" skulle man kanskje tro at man får se noe revolusjonerende nytt og annerledes når duken endelig trekkes av. Men på lastebillanseringer er det langt mellom hakesleppene som inntreffer på grunn av dramatisk design – om vi ikke snakker konseptbiler, da.

Så er vel heller ikke det poenget med yrkesbiler, her kommer funksjon foran form.

Mye kjent og mye nytt
Den nye generasjonen fra MAN er også til å kjenne igjen, i alle fall fra utsiden. Men om du ser på detaljene så har det likevel skjedd mye.

Signaturlyktene i LED, som vi kjenner fra Lion’s Coach, er noe av det første man legger merke til. Hytten har fått et «skarpere» uttrykk, og tre uthevede «fartsstriper» bak sideruten er med på å gi en annerledes profil.

Frontruten skal dessuten være senket en liten tanke, for å gi bedre sikt fra førerplass og romsligere hyller over ruten.

Speilene (ja, de har ikke droppet disse, slik som Mercedes-Benz Actros, men MAN forsikrer at de også ser på ulike kameraløsninger) har også fått en liten justering, slik at dødvinkelen mellom A-stolpen og speilhuset skal være redusert.

Totalt kan du velge blant åtte hyttestørrelser og 3.000 ulike lakkfarger. Gullfargen på lanseringsbilene er tøff - i alle fall i en sånn sammenheng.

Motorene har også gjennomgått en fornyelse, og MAN lover opp mot åtte prosent reduksjon i drivstofforbruket på en standard D26-maskin med Euro 6d sammenlignet med en tilsvarende 2018-modell med Euro 6c.

Men, som alltid: Når kjøretøyprodusenter snakker om prosenter og forbedringer, må man alltid tilsette en liten klype salt, inntil man får det bevist i praksis. 

Innsiden som teller
For å finne de største endringene må vi trekke inn i hytten. En liten men viktig detalj, er den avdempede lyden som høres når døra lukkes igjen. Her snakker vi premiumfølelse.

På innsiden følger MAN etter andre produsenter av personbiler, varebiler og lastebiler, med et fulldigitalisert dashbord hvor analoge instrumenter er skiftet ut med store skjermer. 

Infotainmentsystemene og navigasjonen, som kan ses på en 12 tommer stor skjerm, styres via et «hjul» på dashbordet – MAN SmartSelect – slik vi kjenner det fra flere andre biler og lastebiler.

Det er rikelig med skuffer og skap, kjøleskap og kaffetrakter, men i 2020 finner vi altså ingen spesielt egnet plass å legge telefonen slik at man rekker den lett fra førerplass (nå skal man jo være tilkoblet og ikke snakke håndholdt, men det er greit å kunne få tak i den lett). Induktiv lading finnes heller ikke. 

En smart detalj er plasseringen av fire utvalgte knapper langt nede mot gulvet på innsiden førerdøren: arbeidslys bak på bilen, dørlås, bryter for å kjøre opp eller ned sideruten på førerplass og nødblink er noen av bryterne du kan plassere her. På den måten slipper du å klatre opp for å trykke på disse, dersom du står på bakken med døra åpen.

En etterlengtet sak hos MAN har vært å kunne justere rattposisjonen i flere stillinger. Nå er dette endelig på plass, og løsningen minner veldig om den vi finner i Scania. I det hele tatt er det mye som ligner på Scania på førerplass, uten at det er i nærheten av å være en blåkopi. 

Mange justeringsmuligheter finner du også i de nye luftdempede setene, som etter noen minutters prøvesitting virker svært så komfortable. 

Deler mer med Scania
Nøyaktig hvor mye som deles med konsernkusinen Scania av komponenter i den nye TG-serien får vi ikke vite, men fra før er det blant annet kjent at det er utviklet en felles motorserie og at de bruker samme aksler.

Det er også en uttalt strategi fra eieren Traton at det skal komme flere synergier mellom MAN og Scania, så det ligger nok mer felleskomponenter og software under skallet nå enn noen gang tidligere.

De første bilene i den nye generasjonen er ventet å leveres i Norge til våren, og MAN regner med det vil ta cirka halvannet år før den utgående modellen er helt ute av produksjon og den nye generasjonen er klar i alle konfigurasjoner. 

I dag skal vi få se nærmere på lastebilene og høre mer fra folkene som har utviklet produktene om hva som finnes av nyheter. Du kan lese en fyldig rapport i kommende utgave av bladet YrkesBil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer